2013-06-05, 14:01
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Snälla rara lilla du, brott är inte helt sällan impulsiva handlingar och det är bekräftat att straffsatsen sällan är så värst avskräckande. Att leva som homosexuell i vissa länder medför ett konstant förtryck och en konstant rädsla att straffas, man blir utstött och jagad utan att det finns några brottsoffer.
Jag försökte förklara för dig att varje människa givetvis skulle välja bort ett liv i förtryck och fruktan om det var en möjlighet, men i sedvanlig ordning så missförstod du allt.

Till och med du borde begripa att jag i mitt förra inlägg ämnade att svara på "varför" en handling begås, inte ett godkännande av sagda handling.

Men jag håller inte med om att brott är impulsiva. Brottslingar planerar i förväg hur de ska gå tillväga trots att de vet med sig riskerna. Jo, du har läst om att straff inte har någon effekt eller ytterst liten effekt och är således inte avskräckande, detta har du läst om någonstans och är inte din spontana instinkt men mitt råd till dig är att noga överväga det du läser och inte köpa allt du läser och särskilt inte tro på saker och ting endast för att de passar överrens med dina förhoppningar och önskningar.

Ta Saudiarabien t.ex. På fredagar ser du guldaffärer, banker och andra ställen stå helt öppna, då de går till fredagsbönen, utan att någon rör något. De vet med sig vad straffet skulle bli och om du har blivit av med handen i Saudiarabien är en skam utan dess like. Stöld betraktas som ytterst omoraliskt i Saudiarabien, lägg märke till att jag använder ordet ytterst eftersom det inte exisetar nåt annat ord som kan beskriva hur omoraliskt stöld betraktas i Saudiarabien.

Förekommer stöld ännu i landet? Svar ja! Är det utbrett? svar absolut inte. Samma sak är det med homosexualitet. Är det utbrett i Saudiarabien? Svar nej. Förekommer det i landet? svar ja. En försvinnande del eller ännu mindre.

Åter till frågan: Du frågade var varför homosexuella inte låter bli att begå handlingen? Med frågan ville du säga att de inte har nåt val men det har de precis som en tjuv har ett val mellan att tjuva och inte tjuva för att straffet i vissa länder innebär avsaknaden av lemmar och kroppsdelar. Så varför tjuvar människor i de länderna trots hårda straff?
Citera
2013-06-05, 14:10
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är ditt svar "den dagen den sorgen". Du anklagade Sepiritz för att inte besvara din fråga. Du besvarar inte min.

Jag är säker på att du kommer att göra allt för att dina värderingar även ska bli de dina barn anammar. De kommer säkerligen att växa upp i ett religiöst hem och de kommer med all sannolikhet få höra att homosexualitet är onaturligt och fel. Kanske kryddas detta med hot om helvetet.

Men det jag frågar är OM det trots allt detta blir så att din son en dag säger att han älskar en annan man. Att han vill leva med denna person. Att han älskar honom mer än allt annat. KAN du då finna i ditt hjärta att acceptera detta? Att respektera att din son YTTERST väljer sin egen väg i livet?

Du kanske lyckas fostra ett barn med förmåga att älska - men VEM barnet riktar sin kärlek emot... det hoppas jag barnet får bestämma själv.

Jag skulle respektera det men känna en stor agg på grund av det i hjärtat men jag skulle inte visa det öppet så klart. Men detta om han mot all förmodan skulle komma ut som en sån. Men jag kan ge dig ett säkert besked att min/mina söner inte kommer i närheten av ens själva tanken på nåt sånt.
Citera
2013-06-05, 14:28
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så om jag förstått dig rätt kommer manliga leksaker leda till heterosexualitet och vidare är man mesig om man är homosexuell?

Men raring, När ska du svara på min fråga? Varför kan du inte bara vara ärlig och svara nåt på frågan jag ställer den igen.

Vad väljer du helst åt din blivande son? Homosexualitet? Bisexualitet? Heterosexualitet? Välj ett av dessa. Var ärlig nu och svara på själva frågan.
Citera
2013-06-05, 14:37
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Men raring, När ska du svara på min fråga? Varför kan du inte bara vara ärlig och svara nåt på frågan jag ställer den igen.

Vad väljer du helst åt din blivande son? Homosexualitet? Bisexualitet? Heterosexualitet? Välj ett av dessa. Var ärlig nu och svara på själva frågan.
Varför fortsätter du ställa upp denna falska dikotomi när vi redan påpekat att det är just en falsk dikotomi? Har du en skruv lös eller vad?
Senast redigerad av baylife 2013-06-05 kl. 14:46.
Citera
2013-06-05, 14:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo, du har läst om att straff inte har någon effekt eller ytterst liten effekt och är således inte avskräckande, detta har du läst om någonstans och är inte din spontana instinkt men mitt råd till dig är att noga överväga det du läser och inte köpa allt du läser och särskilt inte tro på saker och ting endast för att de passar överrens med dina förhoppningar och önskningar.

En lystig åsikt om inte att tro på vad man läsar från en blind koran-dogmatiker.

Citat:
Ta Saudiarabien t.ex. På fredagar ser du guldaffärer, banker och andra ställen stå helt öppna, då de går till fredagsbönen, utan att någon rör något. De vet med sig vad straffet skulle bli och om du har blivit av med handen i Saudiarabien är en skam utan dess like. Stöld betraktas som ytterst omoraliskt i Saudiarabien, lägg märke till att jag använder ordet ytterst eftersom det inte exisetar nåt annat ord som kan beskriva hur omoraliskt stöld betraktas i Saudiarabien.

Förekommer stöld ännu i landet? Svar ja! Är det utbrett? svar absolut inte. Samma sak är det med homosexualitet. Är det utbrett i Saudiarabien? Svar nej. Förekommer det i landet? svar ja. En försvinnande del eller ännu mindre.

Så fascism är effektivt för att pådyvla ett regelverk ..... skulle du uppskatta att leva i ett land som i sin version av fascism vill förbjuda religion?

Citat:
Åter till frågan: Du frågade var varför homosexuella inte låter bli att begå handlingen? Med frågan ville du säga att de inte har nåt val men det har de precis som en tjuv har ett val mellan att tjuva och inte tjuva för att straffet i vissa länder innebär avsaknaden av lemmar och kroppsdelar. Så varför tjuvar människor i de länderna trots hårda straff?

Falsk analogi.
Citera
2013-06-05, 14:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag skulle respektera det men känna en stor agg på grund av det i hjärtat men jag skulle inte visa det öppet så klart. Men detta om han mot all förmodan skulle komma ut som en sån. Men jag kan ge dig ett säkert besked att min/mina söner inte kommer i närheten av ens själva tanken på nåt sånt.

På samma sätt som du profeterar om en 'ny' vetenskap som skall 'förklara' vattendelningsfrågan?
Citera
2013-06-05, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad väljar du att legitimera din religion med: Rationella argument eller falska dikotomier och annat demagogisk trams?
Citera
2013-06-05, 14:57
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Okej. Tack för svaret.

Du skulle respektera det, om än motvilligt. Bra.

Men med det synsättet förstår jag inte varför du är kritisk mot att staten tillåter homosexuella äktenskap. Det är en förlängning av ditt eget synsätt. Respekt för den enskilda människans val.

Med det synsättet borde du också vara kritisk gentemot länder som bestraffar homosexualitet med fängelse, kroppsstraff eller t om döden.

Eller hur?
Citera
2013-06-05, 15:12
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Okej. Tack för svaret.

Du skulle respektera det, om än motvilligt. Bra.

Men med det synsättet förstår jag inte varför du är kritisk mot att staten tillåter homosexuella äktenskap. Det är en förlängning av ditt eget synsätt. Respekt för den enskilda människans val.

Med det synsättet borde du också vara kritisk gentemot länder som bestraffar homosexualitet med fängelse, kroppsstraff eller t om döden.

Eller hur?

Okej, Eftersom det hela handlade om min påstådda son så blir det lite fel här. Jag respekterar min son på grund av de känslomässiga förbindelser som en far har till sin son och på grund av blodsband. Alla människor förtjänar respekt och även homosexuella. Men respekt och uppmuntran är två olika saker. Om staten uppmuntrar sina medborgare till homosexualitet så är risken mycket större att din och min son anammar det. Annars förtjänar alla människor respekt även en mördare förtjänar respekt men det innebär inte att någonting man respekterar att detta''någonting'' skulle vara ok.
Citera
2013-06-05, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Varför fortsätter du ställa upp denna falska dikotomi när vi redan påpekat att det är just en falsk dikotomi? Har du en skruv lös eller vad?

Vill bara inflika att det är en falsk trikotomi...
(3 val...)
Citera
2013-06-05, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om staten uppmuntrar sina medborgare till homosexualitet så är risken mycket större att din och min son anammar det.

Strawman.
Citera
2013-06-05, 15:18
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Snälla rara lilla du, brott är inte helt sällan impulsiva handlingar och det är bekräftat att straffsatsen sällan är så värst avskräckande. Att leva som homosexuell i vissa länder medför ett konstant förtryck och en konstant rädsla att straffas, man blir utstött och jagad utan att det finns några brottsoffer.
Jag försökte förklara för dig att varje människa givetvis skulle välja bort ett liv i förtryck och fruktan om det var en möjlighet, men i sedvanlig ordning så missförstod du allt.

Till och med du borde begripa att jag i mitt förra inlägg ämnade att svara på "varför" en handling begås, inte ett godkännande av sagda handling.

Brottslighet och juridik vet jag av erfarenhet är något som får IP's hjärna att kortsluta. Jag uppskattar att du försöker diskutera det sakligt men tro mig, det kommer inte nå fram.

/Nocet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in