2013-06-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Är såna här avtal lagliga då: "efter påstötning ringde mäklaren och sa om Elina bjöd 25 000 till så skulle inga fler köpare kontaktas."?

Tycker det låter som ocker.

Hur kan man låna miljonbelopp på en receptionistlön? Lär ju bli skuldsatt för resten av livet.

Sorry, men jag orkar inte bläddra tillbaka för att försöka hitta det där fallet.
Mäklaren kan dock inte på eget bevåg lova något dylikt, det kräver ett avtal mellan mäklaren och säljaren.
Citera
2013-06-03, 06:17
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16887264.ab

Trettonåring fastnar på ett skoltak och kommer inte ner.
Vad gör hon? Hon ringer POLISEN! På uppmanning av sin sinnesslöa (bikd finns) mor. Hennes mamma kan självklart inte komma och trösta sin dotter då hennes andra barn på två ligger och sover (för alla vet ju att barn DÖR om man väcker dom).

Bollen fick Emelie fatt i.
Men när det var dags att ta sig ner tog det stopp. Det var för högt.
Hon ringde till mig i panik och berättade att hon inte kom ner. Men eftersom jag var hemma med hennes tvååriga lillebror som låg och sov så kunde jag inte ta mig dit, säger mamma Theres Abouu Chaaya.
Hon ringde runt till släktingar och vänner men ingen hade någon stege.
– Till slut sa jag: "Ring 112 så får de komma och hjälpa dig därifrån".
Emelie berättar att hon blev kopplad till polisen. Sedan förklarade hon gråtande sin situation.
Då svarade polisen enligt Emelie:
Har du någonsin sett en polisbil med en stege?

Oavsett vad så skulle givetvis polisens svar varit något helt annorlunda än den något nedlåtande motfrågan: "Har du någonsin sett en polisbil med en stege?". Och svaret på den frågan är faktiskt JA. Piketen har stege på sina bilar, och problemet hade ju gått att lösa smidigt ändå. Det låter oerhört amatörmässigt att vara tyken emot någon som befinner sig i ett trångmål - på ett tak 4 meter över marken. Men vilken familj och vilka släktingar den stackars flickan har! Ingen av dem kunde lösa denna skitsak. Bottendåligt av alla inblandade parter, förutom räddningstjänsten som föredömligt löste saken till slut.
Citera
2013-06-03, 10:47
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Oavsett vad så skulle givetvis polisens svar varit något helt annorlunda än den något nedlåtande motfrågan: "Har du någonsin sett en polisbil med en stege?". Och svaret på den frågan är faktiskt JA. Piketen har stege på sina bilar, och problemet hade ju gått att lösa smidigt ändå. Det låter oerhört amatörmässigt att vara tyken emot någon som befinner sig i ett trångmål - på ett tak 4 meter över marken. Men vilken familj och vilka släktingar den stackars flickan har! Ingen av dem kunde lösa denna skitsak. Bottendåligt av alla inblandade parter, förutom räddningstjänsten som föredömligt löste saken till slut.

Håller helt med.

Hade en släkting ringt till mig panikslagen över att vara fast på ett tak, inte fan hade jag låtit henne sitta kvar där? I allra värsta fall kanske jag hade nöjt mig med att gå dit och hålla personen sällskap tills hjälp anlände. Den normala reaktionen är väl att leta reda på en stege att låna om man inte har en egen, och någon sitter i trångmål?!
Citera
2013-06-04, 17:39
Medlem
Citat:

Piketen finns endast i de tre största städerna, dvs Stockholm, Göteborg och Malmö.

Källa: http://www.polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Specialkompetenser/Piketen/
Citera
2013-06-05, 04:43
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Håller helt med.

Hade en släkting ringt till mig panikslagen över att vara fast på ett tak, inte fan hade jag låtit henne sitta kvar där? I allra värsta fall kanske jag hade nöjt mig med att gå dit och hålla personen sällskap tills hjälp anlände. Den normala reaktionen är väl att leta reda på en stege att låna om man inte har en egen, och någon sitter i trångmål?!

Den personen som tog emot samtalet måste ha haft en väldigt dålig dag. För så svarar man verkligen inte någon som har fastnat på ett tak. Varenda polisstation med självaktning i vårt rike kan lätt skaka fram en fyrameters-stege för att nå upp till en nödställd människa, om man bara vill. Men om man ändå inte anser sig kunna göra det, så kan de ju inte bara lägga på luren utan att lösa saken. Något gör man ju trots allt. Eller som du så mycket riktigt säger. Man kan åka dit och vara ett stöd till dess att räddningstjänsten kan komma dit.

Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Piketen finns endast i de tre största städerna, dvs Stockholm, Göteborg och Malmö.

Källa: http://www.polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Specialkompetenser/Piketen/

Piketen utgår mycket riktigt från dessa tre städer, men de kan lätt nå hela landet vid behov. Det kanske är lite overkill att rekvirera piketen för dylika uppdrag, men en liten sketen stege borde ju polisen lätt kunna ordna...
Citera
2013-06-05, 07:18
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Den personen som tog emot samtalet måste ha haft en väldigt dålig dag. För så svarar man verkligen inte någon som har fastnat på ett tak...

Nja, nu utgår du ju från att flickans utsaga om svaret från polisen är hundraprocentigt sann. Vad jag vet så finns det ingen annan källa som verifierar detta. Tänk om hon skarvar lite, det kan ju vara frestande kanske att lägga skulden på någon annan än sig själv.
Citera
2013-06-05, 10:07
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Den personen som tog emot samtalet måste ha haft en väldigt dålig dag. För så svarar man verkligen inte någon som har fastnat på ett tak. Varenda polisstation med självaktning i vårt rike kan lätt skaka fram en fyrameters-stege för att nå upp till en nödställd människa, om man bara vill. Men om man ändå inte anser sig kunna göra det, så kan de ju inte bara lägga på luren utan att lösa saken. Något gör man ju trots allt. Eller som du så mycket riktigt säger. Man kan åka dit och vara ett stöd till dess att räddningstjänsten kan komma dit.

Piketen utgår mycket riktigt från dessa tre städer, men de kan lätt nå hela landet vid behov. Det kanske är lite overkill att rekvirera piketen för dylika uppdrag, men en liten sketen stege borde ju polisen lätt kunna ordna...

Ja vi skickar piketen Det verkar logiskt.

Eller så lyfter morsan upp 2-åringen ur sängen och går och hjälper sin dumma dotter
ner från taket hon har klättrat upp på. Höjden är inte värre än att hon kunnat hängt sig
i armarna och sedan blivit mottagen av morsan. Fast då hade ju såklart morsan fått
lov att ställa ifrån sig 2-åringen.

Nä ring polisen, mamma tittar på Dr.phil.
Citera
2013-06-05, 15:20
Medlem
Woopiis avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16901011.ab

Skriver på kontrakt, bryter mot det, ringer AB och "skolan har gjort fel"

Undrar hur detta går till om man vill komma med i AB, ringer man bara in och säger jag har en intressant historia, får jag vara med?
Citera
2013-06-05, 20:30
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Nja, nu utgår du ju från att flickans utsaga om svaret från polisen är hundraprocentigt sann. Vad jag vet så finns det ingen annan källa som verifierar detta. Tänk om hon skarvar lite, det kan ju vara frestande kanske att lägga skulden på någon annan än sig själv.

Jag går inte in på detaljerna. Flickan satt fast uppe på taket. Så långt är vi säkert överens. Då återstår problemet att flickan skulle ner, oavsett om hon eller någon annan överdrev. Polismannen som svarade hade inte lust att hjälpa till, utan var helt ohjälpsam. Därför ska skulden också läggas på den enskilda polismannen som svarade goddag yxskaft.

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Ja vi skickar piketen Det verkar logiskt.

Eller så lyfter morsan upp 2-åringen ur sängen och går och hjälper sin dumma dotter
ner från taket hon har klättrat upp på. Höjden är inte värre än att hon kunnat hängt sig
i armarna och sedan blivit mottagen av morsan. Fast då hade ju såklart morsan fått
lov att ställa ifrån sig 2-åringen.

Nä ring polisen, mamma tittar på Dr.phil.

Läs mitt sista inlägg en gång till.
Citera
2013-06-05, 20:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag går inte in på detaljerna. Flickan satt fast uppe på taket. Så långt är vi säkert överens. Då återstår problemet att flickan skulle ner, oavsett om hon eller någon annan överdrev. Polismannen som svarade hade inte lust att hjälpa till, utan var helt ohjälpsam. Därför ska skulden också läggas på den enskilda polismannen som svarade goddag yxskaft.

Eller så kanske snuten försökte pika henne att brandkåren kanske hade varit ett bättre alternativ om man behöver hjälp ner från ett tak
Citera
2013-06-05, 21:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Eller så kanske snuten försökte pika henne att brandkåren kanske hade varit ett bättre alternativ om man behöver hjälp ner från ett tak
Men hon ringde ju inte polisen, utan SOS Alarm. Vilket gör den piken fullständigt missriktad. Hon har redan ringt rätt.
Citera
2013-06-06, 17:09
Medlem
Perfekt tråd för Ludvig Holmberg på Spexpressen!

Artikel:
"Lista: Sex svenskar som har slagit igenom."

Har inte nollan hört talas om JVM-mästaren och
Svenska mästarinnan i spjut ; Sofi Flinck?!

Pucko-Ludvig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in