Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
[i]Jag har genom hela mitt liv varit mycket kritisk till hennafärgade kärringar som vasst pekfinger och onda stickande ögon påpekat att jag har använt ETT ORD SOM INTE FÅR ANVÄNDAS,
Jobbade de möjligen på socialstyrelsen?
Begrepp som utvecklingsstörd, begåvningshandikappad och/eller förståndshandikappad tillhör en förgången tid och bör inte användas (nej, jag har varken hennafärgat hår eller onda, stickande ögon). Ännu längre tillbaka i tiden kallades dessa människor idioter/imbecilla. Nog kan du väl hålla med om att det var befriande att de vidriga benämningarna försvann?
Att FBU valt att använda "utvecklingsstörning" får stå för dem. Jag tycker i alla fall inte om det.
Min adoptivdotter har en fysisk-och pskykisk funktionsnedsättning. Hon föddes för tidigt och lades i kuvös. Där fick hon en hjärnblödning som utvecklade sig till en arrested hydrocefalus med bestående hjärnskador. Jag har alltid sagt henne att, ledsamt nog gick det på tok när du föddes, sådant händer tyvärr ibland och då kan det bli lite besvärligt att klara vissa saker i livet.
Är hon då ett pucko, cp, tappad bakom flötet eller störd? Nej, definitivt inte. Hennes funktioner är "bara" nedsatta p g a det där otursamma som hände vid födseln. Men det hindrar henne definitivt inte från att musicera, sjunga, spela teater, åka buss, laga mat, skriva små artiklar för en liten tidning som dagliga verksamheten ger ut. Dessutom har hon en sjujäkla humor!
Nog om detta. F ö funderar jag på om jag ändå inte ska färga håret med henna? Bara man inte får onda stickande ögon på köpet
Hamilkar, du behöver inte svara!