2013-06-07, 00:42
Medlem
SuicideNotes avatar
Förväntar sig verkligen de som går ut gymnasiet, eller helt folk utan vidareutbildning, att det ska finnas tusen och åter tusentals jobb som inte kräver varken erfarenhet eller utbildning?
Citera
2013-06-07, 00:51
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
I princip alla som tar studenten har jobb eller studier som väntar. Vad är problemet?

Precis. Jag ska jobba t o m imorgon när själva studenten är, så eftertraktad är det med folk inom mitt yrke att jag får extra betalt bara för att skipa studenten.

Fast det är klart, jag ses som toppskiktet utav min yrkesgrupp tack vare min dubbla utbildning samt 3'dje som börjar på måndag

Man får jobb men vad är ens standard och vad har man utbildat sig till? Gick man SAM eller någon hipsterlinje får man faktiskt skylla sig själv.
Citera
2013-06-07, 00:54
Bannlyst
Är jag ensam om att tycka att det gnälls bara mer och mer för varje årskull som tar studenten och kommer ut i vuxen världen? Sök arbeten eller läs vidare. Valet är ditt.
Citera
2013-06-07, 01:43
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNote
Förväntar sig verkligen de som går ut gymnasiet, eller helt folk utan vidareutbildning, att det ska finnas tusen och åter tusentals jobb som inte kräver varken erfarenhet eller utbildning?

Man förväntar sig såklart att kunna få ett jobb när man gått färdigt sin utbildning. Om det är mycket begärt så vet jag inte vilken bubbla du lever i.

Kan tillägga att jag själv inte är student.
Citera
2013-06-07, 01:47
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Jag pluggar för tillfället och jag gnäller så mycket jag vill... kom tillbaka när du själv fått känna på den sköna kängan av utanförskap

Det har jag redan gjort. Sedan tog jag mig i kragen.

Jag bodde "till och med" i ett miljonprogram. Brände aldrig några bilar dock, vad det nu kunde bero på.
Senast redigerad av ArturoBandini 2013-06-07 kl. 01:49.
Citera
2013-06-07, 02:42
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nej, men idag är det i princip ett krav att du vidareutbildar dig efter studenten, "studier som väntar".
Förhoppningsvis är det fler nu som väljer att vidareutbilda sig i praktiska yrken, högskolan tenderar att skapa för mycket arbetslösa teoretiker.

Mitt råd till dagens studenter är att undvika flumlinjer på högskolorna. Ingenjör/civilekonom/jurist etc kommer nog alltid ge jobb, men Sverige saknar numera duktiga hantverkare.

Det här hysterin om att överutbilda sig är en sjuk utveckling som borde stoppas omgående. Det enda som hänt på senare år är att jobb som förr gick till gymnasiestudenter idag tas över av högskolestudenter.

Många jobb har oftast inte krav på universitetsutbildning, men arbetsgivare vet att det ändå kommer söka många från just den nivån så därför gör man det till ett krav bara för att man kan...

Tro mig, man kan se ett möster efter att ha träffat måånga arbetsgivare.

Mitt tips till unga som precis tagit studenten är att skippa högskolan. Skaffa en kompetens på egen hand och starta eget istället. Arbetsgivare värderar ändå personlighet högre än utbildning.
Citera
2013-06-07, 07:45
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Det här hysterin om att överutbilda sig är en sjuk utveckling som borde stoppas omgående. Det enda som hänt på senare år är att jobb som förr gick till gymnasiestudenter idag tas över av högskolestudenter.

Många jobb har oftast inte krav på universitetsutbildning, men arbetsgivare vet att det ändå kommer söka många från just den nivån så därför gör man det till ett krav bara för att man kan...

Mitt tips till unga som precis tagit studenten är att skippa högskolan. Skaffa en kompetens på egen hand och starta eget istället. Arbetsgivare värderar ändå personlighet högre än utbildning.

Handen på hjärtat skulle vi inte kunna avveckla ett antal utbildningar?
Citera
2013-06-07, 09:08
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden

Korrekt. Det har ju gått så långt att jobb som inte ens kräver högskoleutbildning går till högskoleutbildade. Ibland spelar det ingen roll ens vilket ämne någon är utbildad i. Bara man har en examen. Hemsk utveckling.

Är det så att arbeten som inte kräver högskoleutbildning går till såna ändå betyder det att det utbildas för många och högskoleplatser kan tas bort.

Högskoleexamen är extremt överskattad. Allra helst om man inte ens jobbar inom det yrke man utbildat sig för. Då hade det varit bättre att ta någon yngre direkt från gymnasiet. Finns intresset lär man upp någon rätt fort.
Citera
2013-06-07, 09:12
Medlem
Kom igen nu alla studenter , bara att bita ihop och skaffa er ett jobb.
Kommer inte vara enkelt men ni som ligger i och är beredda på att ta lite skitgöra som start kommer att lyckas.
Citera
2013-06-07, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Handen på hjärtat skulle vi inte kunna avveckla ett antal utbildningar?
Amen. Harry Potter och hans världar kan de ta bort med en gång.
Citera
2013-06-07, 09:56
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk

Ja, detta är helt bisarrt. Universiteten blir någon typ av vuxendagis där man dränerar auktoriteten hos högskolestudenter.

Men, detta är vad högskolereformen från 90-talet skapade. Alla skall studera på högskolan så därför måste man sänka intagningskraven och nivån på kurserna.

Som någon tidigare skrev, bättre att utbilda sig inom ett hantverksyrke och starta eget. Se på alla snickare, målare, elektriker etc idag, är du duktig tjänar du mer än vilken random högskolestudent som helst. Brist på duktiga hantverkare och ROT.
Citera
2013-06-07, 11:15
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk

Vad är grejen med att älska att hata kursen om Harry Potter? Eftersom du uttalar dig om den förutsätter jag att du läst kursen, så hur skiljer den sig mot andra kurser i litteraturvetenskap? Det är en av den senaste generationens mest lästa bok, dess film- och merchandiseverksamhet omsätter miljardbelopp, boken släpptes i början av en tid då fantasylitteratur fick sig ett rejält uppsving bland den stora massan. Så givetvis är Harry Potter ett intressant koncept att studera.

För att inte glida iväg från topic vill jag dock poängtera att sånna här kurser inte ger något jobb, det gör inte heller "fina" litteraturetenskapskurser (tänk "Kafka och hans verk", "Fransk litteratur under romantiken", "Tolka Dantes texter" osv.). Däremot tror jag att det kan vara bra för nybakade studenter som är osäkra på om de vill plugga vidare eller inte. Genom att läsa lite roliga kurser kan man testa på universitetet och dels se om man trivs med att plugga rent generellt, och dessutom blir det hela mer avdramatiserat och man får inte lika stor chock när man börjar "på riktigt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in