2012-07-11, 22:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saffrose
AB valde idag i sin pappersupplaga att skicka ut en av sina "reportrar" i en fat suit.
Varför? För att påvisa hur diskriminerade överviktiga människor är i samhället är idag. Detta med några uttalanden från Överviktigas Riksförbunds Ordf.
Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag inte förstår syftet med denna påbyggnadsartikel då AB själva står för en stor del av de isunda ideal som finns idag med ständiga löp om hetsbantning.
Eller var det så att artikel nr 2 skrevs för att täcka misstaget med Stina-fadäsen?

Det är egentligen hemskt vilken genomslagskraft artikeln fick och jag lider med stina då hon inte klarade av att tänka två steg längre och med denna artikel enade Sverige i en kollektiv skrattattack. Dock så visade ju AB sitt rätta jag som valde att, om vi nu ska vara dramatiska, offra stina för några klick.

Visst diskrimineras överviktiga, men Stina fallet är inte ett fall av diskriminering...
Citera
2012-07-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Visst diskrimineras överviktiga, men Stina fallet är inte ett fall av diskriminering...

Ja men just att det blev enn uppföljningsartikel där reportern i fråga provar biostolar och Vilda Musen på Gröna Lund. Detta med uttalanden som:
– Jag tror att man kan säga åt nöjesindustrin att skaffa förlängningsbälten, det finns på flygplan och bussar. Och det finns en hel del annat: Från hjälpmedelsinstitutet i Göteborg kan man få riktigt stora sängar, stolar och så *vidare. Det kan man begära* när man söker vård till *exempel, säger Christina Fleetwood.

Och skjutjärnsjournalistik som: I det bakre sätet är det tajt och ont om plats, men med god vilja går det att få ner bygeln.
Personer som är överviktiga rekommenderas därför att sitta där fram.

Aftonbladet skiftar fokus från invandrare till tjocka som utsatt grupp den här veckan. Självklart förekommer diskriminering men att ta scoopet om Stina och sedan få det till, mer eller mindre, att det är SYND om överviktiga (vars problematik ofta är självförvållad) och att man nu ska ställa krav på samhället att det ska tjockisanpassas är i mina ögon fel. Det är ingen rättighet att ha roligt Men det är din skyldighet att ta hand om dig själv.
Citera
2012-07-12, 06:14
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15107378.ab
Citat:
Köpte billiga solglasögon – ansiktet svullnade upp

För det första, vem FIRAR att skolan har slutat? För det andra, vem köper ett par solglasögon för 10kr? För det tredje, vem försöker att få det till någon sorts nyhet att hon fick en allergisk reaktion. Tyvärr så måste en del allergier upptäckas den hårda vägen, men det är ingenting en solglasögontillverkare måste ta hänsyn till tycker jag..
Citera
2012-07-12, 08:41
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bqdp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15107378.ab

För det första, vem FIRAR att skolan har slutat? För det andra, vem köper ett par solglasögon för 10kr? För det tredje, vem försöker att få det till någon sorts nyhet att hon fick en allergisk reaktion. Tyvärr så måste en del allergier upptäckas den hårda vägen, men det är ingenting en solglasögontillverkare måste ta hänsyn till tycker jag..

Jag ser inte hur hon är in idiot för att hon räknar med att solglasögon (oavsett pris) inte ska få ansiktet att svälla som en ballong. Dessutom fick hennes kompis samma sak, hade hon också samma superovanliga allergi eller kan det vara så att det är något ämne i glasögonen som i större utsträckning orsakar allergiska reaktioner?

Och jo det är tillverkarens ansvar att ta reda på sånt här.
Citera
2012-07-12, 15:36
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedescapism
Är man för tjock så är man, helt enkelt. På samma sätt kan man vara för lång... förhoppningsvis fungerar denna uthängning och hånet som en liten motivations morot för henne att börja träna och bli smal, i alla fall tillräckligt för att få åka Balder.

Fast en sådan som Stina som anser att det är Liseberg som hånat henne och viseversa kommer aldrig på grund av en sådan här händelse inte vilja gå ner i vikt. Hon kommer sitta hemma och fortsätta äta hysteriskt och blunda för sin egen del i det hela.
Citera
2012-07-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Artikeln om Stina verkar vara borttagen från förstasidan på Aftonbladet nu. Kanske att någon på Aftonbladet insåg det absurda i snyftartikeln och trots allt måste säkerhetsbälten och säkerhetsbågar gå att spänna fast. Kan ni föreställa er rubriken i Aftonbladet om man låtit henne åka utan säkerhetsbälte och det hade hänt en olycka på grund av detta?
Fick mig ett gott skratt på jobbet när jag tänkte mig tjockisen skjutas ut från Balder som en katapult. Tänk om hon hade landat på någon, hahahaha. Fan att dom inte lät henne åka med
Citera
2012-07-12, 17:16
Medlem
unlimitedescapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Fast en sådan som Stina som anser att det är Liseberg som hånat henne och viseversa kommer aldrig på grund av en sådan här händelse inte vilja gå ner i vikt. Hon kommer sitta hemma och fortsätta äta hysteriskt och blunda för sin egen del i det hela.
Tjejen behöver lite självinsikt, bara. Sedan kanske hon kan leva som oss andra, friska människor!
Citera
2012-07-12, 19:05
Medlem
pellefan87s avatar
Detta fenomen kan vara det som gör mest mest förbannad, på riktigt.
Jag går in på AB, av misstag som vanligt, för att få lite nyheter om vad som händer i världen. Men istället ser man nån fet jävla padda som inte får åka karusell, eller någon muslim som står med en fucking leksakshelikopter och visar ett hakkors i designen. Samtidigt ska dom alltid vara fotograferade och se allmänt besvärade ut, som att hela deras värld har rasat.

Blir helt galen. Fullständigt tokig.
Citera
2012-07-12, 20:09
Medlem
Shivayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottefar
Fick mig ett gott skratt på jobbet när jag tänkte mig tjockisen skjutas ut från Balder som en katapult. Tänk om hon hade landat på någon, hahahaha. Fan att dom inte lät henne åka med

Eller om hon landat i havet! Tsunamin....The horror.
Citera
2012-07-12, 20:20
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Även då hade hon gnällt ut i tidningen! "Var för tjock - Förnedrades. "Kassapersonalen lät mig inte köpa ett åkpass."

Man ser ju även den rubriken framför sig.

Jo precis, det var ett moment 22 för kassapersonalen. Ska allt behövas talas om också för henne. Detta kan ju inte varit första gången hon varit för tjock för en karusell.
Citera
2012-07-12, 21:56
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saffrose
Ja men just att det blev enn uppföljningsartikel där reportern i fråga provar biostolar och Vilda Musen på Gröna Lund. Detta med uttalanden som:
Jag tror att man kan säga åt nöjesindustrin att skaffa förlängningsbälten, det finns på flygplan och bussar. Och det finns en hel del annat: Från hjälpmedelsinstitutet i Göteborg kan man få riktigt stora sängar, stolar och så *vidare. Det kan man begära* när man söker vård till *exempel, säger Christina Fleetwood.

Förlängningsbälten, för det är ju det man vill veta när man åker Balder/Uppskjutet/Atmosfear, att personen bakom eller bredvid eller är där uppe kanske inte riktigt sitter fast och kan komma flygande...
Citera
2012-07-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedescapism
Är man för tjock så är man, helt enkelt. På samma sätt kan man vara för lång... förhoppningsvis fungerar denna uthängning och hånet som en liten motivations morot för henne att börja träna och bli smal, i alla fall tillräckligt för att få åka Balder.
Tänk på alla med dvärgväxt, som jag själv, tror du att jag jag kan få en liknade artikel "var för kort - blev kränkt"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback