Citat:
Ursprungligen postat av
trailblaser
Ser jag rätt? Du jämför alltså SVP med Gyllene Gryning, och spår samma framtid för SVP?
Kanske Gyllene Gryning en gång i tiden var lika små som SVP är idag, men du tror alltså att det finns en väljarbas i Sverige för nazistiska partier?
Det är ju i så fall inget fel på ambitionerna i alla fall! Men sanningen är den att 99,9% av Sveriges befolkning inte vill kasta ut invandrare för att de råkar tillhöra en annan ras eller har en annan hudfärg.
Och var är bevisen som stödjer tesen att SVP kommer att göra ett kanonval? Ökade medlemsansökningar, eller att i princip alla aktiva i partiet har slussats över till flashback i ett försök att göra så att partiet upplevs större än vad det egentligen är?
Och vad är ett "kanonval för dig", 10.000 röster?
Det finns en marknad för kompromisslös etnisk nationalism, och denna marknad håller SvP nu på att exploatera framgångsrikt, vilket förefaller vara ett resultat av målmedvetet utvecklingsarbete. Därför växer de i medlemsantal och antal sympatisörer. Detta är oundvikligt och troligtvis positivt för SD:s del, då de slipper en del medlemmar som annars ställt till med skandaler, och normaliseras genom att få en motpol till höger om sig. Dessutom kommer ett mer högljutt och synligt SvP nog dra på sig en del av de angrepp som nu endast drabbar SD - partiets fiender kan alltså bli tvungna att splittra sina ansträngningar.
Men vad SvP kommer att lära sig är att marknaden för etnisk nationalism är begränsad, och att när det kommer till kritan så tänker och känner de flesta svenskar som signaturen
lelle81. Invandrare som sköter sig är inget problem, utan värderingarna är det som väger tyngst när en individs rätt att befinna sig i landet ska avgöras. Detta är ialla fall min övertygelse och jag tror inte det finns något SvP kan göra för att ändra denna omständighet. Som bäst kan de därför hoppas på att bli en aktör, men de kommer inte kunna dominera spelplanen.
Vänligen,
SD-trollet