2013-06-05, 19:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Finns fler ödehus och bortglömda militära byggnader runt Boden. Behöver inte vara en byggnad i GMs ägo.

Den som vill göra en utflykt på nationaldagen kan ta en utflykt till Brostugan på skjutfältet. Fönstret på bortre gaveln saknar hänglås så det är bara att hoppa in. Påminner en del om ödehuset på insidan. Sen kan man knalla över vägen och följa nedförsbacken till den lilla tjärnen. Finns många liknande platser ovanför Råbäcken mot skjutfältet.
Citera
2013-06-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mt hade tydligen ingen förklaring till att mordoffrets blod hittats på föremål eller plats som kan kopplas till honom - så klyvning av tegelsten (och liknande) kan du avföra från listan över tänkbara naturliga anledningar.
Enligt hans advokat hade VB skadat sig vid träning av kampsport som troligen menas karate och därifrån skulle blodet komma.
Var och hur hon skadades har inte framkommit.
Citera
2013-06-05, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Åklagarna har aldrig sagt hur stor den här blodsamlingen eller fläcken var, eller var den påträffades. Men jag har svårt att se hur den här blodfläcken kan kopplas ihop med mordet.
Eftersom brottsplatsen fanns inte vid gula huset måste kroppsdelarna ha fraktats dit med bil från brottsplatsen.
Om kroppsdelarna hade fraktats med KJ:s bil hade det kommit fram vid kontroll av bilen, som sannolikt undersökts mycket noggrant.

Eftersom VB och KJ kände varandra sedan tidigare går det inte att påstå någon blodfäck har med mordet på VB att göra.

Eh ja, man har noggrant undersökt bilen och då funnit blod från VB, vilket tyder på att kroppen - hel eller ej - har fraktats där. Vad förväntar du dig att man ska hitta för att du ska bli övertygad - en liten lapp "VB fraktades i denna bil efter mordet"?
Citera
2013-06-05, 19:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag reagerade inte direkt mer än om man skall ut i terrängen vid den tidpunkten så är inte vita dojor att föredra, däremot om man skall förflytta sig på väg/cyckelbanor så är det inga problem.

Ett besök vid ex något av forten hade också varit möjligt. Det är fina bilvägar till de större anläggningarna.
Citera
2013-06-05, 19:41
Medlem
[quote=Okej, om familjen var hemma (tror vi haft det här uppe tidigare) så är det klart märkligt att VB inte meddelar vad som sker när hon lämnar hemmet. Man brukar ropa "jag går nu" eller "Nu kommer XX, hejdå" eller liknande. Om det är som KJ säger, att han hämtade henne i bil, borde VB sagt "nu är KJ här, eller nu är min vän här..[/QUOTE]

Inte thailändare inte. Familjemedlemmar kan träffas utan att ens hälsa, plötslugt är dom borta och har då gått hem utan att säga ett ljud. I början blir man vääldigt förvånad över detta som svensk, men man vänjer sig... De är totalt osociala för det mesta. Eller rättare sagt, deras kultur handlar inte om att berätta vart man ska som det görs i sverige. Det blir ett allmänt "sawadee kap" för det mesta, men sen oftast inget mer.
Citera
2013-06-05, 19:42
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Du måste se till att VB tränade karate och de brukar få för sig de skall klyva tegelstenar blandannat, om hon gjort något liknande är det lätt att skada sig och få blodflöde.
Åklagarna har aldrig sagt var de här blodet fanns.

Lägg av för fan.

Så hon skulle fått för sig och klyva en tegelsten i hans bil? Troligt.

Du är ju helt off i huvudet. Den enda tegelsten som finns i denna tråd är din hjärna.
Citera
2013-06-05, 19:42
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Åklagarna har aldrig sagt hur stor den här blodsamlingen eller fläcken var, eller var den påträffades. Men jag har svårt att se hur den här blodfläcken kan kopplas ihop med mordet.
Eftersom brottsplatsen fanns inte vid gula huset måste kroppsdelarna ha fraktats dit med bil från brottsplatsen.
Om kroppsdelarna hade fraktats med KJ:s bil hade det kommit fram vid kontroll av bilen, som sannolikt undersökts mycket noggrant.

Eftersom VB och KJ kände varandra sedan tidigare går det inte att påstå någon blodfäck har med mordet på VB att göra.

Har inte läst att de hittat en ansamling eller fläck av blod. Blodspår vill jag ha det till och det känns som en uns droppe. Kan t o m vara en avstrykning av en rispa. De letade efter blod och hittade det, annars hade de säkerligen inte sett något.
Citera
2013-06-05, 19:45
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Du måste se till att VB tränade karate och de brukar få för sig de skall klyva tegelstenar blandannat, om hon gjort något liknande är det lätt att skada sig och få blodflöde.
Åklagarna har aldrig sagt var de här blodet fanns.
De har inte heller sagt vad de hittat förutom blodet, inte till mig iaf.
Citera
2013-06-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det är väl en bra idé, kan man bara hitta alla som gjort det så. Men visst kan det förklara blodet, om KJ använt sin bil till att frakta hjälpmedel för styckning eller befunnit sig på styckplatsen så är det en förklaring.

Kan kommit dit av en mängd olika anledningar. Tror KJ är skyldig till 99%, men visst 1% säger att blodet kan ha planterats fast då skulle KJ behöva se över sin bekantskapskrets. Men det är för mycket kriminalfiktion över det.
Dock funderar jag över alternativa teorier till KJ är dömd för brottet och det är bevisat.
Orkar inte spekulera kring diagnoser och godemän...
Citera
2013-06-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
VB ska ha sms:at mt innan han hämtade henne vid bostaden:
http://m.nsd.se/Default.aspx?id=7661959&p=Senaste+Nytt

Enligt KR så hördes mt den 8 maj.

Minst två sms bör kunna spikas:
1) Ett sms från VB till mt vid 16-tiden (tiden verifierad av VB:s föräldrar som den (ungefärliga) tid VB lämnat bostaden).
2) Ett sms (med rel. stor säkerhet 18:40) till en manlig bekant och i vilket VB enligt pressen (AB) gett uttryck för irritation, eller hade retat upp sig på något/någon. - Detta sms gick initialt under benämningen "den senast/sista kända signalen" och föranledde sökning vid Åberget och området kring det gamla fortet.

I övrigt har man sagt att man haft ett "tiotal signaler" - vilket kan tolkas lite olika. - Är det t ex fråga om åtta signaler 15:00 - 16:00, följt av ovan nämnda sms, eller är signalerna utspridda under tiden 15:00 - 21:00? - Hur många av signalerna representerar sms eller samtal; hur många av att mobilen bara signalerat sin position (ev. nödsignaler enl. mobilens system)?

Ytterligare en sak: Det sms som VB avsände till mt behöver inte vara avsänt när VB befann sig i sin bostad, utan kan också (beroende på föräldrarnas exakthet betr. tiden) ha avsänts efter att hon lämnat bostaden. - Vad ville hon mt? - Ville hon bara ha bilskjuts?

Detta har jag registrerat och den är trolig också, det jag efterlyser är tidigare kontakter mellan VB och MtGM, de har för ca 3 år sedan varit tillsammans om vi säger så, sen har de gått skilda vägar och bl.a. KJ har haft en annan tjej därefter, Pe*ra Jan*son om jag uppfattat rätt.

På vilken nivå träffas dessa och hur ofta har de gjort det, det är av intresse för sista mötet slutade med hennes död. Är det normalt att de träffas lite då och då eller var detta ett möte efter långt uppehåll.
Citera
2013-06-05, 19:52
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Den som vill göra en utflykt på nationaldagen kan ta en utflykt till Brostugan på skjutfältet. Fönstret på bortre gaveln saknar hänglås så det är bara att hoppa in. Påminner en del om ödehuset på insidan. Sen kan man knalla över vägen och följa nedförsbacken till den lilla tjärnen. Finns många liknande platser ovanför Råbäcken mot skjutfältet.

Tänk om vi kunde bott så att flashbackarna här hade haft skallgång utefter det vi skrivit, läst och funderat om. Saker man kommer på sig med, som inte vill släppa..
Då hade vi kunnat pröva teorierna som kommit upp här på plats.
Citera
2013-06-05, 19:52
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Enligt hans advokat hade VB skadat sig vid träning av kampsport som troligen menas karate och därifrån skulle blodet komma.
Var och hur hon skadades har inte framkommit.
Jobbigt om blodet fanns i skuffen, längst inne mot baksätet. Men han har säkert en förklaring till det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in