2013-06-04, 16:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Tror jag inte alls på. Uppstår blodvite under träning lämnar man inte lokalen innan det är omplåstrat och hon har knappast lagt sig med blödande kroppsdel i bagageluckan efter träning. KJ är skyldig, inget snack. Jag väntade bara på att få höra om blod i bagageluckan, efter det är i alla fall jag säker på att han är skyldig. De som var tvärsäkra på KJs skuld innan det beviset är idioter, liksom de som inte förstår bevisvärdet av detta.

Att vara säker på att den misstänkte gjort sig skyldig till mord - och att bevisa detta är inte riktigt samma sak. Åklagarna måste har mer än blod på fötterna, oavsett hur många liter blod man hittar och var dessa hittats, i annat fall vet åklagarna att man inte går i mål och avstår från att åtala.
Citera
2013-06-04, 16:10
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Bland alla mer eller mindre trovärdiga (vansinniga) inlägg så kommer även jag med ett kort sådant
När VB besökte KJ så togs hon till fånga och hölls levande någonstans för att vara statist/offer vid Fallen Angelsspelen veckan därpå
Där gick något överstyr och KJ fick order att städa undan kroppen och kunde därför inte medverka på festen tillsammans med de andra deltagarna
, men fick även order att medföra något bevis (händerna) att han fullgjort uppgiften
KJ hade därefter oturen att bli gripen av lede fi (polisen) men som den gode soldat han är så avslöjar han naturligtvis inget om sin commandogrupps förhavanden
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
(min fetning)

Rättsläkaren har i vart fall fastställt att VB har avlidit någon gång under den 4-5 maj.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det har inte framkommit. Det har framkommit att KJ är misstänkt för mord dessa datum, men det behöver inte vara rättsläkarens ord.

Ska man vara noga så är det väl som du säger.

Jag utgick från att åklagarens uppgifter bör bygga på ett rättsläkarutlåtande, men självklart kan jag inte veta det till 100 procent då rättsläkarens utlåtande är sekretessbelagt. Jag får korrigera mig till:
"Åklagaren har i vart fall bedömt att VB har avlidit någon gång under den 4-5 maj."

NSD 2013-05-31:
Citat:
"- Hon har avlidit av starkt våld mot vitala delar, som begåtts av annan person. Någon gång den 4-5 maj har hon avlidit, säger Ulrika Schönbeck."

Min inlägg var i vilket fall en kommentar till hypotesen om att VB skulle ha hållits vid liv till Fallen Angel-aktiviteten den 11 maj. VB bedöms av åklagaren ha dött den 4-5 maj och jag utgår från att åklagaren har på fötterna i den bedömningen.

Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-04 kl. 16:30.
Citera
2013-06-04, 16:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Men, vem annan än en rättsläkare kan yttra sig om möjligt datum för dödens inträdande? Förundersökningsledaren?
Naturligtvis är det rättsläkaren som kan yttra sig om dödsdatum, men det har hen inte gjort, såvitt känt. Däremot har åklagaren uttalat sig om misstänkt morddatum 4-5 maj.
Citera
2013-06-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Kanske för att ordförande i MPS bara ringde de som var närmast i ledningsgruppen. Han kan ju inte gärna delta om han inte vet att det är ett sök

Tack CattasBubbla. Jag hade fel. Jag hade för mig att någon hade ringt KJ och en användare skrev att det kunde vara en fälla med samråd med polisen. Det verkar att jag har blandat ihop dem.
Citera
2013-06-04, 16:21
Medlem
Lagro

Kammaråklagare Ulrika Schönbeck uttalar till Norrbottens Kuriren den 4juni

Har ni en bild av vad som hänt ?
Inte alls fullständig. Vi har inte en fullständig bild utan det är vad vi jobbar på.
Är det viktigt inför fortsättningen ?
Absolut.

Vid frågan om blodfläckarna svarar Ulrika Schönbeck
Dessa uppgifter vill inte Ulrika Schönbeck kommentera överhuvudtaget.
Hon säger precis som tidigare att blodspåren har hittats på en plats som kan kopplas till den misstänkte

Jag anser det är underligt att den här personen KJ, som anses av de flesta nästan alla, som skyldig till styckmordet på VB.
KJ anses också ha funktionshinder och svårt att städa upp efter sig och helt oduglig på att planera någonting.
Därför frågar jag mig hur har han kunnat lura alla de här mordutredarna, som har varit sysselsatta med fallet i en månads tid nu ?
Vad som framgår av interjuven med U S tycks det inte finnas mycket mer än blodfläcken som de har att komma med.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-04 kl. 16:36. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Jag försökte sammanställa uppgifter om MPS:s olika sökningar i ett inlägg. Långt ner där finns en länk till en NSD-artikel om MPS:s sexmannagrupp som hittade kvarlevorna i ödehuset.

Tack för sammanställning. De var väldigt bra.
Citera
2013-06-04, 16:23
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Tack CattasBubbla. Jag hade fel. Jag hade för mig att någon hade ringt KJ och en användare skrev att det kunde vara en fälla med samråd med polisen. Det verkar att jag har blandat ihop dem.
Nej det tror jag inte jag läst nånstans, alltså att det skulle vara en fälla? Däremot vill jag minnas att en civilpolis gått med i nåt/några av söken och haft lite koll på KJ, men jag vet ärligt talat inte om jag har drömt det
Citera
2013-06-04, 16:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Naturligtvis är det rättsläkaren som kan yttra sig om dödsdatum, men det har hen inte gjort, såvitt känt. Däremot har åklagaren uttalat sig om misstänkt morddatum 4-5 maj.

Min personanalys av domstolsjurister säger mig återigen att åklagaren icke hade preciserat datumet i häktningsframställan om hon inte hade fått en ganska tydlig fingervisning från rättsläkaren om att VB varit död i närmare 3 veckor (vilket gjorde att hypoteser om fångenskap i ödsligt belägna sommarstugor kunde uteslutas). För en exakt precisering behövs dock förmodligen en analys av en sån där expert på kryp (entomolog? orkar inte googla) och jag gissar att en sådan inte var klar med sitt arbete redan under helgen. Däremot utgår jag ifrån att en sån analys görs som en del av bevisningen.
Citera
2013-06-04, 16:26
Medlem
Har tappat uppgiften så jag frågar därför :

Hur lång tid tog det, från det att VB anmäldes försvunnen, innan KJ kontaktade polisen och berättade att han var den sk pluggkompisen?
Citera
2013-06-04, 16:28
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Har tappat uppgiften så jag frågar därför :

Hur lång tid tog det, från det att VB anmäldes försvunnen, innan KJ kontaktade polisen och berättade att han var den sk pluggkompisen?

Det är exakt det vi försöker "utreda" nu

Vi har fått allehanda svar; att det var redan den 7:e, att det ev var i samband med sök den 9:e, men även på morgonen den 10:e

Kolla ca 1-5-10 sidor bakåt bara
Citera
2013-06-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Min personanalys av domstolsjurister säger mig återigen att åklagaren icke hade preciserat datumet i häktningsframställan om hon inte hade fått en ganska tydlig fingervisning från rättsläkaren om att VB varit död i närmare 3 veckor (vilket gjorde att hypoteser om fångenskap i ödsligt belägna sommarstugor kunde uteslutas). För en exakt precisering behövs dock förmodligen en analys av en sån där expert på kryp (entomolog? orkar inte googla) och jag gissar att en sådan inte var klar med sitt arbete redan under helgen. Däremot utgår jag ifrån att en sån analys görs som en del av bevisningen.

helt korrekt!
Citera
2013-06-04, 16:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Nej det tror jag inte jag läst nånstans, alltså att det skulle vara en fälla? Däremot vill jag minnas att en civilpolis gått med i nåt/några av söken och haft lite koll på KJ, men jag vet ärligt talat inte om jag har drömt det

Det tror jag du har om jag inte missat någon tidningsartikel. Kan inte påminna mig att polisen vare sig på officiella kanaler eller via "läckor" har lämnat någon specifik information kring hur de har spanat på KJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in