2013-06-04, 19:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Ja, och jag känner till bevisen för evolutionsteorin, men då kom du med samma skitsnack som jag gav dig nyss. Seeing is believing... Verkligen en stabil vetenskaplig metod.

Låt mig fråga dig såhär: vad ska krävas för bevis för att du ska tro på evolutionen? Du kommer ju aldrig få det du vill ha tänker jag eftersom du är så otroligt fast i din bubbla. Det är ungefär som att fråga dig vad som skulle krävas för att du ska sluta tro på gud. Inget med andra ord. Det är som att snacka med en vägg.

Vilket bevis det krävs för att jag ska tro på evolution? Om du kan bevisa för mig att likhet mellan DNA-uppsättning för olika arter medför att de delar en och samma förfader. Detta skulle räcka som ett bevis för mig.

P.S Du känner till bevisen för evolutionsteorin. Klarar du av att uppfylla mitt beviskrav?
Citera
2013-06-04, 19:50
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Som Christer Sturmark brukar påpeka så är det mera troligt att det var flera gudar än att det var en gud som skapade universum.
Citera
2013-06-04, 22:53
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Moderna vetenskap är empirisk, fungerar i tandem med logik och epistemologi och har överlag sin filosofi baserat i relativismen.

'Gud' är en metafysisk spekulation, har inget med logik att göra och är rotat i filosofisk positivism.

Bra!!!

Förklara då varför den smarta ateisten kräver ett logiskt, empiriskt, reproducerbart bevis för att tro på Gud om du nu anser att Gud inte har med vetenskap att göra. Förklara varför den smarta ateisten inte inser att ett empiriskt Gudsbevis är löjligt och anti-logiskt i detta sammanhang.

Är stolt över dig att du har insett detta Bogomil
Citera
2013-06-04, 22:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Bra!!!

Förklara då varför den smarta ateisten kräver ett logiskt, empiriskt, reproducerbart bevis för att tro på Gud om du nu anser att Gud inte har med vetenskap att göra. Förklara varför den smarta ateisten inte inser att ett empiriskt Gudsbevis är löjligt och anti-logiskt i detta sammanhang.

Visst är det så. Problemet är att det fortfarande inte finns någon anledning att tro att han finns.. Russels tekanna är ännu i effekt.

Dessutom är det många teister som påstår att Gud verkar i den fysiska världen vilket då faktiskt borde innebära att hans handlingar åtminstone borde gå att mäta empiriskt.
Citera
2013-06-04, 23:06
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Citat:
Bra!!!

Visst är det så. Problemet är att det fortfarande inte finns någon anledning att tro att han finns.. Russels tekanna är ännu i effekt.

Dessutom är det många teister som påstår att Gud verkar i den fysiska världen vilket då faktiskt borde innebära att hans handlingar åtminstone borde gå att mäta empiriskt.

du ser, när ateister kräver ett empiriskt Gudsbevis så inser de inte den sanning som du och din kollega bogomil nu förstått.

Du påpekar att Guds verkan går att mäta empiriskt. Jag håller med dig till 100% att det går att observera och mäta. Alla rörelser som observeras, i mikro- och makro kosmos, är vad Gud åstadkommer. Dessa förändringar observeras och mäts med underbar precision.
Citera
2013-06-04, 23:11
Medlem
Citat:
du ser, när ateister kräver ett empiriskt Gudsbevis så inser de inte den sanning som du och din kollega bogomil nu förstått.

Du påpekar att Guds verkan går att mäta empiriskt. Jag håller med dig till 100% att det går att observera och mäta. Alla rörelser som observeras, i mikro- och makro kosmos, är vad Gud åstadkommer. Dessa förändringar observeras och mäts med underbar precision.

Jasså, berätta då vart jag kan mäta gud och villka mätinstrument som krävs!
Citera
2013-06-04, 23:21
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Som Christer Sturmark brukar påpeka så är det mera troligt att det var flera gudar än att det var en gud som skapade universum.
Varför då? På vilka grunder?
Citera
2013-06-05, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vilket bevis det krävs för att jag ska tro på evolution? Om du kan bevisa för mig att likhet mellan DNA-uppsättning för olika arter medför att de delar en och samma förfader. Detta skulle räcka som ett bevis för mig.

P.S Du känner till bevisen för evolutionsteorin. Klarar du av att uppfylla mitt beviskrav?

Jag känner till grunderna, jag kan inte allt förstås, ty jag är inte evolutionsbiolog. Men innan jag ens försöker svara, har du SJÄLV faktiskt försökt leta efter ett svar på detta? För du lär hitta bättre svar än det jag kan ge dig, eftersom jag inte är forskare själv.
Citera
2013-06-05, 07:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vad jag förstått är att teister har flyttat målstolparna så långt att den tidlösa och ofysikaliska guden är ofalsifierbar så långe han inte verkar i den fysikaliska världen. Jag inser även att det förmodligen är en försvarsreaktion för teister vars god of the gaps-guds utrymme minskar för varje dag som vetenskapen ökar vår förståelse för universums funktioner.

Jag antar att ditt argument nu är att allt som händer händer genom Gud, trots att vi vet vad den naturalistiska förklaringen för att en planet roterar kommer du säga att det är Guds kraft som roterar den. Har jag förstått rätt?
Citera
2013-06-05, 08:21
Medlem
Citat:
Du påstår att det skett ett färgbyte på isbjörnen. Du gör ett extraordinärt påstående med andra ord. Kan du bevisa hur detta färgbyte gick till? En mutation kanske du säger, kan du isåfall ge belägg att en mutation kan förändra en brun päls till en vit? Observera att jag ställer frågor för att lära mig och jag anser att du har mycket kunskap.

Som jag skrev så fanns ingen på plats som skrev ner detta på den tiden av naturliga skäl, men man kan spåra detta genetiskt till tiden för när den nordliga populationen brunbjörn isolerades av isens utbredning!

Märkligt att du vill ha exakta bevis för evolution som hände långt innan vi fanns som art medan du inte alls har några som helst problem med att tro på gamla sagoböcker där mängder av fel och ren desinformation frodas? Hur var det nu med beviskraven?

Och varför förklara en komplicerad företeelse som universum med en ännu mer komplicerad skapare verkar ju dårhusmässigt? Och det finns inga tecken eller bevis för att denna skapare existerar men du kan gärna lägga fram bevis om du har några...
Citera
2013-06-05, 08:53
Medlem
Skulle man kunna tänka sig att gud, efter att ha startat livet på jorden, skapade evolutionen som en rådande naturkraft så att han slapp sitta och pilla med alla mutationer som slutligen leder till nya arter?
Citera
2013-06-05, 09:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Vad menar du när du skriver "förfader"? Den första organismen någonsin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in