2013-06-06, 15:17
Medlem
Nochillss avatar
De schweizare som jag har träffat på verkar vara tillbakadragna, mer reserverade än oss.
Schweiz sägs ju vara ett väldigt konservativt land där värderingar inte ska sticka ut.
Citera
2013-06-06, 16:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
De schweizare som jag har träffat på verkar vara tillbakadragna, mer reserverade än oss.
Schweiz sägs ju vara ett väldigt konservativt land där värderingar inte ska sticka ut.
Jag har bott i Schweiz en del. Schweizare är lågmälda men roligare än man tror. Konservativa i viss bemärkelse (mest positiv) men även väldigt liberala. De tysktalande delarna är att föredra. Kommer nog att flytta dit på ålderns höst om saker och ting pekar i samma riktning som nu.

Inlägget att Sverige har ett EU-medlemskap tycker jag sammanfattar frågeställningen rätt lysande.
Citera
2013-06-06, 16:36
Medlem
Starobrnos avatar
Haft att göra med en del schweiziska idrottare, mycket sympatiska människor. Schweiz slår oss i det mesta, men vi har ett färskt vm-guld och dom bara har bara ett sketet silver.
Citera
2013-06-06, 18:28
Medlem
TRRRRISTs avatar
Vi har inte en fungerande vårdapparat medan Schweizarna har det.

Vi har inte en fungerande hyresmarknad på bostäder medan Schweizarna har det.

Vi har 3 miljoner negrer och Araber som bara lever på bidrag och begår brott medan Schweizarna inte har det.

Vi har de lägst utbildade politikerna i världen medan Schweiz har utbildade politiker.
Citera
2013-06-06, 18:38
Medlem
Immigration to Switzerland
Citat:
As of 2008, 30.6% of Swiss resident population had an "immigrant background", defined as either immigrants or children born to immigrant parents.

Med tanke på att en del tar upp invandringen
Citera
2013-06-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg

är ju inte araber och negrer direkt där haha
Citera
2013-06-06, 19:17
Medlem
Deagle66s avatar
Jag är i Schweiz nu och jobbar.
Jag o min fru planerar att flytta hit i början på nästa år.

Jag är 13 mil norr om Geneve och folket här är helt underbara.
Jag kan ingen Franska men det är ingen som snäser åt eller är otrevlig.
Jag har bara gott att säga om Schweiz och jag kommer trivas väldigt bra här med min familj.

Sen är det jävligt lite med muslimer och skit.
Har bara sett någon enstaka påskkärring här.
De Negrer jag sett jobbas som alla andra.

Va en sväng till Geneve i Lördags och va fan är det första man ser??????
En jävla tiggarzigenare som "haltar" fram på kryckor mellan bilarna.

Men som sagt. I överlag upplever jag foket här som mycket trevliga.
Citera
2013-06-06, 19:46
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:

De har ju civiliserade invandrare, inte en så stor del galna apor och sandnegrer som vi har din idiot.
Citera
2013-06-06, 20:29
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:

Majoriteten av immigranterna i Schweiz är folk från grannländerna som jobbar där i finans eller tjänstesektorn. Inte precis analfabetiska somalier eller afghanska getfösare.

Samma siffror får du för Luxemburg, hög andel invandrare men när man kollar närmare så är invandrarna nästan uteslutande tyskar.

Något annat som är intressant är att Schweiz version av våra SD har runt 30 % av platserna i Schweiz parlament. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_People%27s_Party
Senast redigerad av pizza-face 2013-06-06 kl. 20:32.
Citera
2013-06-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
De har ju civiliserade invandrare, inte en så stor del galna apor och sandnegrer som vi har din idiot.
De har en arbetsmarknad som fungerar, då kan ett land bli rikt när det kommer dit folk som är beredda att jobba.
Om ett land inte har en fungerande arbetsmarknad är det många som blir "bördor". Men det är inte deras fel, det är fel på systemet
Citera
2013-06-06, 21:41
Bannlyst
Citat:

Du vet väl att vita människor också räknas som invandrare?
Citera
2013-06-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
De har ju för fan bara 50,000 negrer och araber och det är därför de inte har några problem med invandrarna eftersom större delen är civiliserade europeér, det är en jävla skillnad på att ha civiliserade italieneare som invandrare och kamelknullande araber som är analfabeter. Är det verkligen så jävla svårt att förstå?

Schweiz har en lägre andel invandrare än Sverige, helt klart. Men jag skulle akta mig för att ge en alltför idealiserad bild av Schweiz. Landet har fått allt större problemgrupper, bl. a. invandrare från Kosovo m.fl. Schweiz betraktas ju faktiskt sedan länge som ett invandrarland, även om de inte skyfflat in sådana mängder som Sverige.

Den främsta anledningen till Schweiz välstånd är absolut banksektorn, och de utländska kapitalplaceringarna. Dessvärre kommer landets banksekretess att avskaffas snart - och stora summor att flyttas till andra länder.

Vad har vi som inte Schweiz har? Något lägre levnadsomkostnader. Allemansrätten (?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in