2013-05-23, 00:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Har du uttömt alla andra alternativ till att börja med?

Nja... I grunden vill jag helst inte komplicera vare sig mitt sociala nätverk eller jobbet med att börja nånting där. Det kan bli så jobbigt om det inte funkar. Hade det funnits nån jättebra kandidat hade jag förstås inte tänkt så

Krogen; neee... Känner mig väldigt klar med det. Känner mig bara dum de ytterst få gånger jag besöker såna ställen numer och det framstår nästan osannolikt att jag lyckats inleda flera förhållanden den vägen som yngre. Känns enklare att försöka utnyttja att jag är en ganska god skribent och hyfsat kommunikativ om jag väl blir intresserad.
Citera
2013-05-23, 00:24
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nja... I grunden vill jag helst inte komplicera vare sig mitt sociala nätverk eller jobbet med att börja nånting där. Det kan bli så jobbigt om det inte funkar. Hade det funnits nån jättebra kandidat hade jag förstås inte tänkt så

Krogen; neee... Känner mig väldigt klar med det. Känner mig bara dum de ytterst få gånger jag besöker såna ställen numer och det framstår nästan osannolikt att jag lyckats inleda flera förhållanden den vägen som yngre. Känns enklare att försöka utnyttja att jag är en ganska god skribent och hyfsat kommunikativ om jag väl blir intresserad.

Ok. Eftersom de flesta kommer läsa ditt första mail först och din presentationstext först efteråt kan det vara bra att skriva dem i den ordningen. Eller snarare skriva dem tillsammans anpassade för varandra.
Citera
2013-05-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrungyDude
Som sagt du har tur. Finns många som skriver väldigt bra texter och ändå har en låg svarsprocent. Kanske du har badboylooken eller är snygg, eller rentav tillräckligt tråkig och lagom spännande för de flesta svenskor? Vad är din svarsprocent?

Edit: Vet att jag och Liljor bråkar, men känner att vi får vara lite snälla mot henne nu. Verkar som folk i tråden mobbar henne, knappast medmänskligt beteende.

Jag ser nog helt okay ut på de bilder jag har uppe. Svarsprocent? Hm, skulle tippa på 75% kanske.
Citera
2013-05-23, 16:06
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Jag ser nog helt okay ut på de bilder jag har uppe. Svarsprocent? Hm, skulle tippa på 75% kanske.

Jävlar det är grymt bra för kille. Vad exakt skriver du? Ge lite tips och loggutdrag.
Citera
2013-05-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ingen av er två verkar må så där jättebra just nu. Tråkigt, och inte lär det bli bättre av att ni hackar på varandra här i tråden. Vi kan väl ta upp nåt annat, t ex hur gubben (40+) här som snart tänkte köra igång lite nätdejt ska gå till väga.

Du verkar så klok hela tiden i allt du skriver så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna lära dig något om nätdejting. Tänk på att det ska vara roligt bara! Se det som en hobby eller ett tidsfördriv och vänta dig inga snabba resultat.

Har nog redan nämnt någon gång att jag har helt motsatt uppfattning mot Morgonrodnad när det gäller användandet av massmail. Tycker du inte att en person är intressant nog att vara värd ett personligt förstamail, varför då kontakta henne alls?
Citera
2013-05-23, 23:08
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartaVentura
Du verkar så klok hela tiden i allt du skriver så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna lära dig något om nätdejting. Tänk på att det ska vara roligt bara! Se det som en hobby eller ett tidsfördriv och vänta dig inga snabba resultat.

Har nog redan nämnt någon gång att jag har helt motsatt uppfattning mot Morgonrodnad när det gäller användandet av massmail. Tycker du inte att en person är intressant nog att vara värd ett personligt förstamail, varför då kontakta henne alls?

För att de flesta på dejtingsajter är inte ens intressanta nog att hålla upp dörren för. Alla verkar vara totalt degenererade.

Men jag håller med, massmail är tråkigt, jag gillar inte spam heller.
Citera
2013-05-24, 20:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartaVentura

Haha, tack men ingen människa är klok jämt och ingen är klokare än att hen kan behöva ett råd ibland.

Tar till mig av Morgonrodnads råd med första mailet/profiltexten. Såg det aldrig på det viset förra gången jag dejtade utan tänkte helt naivt på min profil som mitt "skyltfönster".

Massmail tror jag inte på och det passar inte heller min personlighet och mitt sätt att känna/vara. Det skulle kännas som att jag inledde något på falska premisser varje gång jag fick ett svar och det skulle garanterat minska sannolikheten att jag själv blev intresserad på riktigt. Det är ju heller inte så där vansinnigt många profiler som jag känner både väcker mitt intresse och där jag kan känna att det finns nån realistisk chans att jag skulle kunna väcka hennes.

Ska det första mailet vara hållet i en humoristisk ton i huvudsak eller lite blandat? Vad är en lämplig längd? Ta hänsyn till att jag som sagt är 40+ och knappast kommer att skriva till tjejer under 35.

En annan grej är mina barn. Vid tidigare dejting höll jag dem lågt och skrev inget om dem i min profiltext eller inledande mail. Däremot har jag alltid svarat på frågan om jag har barn (som en del utelämnar). Är medveten om att det kan skrämma bort en del, men å andra sidan så är det kanske lika bra att de blir bortskrämda?
Citera
2013-05-25, 13:41
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ska det första mailet vara hållet i en humoristisk ton i huvudsak eller lite blandat? Vad är en lämplig längd? Ta hänsyn till att jag som sagt är 40+ och knappast kommer att skriva till tjejer under 35.

Om din humor passat att sticka ut med. Jag gör det ofta men då har jag en väldigt rå humor.

Citat:
En annan grej är mina barn. Vid tidigare dejting höll jag dem lågt och skrev inget om dem i min profiltext eller inledande mail. Däremot har jag alltid svarat på frågan om jag har barn (som en del utelämnar). Är medveten om att det kan skrämma bort en del, men å andra sidan så är det kanske lika bra att de blir bortskrämda?

Om du kan framhålla att du är en väldigt bra far (varannan vecka räcker inte) och de är fotogeniska så ska de både nämnas och vara med på bilder. Notera att man själv är väldigt dålig på att avgöra hr söta ens barn är.
Citera
2013-05-25, 16:12
Medlem
Får börja med att tacka för stundtals rolig läsning i den här tråden, upptäckte den för några dagar sedan. Jag är 23 år och har nästan pinsamt mycket erfarenhet av nätdejting, började med det hela när jag var 18 och flyttade till Göteborg för studier. Då jag började på en viss teknisk högskola där man helt enkelt inte kommer utanför skolan särskilt mycket under de första åren, och jag är ytterst anti till det här med att dejta folk som man träffar dagligen i skolan så fann jag min väg in på det välkända HP. Där har jag varit medlem sedan dess egentligen, dock med flertalet perioder av kontofrysningar. Vad jag märkte ganska fort var att det här med nätdejting är en jäkla konstform. Det gäller att skriva rätt och lagomt mycket, men framförallt vara beredd på att anpassa sig. Nätdejting handlar lika mycket om att läsa av människor som det gör i verkliga livet.

Under mina perioder av nätdejting har det gått bättre och bättre för varje ny period (till följd av att det jag fann senast sket sig). Vad som bör tilläggas är att det egentligen aldrig gått mer än två-tre månader av nätdejtande utan att jag hittat någon som varit intressant nog att faktiskt ge en chans, där även intresset varit ömsesidigt. Och då är jag helt fruktansvärt kräsen, jag har dissat väldigt många bra tjejer av någon liten detalj som helt enkelt är en dealbreaker (rökning, kroppsstorlek, SD-sympatier etc), då jag anser mig ha relativt höga anspråk. Så mitt nätdejtande har egentligen gått i enårsperioder: Skriva till diverse människor i 2-3 månader innan jag hittat någon intressant -> Inleda någon form av förhållande -> Haft det i 4-6 månader -> Bli lite trött på hela dejtinggrejen i 3-6 månader (alt. hittat något i "riktiga världen") -> Nytt varv. Något i den stilen. Under de här perioderna har jag gått på dejt med minst 25 tjejer, det är åtminstone dem jag kommer ihåg och kan peka ut, det är nog egentligen fler. Hur många jag har skrivit med vågar jag knappt tänka på, än mindre hur mycket tid jag lagt ner på just mailande. Hur som, fem av dem jag mailat till har lett till ett förhållande på något plan, allt från KK till det bästa som jag kanske någonsin kommer uppleva. Plus en del såväl engångsdejter som engångsligg.

Så, vad har jag lärt mig av det hela? Först och främst, bestäm er för vilken typ av tjej ni är ute efter och vad ni vill knyta an till er. Jag har alltid använt i stort sett alla tecken i min presentation, vilket på ett effektivt sätt neutraliserar bort tjejer utan intresse av att skriva eller ha någon form av djup. Tjejer utan presentationer går helbort, helt enkelt. Vill man istället attrahera de "enklare" tjejerna kan definitivt någon annan ge bättre exempel. Detta för oss in på min andra slutsats, som är relativt krass, och ganska cynisk. Men överallt i världen, inte bara inom nätdejting, så bedöms kvinnor efter sitt utseende och män efter vad de gör. Och absolut, det spelar roll hur du ser ut som kille. Men mitt utseende är inte på något sätt min främsta tillgång. Likväl är flertalet av de jag träffat och haft ett förhållande med varit långt över min utseendeliga. Ett par av mina vänner är fortfarande bittra på vad jag lyckats med. Så, om ni liksom jag vill attrahera tjejer med djup och åsikter, se till att beskriva vad ni gör såväl studie/yrkesmässigt som i övriga livet, vad ni strävar efter och se till att ge ett intryck av att du vet vad du letar efter, såväl på sidan som i livet. Framhäv er själva och era kvaliteter, ödmjukhet är bra, men osäkerhet är det inte. Men framförallt: Använd er av bra språk. Jag har fått otaliga mail från tjejer som skriver något i stil med "Vilken underbar presentation!" eller "Det är fantastiskt att få läsa en presentation skriven på ordentlig svenska". Redan där har ni lyckats sticka ut från ungefär 90% av övriga manliga användare.

När ni skriver till dem, se till att det ser ut som att det är skrivet just för dem. Jag har egentligen tre stycken i mina mail, varav det bara är ett jag ändrar. Men ingen har anat det.
Stycke ett: Tacka för trevlig läsning av hennes presentation, berätta att hon har ett bra språk, och en subtil komplimang gällande att jag hoppas att jag lyckas synas i hennes antagligen överfulla inkorg.
Stycke två: Stycket som man ska ändra: Ställ frågor relaterade till hennes presentation, bilder eller annan information. MEN låt för guds skull bli att nämna något om hennes utseende. Prata istället på var bilderna är tagna, vad hon tränar/pluggar/jobbar med, eller något annat lämpligt. Även om tjejer bedöms för sitt utseende så vill de inte höra det dag ut och dag in. Återigen, särskilj er från de 90% som inleder sitt mail med "Hej snygging!"
Stycke tre: Avslutar med att ursäkta mig för att det här blev ett alldeles för långt förstamail, men att jag önskar ställa en sista fråga. (En sådan överlåter jag till var och en att komma på själva, den behöver bara vara intresseväckande och göra att de funderar lite på sig själva, ett utmärkt sätt att sålla ut människor utan självinsikt) Sedan är det bara att önska en trevlig morgon/dag/kväll, samt uttrycka hopp om återhörande, och sedan skriva under med namn.

Så mycket mer komplicerat är det inte. Den mallen har gett mig en bra bit över tre svar på fyra utskickade mail. Vad som är ännu effektivare än att skicka själv är däremot att helt enkelt vara ganska besöksaktiv. Besöker du tjejer kommer en del besöka dig, några läser din presentation och någon blir så nyfiken att hon skriver. Om du sticker ut, naturligtvis. Samtidigt har jag och en polare som jag tvingade in i nätdejtingen i rebound-syfte upptäckt en intressant sak. Skriv att ni söker "Vänskap" snarare än "Seriöst förhållande" på HP. Det ökade drastiskt antalet spontanmail från tjejer, det kändes nästan löjligt. Jag hade exakt samma presentation där det väldigt tydligt framgår att jag söker efter något betydligt mer än vänskap. Men det tycks inte spela någon roll. Sedan jag ändrade det har jag fått runt 1-2 mail per vecka, ibland mer, från tjejer som jag i många fall inte ens varit in och tittat på.

Slutligen: Även om vi (killar/män) inte blir bedömda för vårt utseende behövs det fortfarande en viss kvalitétsnivå på bilderna. Släng alla funderingar på att använda bilder tagna med en sunkig mobilkamera på festen eller framför spegeln. Ha skarpa bilder med bra färger och/eller redigering, gärna i någon form av miljö där du gör något, eller som på annat sätt är intresseväckande. För återigen: Vi bedöms mer för vad vi gör. Och jag lovar att ni känner någon med hyffsade fotoskills som kan ta en bild på er som vida överträffar "innan-gymmet"-bilden i spegeln. Efter att ha läst diskussioner tidigare så skulle jag definitivt avråda från att ha avklädda bilder från en miljö där det inte är naturligt att bli fångad på det sättet. T.ex. av sig själv framför spegeln. På stranden, absolut. I badhuset eller när du spelar beachvolleyboll, absolut. Men inte en egobild framför spegeln. Det förtar hela spänningen, om ni är nöjda över er kropp, skriv att ni tränar, ha gärna en bild där det framgår att det antagligen finns något under tröjan värt att visa upp. Men visa inte upp det. Jag finner hela dejtjakten jäkligt rolig, det är därför jag lagt så mycket tid på det, men det tycker även tjejer.

Nu blev det en ofantlig textmassa här, men kanske kan det leda till lite idéer eller diskussion kring det hela. Kommentera eller ifrågasätt gärna, det här är inte på något sätt en sanning, bara vissa slutsatser jag dragit på statistiskt alldeles för få erfarenheter. Ha det fint, nu är det Champions Leauge-uppladdning!
Citera
2013-05-25, 19:48
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redibo
nu är det Champions Leauge-uppladdning!

Tack för att du tog dig tid att skriva ett givande inlägg i en tråd som i övrigt ockuperats av en handfull foliehattar. Uppskattades.
Citera
2013-05-26, 11:34
Medlem
be alltid om FB! där finns det normalt sett många fler bilder= svårare att disguisa hur hon verkligen ser ut
Citera
2013-05-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Den texten var underbar! Ska nog testa använda den.

Du får återkomma med resultat ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in