Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Nej, men idag är det i princip ett krav att du vidareutbildar dig efter studenten, "studier som väntar".
Förhoppningsvis är det fler nu som väljer att vidareutbilda sig i praktiska yrken, högskolan tenderar att skapa för mycket arbetslösa teoretiker.
Mitt råd till dagens studenter är att undvika flumlinjer på högskolorna. Ingenjör/civilekonom/jurist etc kommer nog alltid ge jobb, men Sverige saknar numera duktiga hantverkare.
Det här hysterin om att överutbilda sig är en sjuk utveckling som borde stoppas omgående. Det enda som hänt på senare år är att jobb som förr gick till gymnasiestudenter idag tas över av högskolestudenter.
Många jobb har oftast inte krav på universitetsutbildning, men arbetsgivare vet att det ändå kommer söka många från just den nivån så därför gör man det till ett krav bara för att man kan...
Tro mig, man kan se ett möster efter att ha träffat måånga arbetsgivare.
Mitt tips till unga som precis tagit studenten är att skippa högskolan. Skaffa en kompetens på egen hand och starta eget istället. Arbetsgivare värderar ändå personlighet högre än utbildning.