2013-06-06, 22:02
Medlem
Babbys avatar
Tja.

Det är ju studenttider nu som vi alla vet. Ungdomarna firar att de är färdiga med skolan och ska gå in i vuxenlivet. Men hur fasen ska alla dessa människor lyckas få ett jobb? Hallå det är ju kaos i vårat sketna land vad gällande arbetslöshet. Kanske blir det några % mer i arbetslöshetsstatistiken nu i veckorna?

Det är bedrövligt. Jag och många andra är redan sysslolösa och inte fan finns det speciellt mkt jobb att söka. Det jag menar är att det är överskott på både unga och vuxna som redan står utanför samhället. Vart ska dom nya ta vägen egentligen? det är min enkla fråga.

Diskutera gärna detta. Ska vi skeppa dom till antarktis? jag menar inget illa, jag undrar hur fan det ska gå till.

Skål & fullt ÖS ARBETSLÖS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2013-06-06, 22:03
Medlem
ArturoBandinis avatar
De som inte är för fina för vanliga knegar-/vårdjobb kommer få jobba arslena av sig om de vill. En stor del kommer säkerligen också utbilda sig och få jobb på det sättet.

Vad gör du själv? Pluggar du eller går du bara hemma och gnäller?
Citera
2013-06-06, 22:10
Medlem
barnets avatar
I princip alla som tar studenten har jobb eller studier som väntar. Vad är problemet?
Citera
2013-06-06, 22:13
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
De som inte är för fina för vanliga knegar-/vårdjobb kommer få jobba arslena av sig om de vill. En stor del kommer säkerligen också utbilda sig och få jobb på det sättet.

Vad gör du själv? Pluggar du eller går du bara hemma och gnäller?

Jag pluggar för tillfället och jag gnäller så mycket jag vill... kom tillbaka när du själv fått känna på den sköna kängan av utanförskap
Citera
2013-06-06, 22:14
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
I princip alla som tar studenten har jobb eller studier som väntar. Vad är problemet?

Humm alla får jobb efter de tagit studenten? skulle inte tro det va.
Citera
2013-06-06, 22:16
Medlem
TheShapes avatar
Fyfan vad jag är trött på sådana här gnälltrådar. Finns mängder med arbete om man är beredd att få lite "skit under naglarna", men verklighetsuppfattningen hos nyexaminerade (eller ja, för den delen till majoritet hos "sysslolösa") är VD-posten på ett storföretag eller ingenting alls.

Där jag kan i princip lova att man får arbeta (om man inte är tungt kriminellt belastad, har ett hakkors på pannan eller helt enkelt mordhotar intervjuaren);
Personlig assistent
Habiliteringspersonal
Städare
Telefonförsäljare
Kassör (svårare att få heltidstjänst kanske, men behovet av timanställda brukar alltid finnas)

Eller ja, så helt enkelt utbildar man sig och gör sig mer eftertraktad.
Citera
2013-06-06, 22:16
Medlem
Sjutusentres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby

Ser man arbetssökandet som ett heltidsjobb så får man garanterat ett jobb.
Citera
2013-06-06, 22:50
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby

Nej, men idag är det i princip ett krav att du vidareutbildar dig efter studenten, "studier som väntar".
Förhoppningsvis är det fler nu som väljer att vidareutbilda sig i praktiska yrken, högskolan tenderar att skapa för mycket arbetslösa teoretiker.

Mitt råd till dagens studenter är att undvika flumlinjer på högskolorna. Ingenjör/civilekonom/jurist etc kommer nog alltid ge jobb, men Sverige saknar numera duktiga hantverkare.
Citera
2013-06-06, 23:03
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nej, men idag är det i princip ett krav att du vidareutbildar dig efter studenten, "studier som väntar".
Förhoppningsvis är det fler nu som väljer att vidareutbilda sig i praktiska yrken, högskolan tenderar att skapa för mycket arbetslösa teoretiker.

Mitt råd till dagens studenter är att undvika flumlinjer på högskolorna. Ingenjör/civilekonom/jurist etc kommer nog alltid ge jobb, men Sverige saknar numera duktiga hantverkare.

Okej jag förstår din poäng. Men att en viss yrkesgrupp som du menar "hantverkare" skulle vara eftertraktat kan vi ju disskutera. Visst det är ett jättebra yrke och allt det där. Men i mitt län som exempel med några av Sveriges största städer så finns det endast några få lediga tjänster på platsbanken under fliken "hantverksyrken" och de består av pizzabagare och orientalisk bagare.

Nej du behöver inte referera till att söka i hela Sverige, jag knäckte ditt resonemang ändå.

Oj jag kom på att hantverk kan innefatta byggbranschen oxå, my bad. Vi kan lägga till några lediga tjänster. Men fortfarande finns det långt fler yrkesfolk än lediga jobb ...
Senast redigerad av Babby 2013-06-06 kl. 23:10.
Citera
2013-06-06, 23:12
Medlem
Diablo1118s avatar
När unga idag väljer utbildning borde de ta hänsyn till var det finns eller kommer behövas folk när de är klara. Arbetslösen är hög men det finns jobb.
Citera
2013-06-06, 23:37
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Ehh....vem får jobb efter en gymnasieutbildning? Inget mindre än 3 års högskolestudier, såvida du inte tycker att gatsopare eller lastbilschaffis är drömyrket.

Det eller yrkesutbildningar med praktisk inriktning.
Citera
2013-06-07, 00:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Ehh....vem får jobb efter en gymnasieutbildning? Inget mindre än 3 års högskolestudier, såvida du inte tycker att gatsopare eller lastbilschaffis är drömyrket.

Det eller yrkesutbildningar med praktisk inriktning.

Där har du ju problemet. Nej det klart som fan du inte får drömyrket direkt efter gymnasiet, det är inte samma sak som att det inte finns jobb
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in