2013-06-05, 08:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det är inte helt normalt att hon inte berättar namnet för polisen. Dock kan hon ha gjort det, och det förklarar att polisen hittade honom. Stämmer det med vad som diskuterats angående när polisen fick tag på KJ?

Exakt, det är inte normalt och på den delen har polisen varit mycket tydlig med att mamman inte visste vem hon skulle träffa.

Polisen egna uppgifter att de spårade upp KJ stämmer väl överens med KJs beteende den 9:e-10:e där han meddelar personer på sökningen att hon varit hos honom.
Citera
2013-06-05, 08:47
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Frågan är då när och hur man kom på att han skulle vara "kompisen".
Från början visste inte ens mamman.
Var det MPS som först berättade utifrån hennes utsago att det skulle finnas en "pluggkompis"
Var det inte först därefter som KJ började bluddra om att det var just han som var denne.
Nu är det väl tveksamt hur mycket kontakt KJ och MB haft sedan 2010 och "plugg-" har varit lite svårt att tänka sig i samband med just KJ.

Vem var först med att peka ut honom? Var det möjligen han själv?

Det verkar i förstone lite dumt att anmäla sig som "pluggkompisen" och därmed dyka upp på polisens radar. Frågan är om och när han gjort det annars.

Anledningen kan dock vara att kunna motivera varför fingeravtryck och ev andra spår från KJ kan finnas i anslutning till MB den dag hon blir återfunnen.

Jo, det var just hos detta avsigkomna ex, som den ambitiösa studentskan pluggade inför tentan. Låter det verkligen trovärdigt?
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Svårt att få riktigt grepp om detta, polisen påstår själva att de spårade upp honom, andra säger att han gav sig tillkänna på MPS sökning och att de meddelade polisen den 10:e, på den andra sökningen. Dock verkar polisen haft kännedom om honom den 9:e med tanke på att de då även startade en förundersökning om människorov.

Eftersom polisen i dag verkar ha ett flertal saker som binder honom till brottet så hade det väl bara varit en tidsfråga innan han hade ryckts in i utredningen ändå, men det kan förstås ha tagit längre tid.

Jag undrar egentligen hur tät deras relation var och vad som föranledde att hon just denna dag, inför en viktig tenta på måndagen, valde att plugga hos honom.

Det kan ligga någonting mer bakom att de träffades denna dag, i alla fall kan någon av de två haft ett syfte.
(mina fetningar)

Lalajlaj spekulerar över flera tänkbara scenarier. KJ kan ha hittats på olika sätt, t ex via mobilmastdata, eller efter att han informerade någon på skallgången mm.

Vill flika in att polisens biträdande spaningsledare K*nneth R*utio ska ha uppgett till NSD 2013-05-17 att Polisen hörde KJ redan på onsdagen (kommentar: 8 maj). Stämmer den uppgiften så kanske det antingen är KJ själv som har hört av sig till Polisen eller så ringade Polisen tidigt in honom med hjälp av telefonspårningen (Kuriren) samt gick igenom VB:s Facebook och hittade dom äldre kommunikationerna med KJ och bedömde att det därför kunde räcka för att kontakta KJ? Sen har det sagts i tråden att KJ skulle ha deltagit som frivillig i Polisens sökgrupp redan den 8 maj, han kanske då informerade Polisen? KJ kan ju även, i samband med efterlysningen på onsdag eftermiddag, ha berättat för någon vän eller anhörig och sen kontaktade denne Polisen. Det är väl inte heller helt otänkbart att KJ redan den 4 maj berättade om VB-besöket för den kompisen och/eller brodern som han senare spelade dataspel med, och någon av dom råder KJ om att berätta snabbt för polisen.

Vi får väl se när FUP:en kommer om någon av trådspekulationerna stämmer

Oavsett tidpunkt för när Polisen pratade med honom (t ex den 8 eller 9 maj) så håller jag med om att Polisen tidigt bör ha haft KJ med i resonemangen om misstänkta.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-05 kl. 09:24.
Citera
2013-06-05, 08:49
Moderator
OYs avatar
Om VB och mamman var som vänner och systrar, varför fick inte mamman ett sms om att VB var irriterad på någon? Nej, det SMS:et gick till en manlig vän/bekant. Så, var det KJ eller mamman hon var irriterad på? För mycket deckare och CSI, må hända, men ingenting kan uteslutas. Hur väl kände KJ och mamman varandra, jag hade iaf varit irriterad om mitt ex. hade haft något ihop med min förälder. Vad säger att inte KJ fanns i VB bostad när hon kommer hem efter reklamutdelningen och att något hände där?

Just därför jag vill veta, var fanns pappan det här dygnet, totalt frånvarande i hela historien. Vi har också hört rykten om att allt var inte som det borde i det hemmet, och det är väl ingen vild fantasi att mamman kanske skaffat sig en ung fräsch älskare, mannen var ju borta två veckor i stöten.
Citera
2013-06-05, 08:53
Medlem
Popcorn76s avatar
Är det inte lite konstigt att hon skrev på FB att hon skulle ut och motionera och sedan till kompis och plugga? Skulle hon ut och springa med böckerna under armen och sedan springa direkt hem till en kompis och plugga? Jag tror inte hon har sprungit alls. Och varför skulle hon åka hem till KJ och plugga? Om man ska plugga inför en viktig tenta åker man väl antingen hem till någon som pluggar för samma sak eller sätter sig på ett café eller ett bibliotek? Fast det är bara hur jag själv hade gjort om jag inte kunde plugga hemma. Och att hon skrev just "motionera" känns också luddigt. Det kan ju betyda mycket. Hade hon skrivit "åka och motionera" kunde det ju kanske anspela på sex, men "ut" och motionera känns som något utomhus. Fast det är bara en känsla. I tidigare FB kommentarer har hon skrivit "jogga". Kan det vara så att hon skulle vara med i något av krigsspelen i skogen och kanske agera någon roll? Kanske urartade det hela, eller var det planerat från början för att lura ut henne i skogen. Kanske var det därför hon var klädd i helsvart från topp till tå och kanske ljög om vad hon skulle göra? Man kanske inte vill skriva att man ska ut och leka krig med killarna i skogen utan skriver något annat som betyder att man ska vara borta många timmar och kanske inte vill bli störd på ett tag. De kanske mötte upp någon/några andra i skogen som skulle vara med. De kanske fick henne att lämna telefonen någonstans (i MGMs lgh eller någons bil?).
Jag gissar att det finns fler inblandade på ett eller annat sätt. Blodet i bagageluckan kanske kom från redskap eller händerna som skulle brännas/gömmas.
Nu har polisen tagit en av dem (?) Med tanke på vad de utsatte VB för kanske folk som anar/vet vad som hänt inte vågar träda fram. Känns också lite konstigt att MPS sa att uppslutningen från Bodenbor var dåligt och att de flesta kom från andra orter. På FB efterlyste VB någon som kunde fota henne på studenten. Var hon ett lätt offer för någon bisarr krigslek? Men antagligen är ovan inte ens i närheten av vad som hänt. Bara några tankar. Stackars tjej
Citera
2013-06-05, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Är det inte lite konstigt att hon skrev på FB att hon skulle ut och motionera och sedan till kompis och plugga? Skulle hon ut och springa med böckerna under armen och sedan springa direkt hem till en kompis och plugga? Jag tror inte hon har sprungit alls. Och varför skulle hon åka hem till KJ och plugga? Om man ska plugga inför en viktig tenta åker man väl antingen hem till någon som pluggar för samma sak eller sätter sig på ett café eller ett bibliotek? Fast det är bara hur jag själv hade gjort om jag inte kunde plugga hemma. Och att hon skrev just "motionera" känns också luddigt. Det kan ju betyda mycket. Hade hon skrivit "åka och motionera" kunde det ju kanske anspela på sex, men "ut" och motionera känns som något utomhus. Fast det är bara en känsla. I tidigare FB kommentarer har hon skrivit "jogga". Kan det vara så att hon skulle vara med i något av krigsspelen i skogen och kanske agera någon roll? Kanske urartade det hela, eller var det planerat från början för att lura ut henne i skogen. Kanske var det därför hon var klädd i helsvart från topp till tå och kanske ljög om vad hon skulle göra? Man kanske inte vill skriva att man ska ut och leka krig med killarna i skogen utan skriver något annat som betyder att man ska vara borta många timmar och kanske inte vill bli störd på ett tag. De kanske mötte upp någon/några andra i skogen som skulle vara med. De kanske fick henne att lämna telefonen någonstans (i MGMs lgh eller någons bil?).
Jag gissar att det finns fler inblandade på ett eller annat sätt. Blodet i bagageluckan kanske kom från redskap eller händerna som skulle brännas/gömmas.
Nu har polisen tagit en av dem (?) Med tanke på vad de utsatte VB för kanske folk som anar/vet vad som hänt inte vågar träda fram. Känns också lite konstigt att MPS sa att uppslutningen från Bodenbor var dåligt och att de flesta kom från andra orter. På FB efterlyste VB någon som kunde fota henne på studenten. Var hon ett lätt offer för någon bisarr krigslek? Men antagligen är ovan inte ens i närheten av vad som hänt. Bara några tankar. Stackars tjej

Enligt mamman var VB ute och delade ut reklam. Det kallade säkert VB för att motionera. Hon kom hem efter det och begav sig sedan till KJ.
Citera
2013-06-05, 08:57
Moderator
OYs avatar
De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande:

1. Det är viktigt att hitta en tjej som hjälper till i hushållet.

2. Det är viktigt att hitta en tjej som får dig att skratta.

3. Det är viktigt att hitta en tjej som du kan lita på och som inte ljuger.

4. Det är viktigt att hitta en tjej som är bra i sängen.

5. Det är viktigt att dessa fyra tjejer inte känner varandra.

Den sista posten på VB facebook. Är det en pik, ett uttryck för svartsjuka? Varför just detta inlägg den här eftermiddagen, och vem postade?
Citera
2013-06-05, 09:04
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Enligt mamman var VB ute och delade ut reklam. Det kallade säkert VB för att motionera. Hon kom hem efter det och begav sig sedan till KJ.

Tack! Ett grubbel mindre. Det hade jag missat.
Citera
2013-06-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
(mina fetningar)

Lalajlaj spekulerar över flera tänkbara scenarier. KJ kan ha hittats på olika sätt, t ex via mobilmastdata, eller efter att han informerade någon på skallgången mm.

Vill flika in att polisens biträdande spaningsledare K*nneth R*utio ska ha uppgett till NSD 2013-05-17 att Polisen hörde KJ redan på onsdagen (kommentar: 8 maj). Stämmer den uppgiften så kanske det antingen är KJ själv som har hört av sig till Polisen eller så ringade Polisen tidigt in honom med hjälp av telefonspårningen (Kuriren) samt gick igenom VB:s Facebook och hittade dom äldre kommunikationerna med KJ och bedömde att det därför kunde räcka för att kontakta KJ? Sen har det sagts i tråden att KJ skulle ha deltagit som frivillig i Polisens sökgrupp redan den 8 maj, han kanske då informerade Polisen? KJ kan ju även, i samband med efterlysningen på onsdag eftermiddag, ha berättat för någon vän eller anhörig och sen kontaktade denne Polisen. Det är väl inte heller helt otänkbart att KJ redan den 4 maj berättade om VB-besöket för din kompisen och/eller brodern som han senare spelade dataspel med, och någon av dom råder KJ om att berätta snabbt för polisen.

Vi får väl se när FUP:en kommer om någon av trådspekulationerna stämmer

Oavsett tidpunkt för när Polisen pratade med honom (t ex den 8 eller 9 maj) så håller jag med om att Polisen tidigt bör ha haft KJ med i resonemangen om misstänkta.

En lite mindre spännande förklaring till polisens intresse för KJ kan ju ha med VB´s polisanmälningar att göra. (Keep it simple)
Citera
2013-06-05, 09:09
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Svårt att få riktigt grepp om detta, polisen påstår själva att de spårade upp honom, andra säger att han gav sig tillkänna på MPS sökning och att de meddelade polisen den 10:e, på den andra sökningen. Dock verkar polisen haft kännedom om honom den 9:e med tanke på att de då även startade en förundersökning om människorov.

Eftersom polisen i dag verkar ha ett flertal saker som binder honom till brottet så hade det väl bara varit en tidsfråga innan han hade ryckts in i utredningen ändå, men det kan förstås ha tagit längre tid.

Jag undrar egentligen hur tät deras relation var och vad som föranledde att hon just denna dag, inför en viktig tenta på måndagen, valde att plugga hos honom.

Det kan ligga någonting mer bakom att de träffades denna dag, i alla fall kan någon av de två haft ett syfte.
Jag tror också att KJ var anledningen till brottsrubriceringen.
På presskonferensen, den 10:e, hade man iaf pratat med "kamraten".
Citera
2013-06-05, 09:18
Avslutad
Citat:
Vad menar du med tidigt, till och börja med så började utredningen den 7:e, då upprättades en formell anmälan. Den 8:e började skallgångarna och det egentliga polisutredningen att lokalisera hennes telefon.

Den 9:e påbörjade MPS sökningar kring fortet/fästningen där de trodde hon hade försvunnit runt 18:40 tiden den 4:e på en löparrunda.

Så ja, tidigt i utredningen lyckades de spåra upp honom, men det tog förmodligen ett par dagar.

Att polisen någonsin trott på honom är exakt lika troligt som att de hävdade enda fram till den 23:e att det inte fanns någon misstänkt.

Med tidigt menar jag i princip omedelbart. När mamman anmäler henne försvunnen den 7 maj och polisen får kännedom om att hennes sista kända kontakt är en kompis som hon gick till men aldrig kom hem från, så måste de naturligtvis ha blivit hyperintresserade av att lokalisera och höra kompisen. Första begäran till mammman måste ju ha varit en lista över möjliga kompisar VB kan ha besökt. Men det är uppenbart att polisen från början inte gick ut med fullständig info vid presskonferenser o dyl utan mörkade en del. Från artikel i NSD den 16/5:

Citat:
Sista signalen från den försvunna kvinnans telefon sade polisen skulle ha skickats ut vid 16-tiden, en timme efter hon lämnade hemmet samma dag hon försvann. Enligt NSDs uppgifter har 20-åringen skickat flera sms efter den tidpunkten. Något som polisen utelämnade under presskonferensen som hölls i samband med försvinnandet.

Vill du kommentera det?
– Nej, det finns ingen anledning att jag säger något. Vi vill vara fullständigt säker på hur telefontrafiken gått innan jag går ut med något. Jag kan varken bekräfta eller dementera uppgifterna. Innan spaningsledningen lämnar ut uppgifter vill vi ha torrt på fötterna, säger Kenneth Rautio.

Jag tror att när utredningen inleddes den 8 maj hade de redan hört kompisen och hade en del misstankar, men att de valde från början att tona ner misstankarna mot honom o förstås att jobba brett. Tror FUPen kommer visa på förhör den 8 maj.
Citera
2013-06-05, 09:19
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Efterhandskonstruktion?

Menar du att hon försvann redan på reklamutdelningsrundan eller att mamman lagt in inläggen på FB?

Eller menar du att KJ hämtade redan klockan 15 och att sedan han vid tre tillfällen, på två olika facebookkonton, lägger in tre inlägg?

Men vänta nu. Nu hänger jag inte med igen... TRE inlägg efter 15?! Vet man inte bara om ett?!

Bluä. Jag har inte all info, känner jag!!!
Citera
2013-06-05, 09:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med tidigt menar jag i princip omedelbart. När mamman anmäler henne försvunnen den 7 maj och polisen får kännedom om att hennes sista kända kontakt är en kompis som hon gick till men aldrig kom hem från, så måste de naturligtvis ha blivit hyperintresserade av att lokalisera och höra kompisen. Första begäran till mammman måste ju ha varit en lista över möjliga kompisar VB kan ha besökt. Men det är uppenbart att polisen från början inte gick ut med fullständig info vid presskonferenser o dyl utan mörkade en del. Från artikel i NSD den 16/5:

Jag tror att när utredningen inleddes den 8 maj hade de redan hört kompisen och hade en del misstankar, men att de valde från början att tona ner misstankarna mot honom o förstås att jobba brett. Tror FUPen kommer visa på förhör den 8 maj.

Vi får se när FUP kommer, då kanske det vore på sin plats att utreda varför polisen inte försökte hitta en försvunnen person vid liv, då möjligheten fortfarande fanns utan istället mörkade, ljög och spred desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in