2013-06-04, 15:33
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Jepp, håller helt med. Ja, Ekdal gör det lugnt och behärskat och slår inte bort många bollar vilket är bra. Därför borde han få chansen mot Österrike också, han gjorde det absolut inte sämre än det vi sett av Elm/Wernbloom sista tiden t ex. Skönt att Hamrén äntligen låtit honom få chansen iallafall.

Vi bör formera offensiven med Zlatan, Kacaniklic, Elmander på fredag och helt bänka det jävla träbenet Toivonen. Sebastian Larsson känns ju som ett frågetecken, längesen man såg honom leverera i landslaget. Men vad har vi för alternativ på den kanten? Durmaz?
Larsson är given i Hamréns elva. Jag hade dock gärna sett Durmaz där.
Citera
2013-06-04, 16:33
Medlem
Lite tankar kring gårdagens match samt kommande kvalmatcher, som förhoppningsvis kan leda till någon form av diskussion.

Lagets insats överlag var okej, men långt ifrån bra. Det finns fortfarande mycket att önska från laget i sin helhet. Stundtals var spelet väldigt energifattigt och oroväckande jämt, även om det finns viss förståelse för de i en match likt denna. Dock var det en lättnad att få se Sverige skapa gedigna målchanser (även fast slutresultatet inte var allt för smickrande).

Spelarmässigt gav Ibra och framförallt Kaca ett styrkebesked. Ibrahimovic var märkbart loj och ofokuserad men bjuder ändå på en hel del klassfotboll och är inblandad i det mesta i offensiven. Kaca visar än en gång att han är här för att stanna och blir helt förtjänt utsedd till matchenslirare (igen).

Även Oscar Wendt, Albin Ekdahl & per Nilsson tycker jag gör en bra match. Både Albin och Oscar spelar lugnt, enkelt och behärskat. Stabila i defensiven och gör få misstag. Per är en spelare jag gärna ser från start. Aggressiv, nickstark och ofta rätt placerad. Han har dessutom gjort en bra säsong samt är den mittback som spelar i det bästa (?) klubblaget.

I övrigt var det relativt bleka intryck som gjordes.

Hur jag TROR Hamréns startelva ser ut:

----------------Elmander----------------
---Kaca----------Ibra--------Larsson----
---------Kim------------Elm-------------
-Olsson/Wendt-----------------Lustig----
------------Olsson-----Granqvist--------
-----------------Isak--------------------

...hoppas dock att jag har fel.

Vilka vill ni se från start??
Citera
2013-06-04, 16:43
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edyll
Lite tankar kring gårdagens match samt kommande kvalmatcher, som förhoppningsvis kan leda till någon form av diskussion.

Lagets insats överlag var okej, men långt ifrån bra. Det finns fortfarande mycket att önska från laget i sin helhet. Stundtals var spelet väldigt energifattigt och oroväckande jämt, även om det finns viss förståelse för de i en match likt denna. Dock var det en lättnad att få se Sverige skapa gedigna målchanser (även fast slutresultatet inte var allt för smickrande).

Spelarmässigt gav Ibra och framförallt Kaca ett styrkebesked. Ibrahimovic var märkbart loj och ofokuserad men bjuder ändå på en hel del klassfotboll och är inblandad i det mesta i offensiven. Kaca visar än en gång att han är här för att stanna och blir helt förtjänt utsedd till matchenslirare (igen).

Även Oscar Wendt, Albin Ekdahl & per Nilsson tycker jag gör en bra match. Både Albin och Oscar spelar lugnt, enkelt och behärskat. Stabila i defensiven och gör få misstag. Per är en spelare jag gärna ser från start. Aggressiv, nickstark och ofta rätt placerad. Han har dessutom gjort en bra säsong samt är den mittback som spelar i det bästa (?) klubblaget.

Hamréns startelva på fredag känns helt given så som du skriver (Olsson är ju skadad så det blir Wendt på vänsterbacken). Såg inte hela matchen igår så jag tänker inte dra så mycket slutsatser av den, men Larsson och Granqvist är två spelare som jag gärna hade bytt ut.

Per Nilsson eller Antonsson när han är frisk hade känts bättre än Granqvist, men det ser inte ut att bli så tyvärr. Seb har varit väldigt blek offensivt, risken finns väl dock att det hade blivit vidöppet bakåt på högerkanten med Durmaz eller Zengin framför Lustig.

Innermittfältet känns också problematiskt, Elm och Källström har inte fungerat så bra ihop, Svensson-Källström kändes betydligt tryggare ihop defensivt.
Citera
2013-06-04, 16:46
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Det hoppas jag också. Skall Kim spela så är det med Taco. Det har egentligen aldrig riktigt fungerat med någon annan även om det gick OK igår med Ekdal. Svårt att värdera det med tanke på motståndet dock.

Ärligt talat vet jag inte vilka jag vill se på innermitten på fredag. Kim-Taco är det säkra kortet kan vi konstatera åtminstone.
Citera
2013-06-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Hamréns startelva på fredag känns helt given så som du skriver (Olsson är ju skadad så det blir Wendt på vänsterbacken). Såg inte hela matchen igår så jag tänker inte dra så mycket slutsatser av den, men Larsson och Granqvist är två spelare som jag gärna hade bytt ut.

Per Nilsson eller Antonsson när han är frisk hade känts bättre än Granqvist, men det ser inte ut att bli så tyvärr. Seb har varit väldigt blek offensivt, risken finns väl dock att det hade blivit vidöppet bakåt på högerkanten med Durmaz eller Zengin framför Lustig.

Innermittfältet känns också problematiskt, Elm och Källström har inte fungerat så bra ihop, Svensson-Källström kändes betydligt tryggare ihop defensivt.

Larsson var fantastisk i EM-kvalet men har helt tappat sin spets och blir ofta osynlig. Under förra kvalet hade han och Lustig väldigt bra spel ihop och dom skapad ofta chanser framåt, tyvärr var det länge sen nu. I klubblaget har han såvitt jag vet tappat rollen som högerytter och har istället fått hoppat runt som både mitten-mitt och ytterback och har ju därmed fått fokusera mer på defensiven. Håller med att han inte längre är en given ytter men samtidigt tar det emot att byta ut han mot en offensiv förmåga med tanke på landslagets försvarsproblem.

Elm har i mitt tycke förbrukat sina chanser som central mittfältare (tills han bevisar motsatsen). Han och Kim har alltid känts som en missmatch och så länge som han inte tar större ansvar bakåt så blundar jag för han prestationer i ligan. Svensson har dessutom en hög lägstanivå i landslaget.
Citera
2013-06-04, 19:49
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Larsson var fantastisk i EM-kvalet men har helt tappat sin spets och blir ofta osynlig. Under förra kvalet hade han och Lustig väldigt bra spel ihop och dom skapad ofta chanser framåt, tyvärr var det länge sen nu. I klubblaget har han såvitt jag vet tappat rollen som högerytter och har istället fått hoppat runt som både mitten-mitt och ytterback och har ju därmed fått fokusera mer på defensiven. Håller med att han inte längre är en given ytter men samtidigt tar det emot att byta ut han mot en offensiv förmåga med tanke på landslagets försvarsproblem.

Elm har i mitt tycke förbrukat sina chanser som central mittfältare (tills han bevisar motsatsen). Han och Kim har alltid känts som en missmatch och så länge som han inte tar större ansvar bakåt så blundar jag för han prestationer i ligan. Svensson har dessutom en hög lägstanivå i landslaget.

Larsson säger ju självt vilja ha säsongen överstökad då han inte alls lyckats. Troligtvis har kontiuniteten tappats i och med positionstombolan. Tror och hoppas att han höjer sig litet.

Han har ju åtminstone självinsikt. Vad säger Elm om sina insatser i landslaget? Inget. Det ska bli spännande att se på fredag. Det är banne mig dagd att han tar ansvar och visar sig värdig en plats i startelvan. Att använda det faktum att han vunnit cup och liga i Ryssland som argument säger nada i mina ögon. Vem bryr sig? Dessutom när både Elm och Wernbloom var direkt dåliga i cupfinalen.
Citera
2013-06-04, 20:09
Medlem
chran508s avatar
Bajrami klar för Panathinaikos. Hoppas verkligen har får spela kontinuerligt och kommer tillbaka till den formen han hade i början av Hamréns sejour. På senare tid har han varit rejält under isen.
Citera
2013-06-04, 20:14
Medlem
Spinnacers avatar
Elm och Källström har gjort bort sig så många gånger att dem borde inte vara givna.
Tycker de är alldeles för lika; båda blir nervösa/stressade och bollrädda när det inte går som planerat, båda är sisådär defensivt. De har samma styrkor också: långbollar, skott, frisparkar.

Båda är "bra" men de funkar inte ihop på samma sätt som Gerrard-Lampard inte funkade.

En av dom räcker, sen Taco/Wernbloom/Ekdal - då de har andra kvaliteter.
Citera
2013-06-04, 20:24
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Elm och Källström har gjort bort sig så många gånger att dem borde inte vara givna.
Tycker de är alldeles för lika; båda blir nervösa/stressade och bollrädda när det inte går som planerat, båda är sisådär defensivt. De har samma styrkor också: långbollar, skott, frisparkar.

Båda är "bra" men de funkar inte ihop på samma sätt som Gerrard-Lampard inte funkade.

En av dom räcker, sen Taco/Wernbloom/Ekdal - då de har andra kvaliteter.

Tycker Elm är mer lik Taco än Källström, och kan inte minnas att jag sett honom stressad nån gång, tvärtom är hans lugn och kyla en av hans största styrkor. Defensivt är han följsam, alert och klok, raka motsatsen till Källström.
Citera
2013-06-04, 20:25
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Tycker Elm är mer lik Taco än Källström, och kan inte minnas att jag sett honom stressad nån gång, tvärtom är hans lugn och kyla en av hans största styrkor. Defensivt är han följsam, alert och klok, raka motsatsen till Källström.
Elm är oftast också den enda som kan läsa Zlatans tankar på planen. Som om de tänker fotboll på samma sätt ungefär.
Citera
2013-06-04, 22:21
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch

Håller inte med, tycker du överskattar Elm ganska mycket också. Jag glömmer då inte EM när han och Källström pissade på sig 2 matcher i rad i mot Ukraina och England... vilket resulterade att det var över innan det ens började. Svensson kom in mot England och styrde upp och var näst bäst på plan efter Mellberg.

Svensson har mer pondus, tar för sig mer och har bättre, enklare passningsspel.
Citera
2013-06-05, 23:04
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vilken taktik bör Sverige ha/använda mot Österrike ?

Man kan ju förstås titta på de gånger Österrike har förlorat och se hur motståndarna då spelat.

Senast redigerad av freeriderXII 2013-06-05 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in