2013-06-05, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Sluta gissa och sluta misstolka information, inget av det som sägs i media motsäger det jag säger. Dessutom sitter du nu och gissar och hittar på att det skett andra sökningar vilket du inte har några som helst belägg för.

Hade de kännedom om att kvinnan lämnade hans bostad klockan 21 så hade de inte behövt riskera hennes liv genom att söka i fel områden.

Du får fortsätta diskussionen med Mariooo, ni är ganska lika i ert sätt att gissa er fram.

Det är ingen som har riskerat hennes liv genom att söka i fel områden. De har sökt brett, i ett 55 kvadratkilometer stort område. Det du inte fattar är att de inte har gjort en sak i taget, utan jobbat efter flera alternativa teorier samtidigt.

Dessutom stämmer inte din tidslinje. Sökinsatsen avbröts på fredagskvällen - vilket i tid ligger efter att presskonferensen hade varit där polisen sitter och säger att kompisen har uppgett att hon lämnat hans lägenhet kl 21 den 4 maj. Så sökinsatsen avbröts inte på grund av att polisen hade fått ny info om hennes aktiviteter, den infon hade man redan medan sökinsatsen pågick.
Citera
2013-06-05, 12:02
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej men anmälan är väl rent strikt också daterad 7 maj? Däremot kan ju mamman ha talat med polisen tidigare utan att en formell anmälan om försvunnen person är inlämnad.

Din teori låter mycket luddig. Flickan hade en viktig tenta den 6 maj. Quarrel har redovisat att hon klarat av 12,6 poäng av 30 möjliga på Teknisk Fysik. Mamman har berättat att hon hade en tenta måndagen den 6:e maj.

Vilken mamman skulle nöja sig med ett sådant svar från polisen om att återkomma om några dagar när barnet gått till en kamrat för att plugga den 4:e maj inför en helt avgörande omtenta den 6:e maj.
Citera
2013-06-05, 12:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Sitter jag helt bakom flötet och fiskar abborrar i en sjö nära Boden - dvs utan kontakt med omvärlden - om jag tror att vakthavande befäl måste diarieföra en anmälan.

Nej, du har helt rätt, alla samtal som avser en anmälan måste diarieföras, det kommer alltså visa sig i FUP vad som gäller i detta fall.

Det finns flera fall där personer varit helt frustrerande för att polisen inte gör något, det är vanligt i samband med försvinnanden att polisen inte upprättar en anmälan och agerar förrän efter någon eller några dagar, då de vill ge personen som anmäls försvunnen lite tid att själv komma tillrätta, vilket sker i nästintill alla fall, utan några få varje år.

I Pierrefallet vart familjen så desperata så de sa att Pierre hade sagt per telefon att han var jagad och hotad med kniv, vilket fick polisen att upprätta anmälan omgående därför att de gick från att ha varit en person som varit ute en kväll till att bli ett akutärende.

I Almfallet anmäldes offret försvunnen den 1:a och polisen upprättade en anmälan den 4:e.

Det är mycket vanligt att polisen avvaktar någon dag/dagar innan de upprättar en anmälan, så pass vanligt att detta med att hon anmält den 5:e men att polisen upprättar en anmälan den 7:e förefaller helt normalt, utifrån de omständigheter som föreligger, alltså inget akut ärende där personen varit exempelvis deprimerad.

Polisen brukar vanligtvis säga att idag har vi upprättat en anmälan, eller idag har vi inlett en förundersökning, men det är sällan de säger vilken dag den anhörige egentligen gjorde anmälan.
Citera
2013-06-05, 12:03
Bannlyst
Citat:
Sluta gissa och sluta misstolka information, inget av det som sägs i media motsäger det jag säger. Dessutom sitter du nu och gissar och hittar på att det skett andra sökningar vilket du inte har några som helst belägg för.

Hade de kännedom om att kvinnan lämnade hans bostad klockan 21 så hade de inte behövt riskera hennes liv genom att söka i fel områden.

Du får fortsätta diskussionen med Mariooo, ni är ganska lika i ert sätt att gissa er fram.

Du sitter ju och gissar.

När Kenn*eth Ra*tio meddelar att de hörde KJ redan den 8 maj tror jag att VB:s mamma berättat vad kompisen hette. Alternativt har KJ själv tidigt kontaktat polisen med information. De hörde honom den 8 maj. Men det räcker inte. Polisen vill ha bekräftelse på att VB verkligen har varit där och får det genom facebookmeddelanden och telefonlistor de förmodligen fick den 9 maj.

Förmodligen har KJ sagt att han inte visste vart VB skulle när hon lämnade honom vid 21.00. Det är naturligt för polisen då att söka i KJ:s bostadsområde och i närmsta motionsspår då de inte kunde utesluta att hon tagit en löprunda.
Citera
2013-06-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
SvD/TT 2013-06-05:

Hur vanligt är det att man får ha två advokater? I vilka fall i Sverige har det tidigare varit aktuellt?
Citera
2013-06-05, 12:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är ingen som har riskerat hennes liv genom att söka i fel områden. De har sökt brett, i ett 55 kvadratkilometer stort område. Det du inte fattar är att de inte har gjort en sak i taget, utan jobbat efter flera alternativa teorier samtidigt.

Dessutom stämmer inte din tidslinje. Sökinsatsen avbröts på fredagskvällen - vilket i tid ligger efter att presskonferensen hade varit där polisen sitter och säger att kompisen har uppgett att hon lämnat hans lägenhet kl 21 den 4 maj. Så sökinsatsen avbröts inte på grund av att polisen hade fått ny info om hennes aktiviteter, den infon hade man redan medan sökinsatsen pågick.

Som sagt, jag diskuterar gärna fakta eller utifrån logiska resonemang, men jag deltar inte i gissningslekar. Vi kan återkomma till detta när vi har FUP.
Citera
2013-06-05, 12:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Du sitter ju och gissar.

När Kenn*eth Ra*tio meddelar att de hörde KJ redan den 8 maj tror jag att VB:s mamma berättat vad kompisen hette. Alternativt har KJ själv tidigt kontaktat polisen med information. De hörde honom den 8 maj. Men det räcker inte. Polisen vill ha bekräftelse på att VB verkligen har varit där och får det genom facebookmeddelanden och telefonlistor de förmodligen fick den 9 maj.

Förmodligen har KJ sagt att han inte visste vart VB skulle när hon lämnade honom vid 21.00. Det är naturligt för polisen då att söka i KJ:s bostadsområde och i närmsta motionsspår då de inte kunde utesluta att hon tagit en löprunda.

Som sagt, jag diskuterar gärna fakta eller utifrån logiska resonemang, men jag deltar inte i gissningslekar. Vi kan återkomma till detta när vi har FUP.
Citera
2013-06-05, 12:08
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Polisen i Boden/Norrbotten höll flera presskonferenser utan att på dessa ändra på datumet för anmälan om försvinnandet.
De avser det datum då en formell anmälan upprättades, skulle inte tro de vill kännas vid att de bad föräldrarna vänta nåt dygn.
Man får alltid rådet att avvakta, om det inte föreligger suicidrisk eller om det förekommit allvarliga hot.
Citera
2013-06-05, 12:10
Bannlyst
Citat:

Det är okej så länge du inte påstår utan att veta att polisen hörde KJ först den 10 maj och att polisen inte letade efter en levande VB.
Citera
2013-06-05, 12:12
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Din teori låter mycket luddig. Flickan hade en viktig tenta den 6 maj. Quarrel har redovisat att hon klarat av 12,6 poäng av 30 möjliga på Teknisk Fysik. Mamman har berättat att hon hade en tenta måndagen den 6:e maj.

Vilken mamman skulle nöja sig med ett sådant svar från polisen om att återkomma om några dagar när barnet gått till en kamrat för att plugga den 4:e maj inför en helt avgörande omtenta den 6:e maj.
Man har inte så stort val, man är i det läget helt i polisernas händer.
Citera
2013-06-05, 12:14
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlie54
Jag tror helt och hållet att din teori stämmer med sanningen. Hon blev lurad till skogen och det är säkert flera gärningsman, men ingen som vill berätta sanningen. Det är säkert flera som känner till detta brutala mordet och styckningen.

Den känns lite spacad, men skulle dock inte förvåna mig av någon anledning. Men som sagt, bara en känsla. Intressant att någon annan har den med
Citera
2013-06-05, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Hur vanligt är det att man får ha två advokater? I vilka fall i Sverige har det tidigare varit aktuellt?

Det finns säkert fler men Lasermannen och Pe*er Man*s hade båda två försvarsadvokater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in