2013-06-04, 13:50
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
[i]Jag har genom hela mitt liv varit mycket kritisk till hennafärgade kärringar som vasst pekfinger och onda stickande ögon påpekat att jag har använt ETT ORD SOM INTE FÅR ANVÄNDAS,

Jobbade de möjligen på socialstyrelsen?

Begrepp som utvecklingsstörd, begåvningshandikappad och/eller förståndshandikappad tillhör en förgången tid och bör inte användas (nej, jag har varken hennafärgat hår eller onda, stickande ögon). Ännu längre tillbaka i tiden kallades dessa människor idioter/imbecilla. Nog kan du väl hålla med om att det var befriande att de vidriga benämningarna försvann?

Att FBU valt att använda "utvecklingsstörning" får stå för dem. Jag tycker i alla fall inte om det.

Min adoptivdotter har en fysisk-och pskykisk funktionsnedsättning. Hon föddes för tidigt och lades i kuvös. Där fick hon en hjärnblödning som utvecklade sig till en arrested hydrocefalus med bestående hjärnskador. Jag har alltid sagt henne att, ledsamt nog gick det på tok när du föddes, sådant händer tyvärr ibland och då kan det bli lite besvärligt att klara vissa saker i livet.
Är hon då ett pucko, cp, tappad bakom flötet eller störd? Nej, definitivt inte. Hennes funktioner är "bara" nedsatta p g a det där otursamma som hände vid födseln. Men det hindrar henne definitivt inte från att musicera, sjunga, spela teater, åka buss, laga mat, skriva små artiklar för en liten tidning som dagliga verksamheten ger ut. Dessutom har hon en sjujäkla humor!
Nog om detta. F ö funderar jag på om jag ändå inte ska färga håret med henna? Bara man inte får onda stickande ögon på köpet

Hamilkar, du behöver inte svara!
Senast redigerad av Spindelfrida 2013-06-04 kl. 14:35.
Citera
2013-06-04, 13:51
Medlem
lilltoes avatar
Är sommarstugan fortfarande avspärrad?
Om hävd avspärrning..sitter avspärrningarna kvar för att ingen varit där?
Om avspärrningen inte är hävd har väl teknikerna hittat något?
Om de hittat något och avspärrningen är hävd kanske det inte finns något intresse av att klippa gräset mm i ren avsmak. Tänker som ägare/anhörig.

Nå? Ingen som har varit förbi?

Blev lite rörigt däruppe..
Citera
2013-06-04, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Jag är benägen att instämma här, min fetmarkering. Vi människor utgår ofta från att alla andra funkar som vi själva gör, bara för att något framstår som självklart och logiskt (som att informera polis här) i våra ögon, behöver det inte vara lika uppenbart för tex KJ.
Dock kan jag hålla med om att det är en prestation att missa detta, att polisen flera ggr vädjat om tips från alla som haft med henne att göra sista tiden.. Men men, som sagt inget som i sig kan tala för hans skuld.
Och vore syftet att dölja sin inblandning skulle han rimligtvis inte pladdrat på som han gjorde där till alla andra?

Visst är det så, men nu har det skett och jag tror inte KJ är en person som varken läser tidningen
eller följer MPS-facebooksida.
Du behöver inte sätta ett frågetecken i sista meningen,punkt passar bra
Är han skyldig så är det inte detta han faller på.
Citera
2013-06-04, 13:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
CdC-fallet är en juridisk anomali på så många olika sätt att det inte går att använda som parallell till någonting annat. Ingen fälldes för styckningen. Ett - inte särdeles väl motiverat - stycke om att de tilltalade var skyldiga till styckningen infogades i en friande dom för mord, det var allt. Det var åt helvete rent processjuridiskt, och för ingen del att jämföra med en fällande dom.

Ja, du har rätt. Erinrar mig att det blev en skrivning om styckning vilket föranledde Socialstyrelsen att agera för att få läkarnas legitimationer återkallade. Korrekt åtgärd i obducentens fall men inte i allmänläkarens.
Citera
2013-06-04, 14:01
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var inget sök 11/5. Kallelsen 11/5 var till sök 12/5.

Sista söket han var med på vill jag minnas var vid Rödberget/Råbäcken. Det var en intervju med den rödhåriga damen i någon av tidningarna där hon berättade att KJ inte skrev upp sig på listorna.

Ska se om jag kan hitta reportaget.
Citera
2013-06-04, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sista söket han var med på vill jag minnas var vid Rödberget/Råbäcken. Det var en intervju med den rödhåriga damen i någon av tidningarna där hon berättade att KJ inte skrev upp sig på listorna.

Ska se om jag kan hitta reportaget.
Det var vid första söket 9 maj som han inte ville skriva upp sig. Han var också med vid sista officiella söket, 18 maj.
Citera
2013-06-04, 14:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var inget sök 11/5. Kallelsen 11/5 var till sök 12/5.

En lördag

http://www.expressen.se/nyheter/22-aringen-ville-inte-ha-namn-pa-deltagarlista/
Citera
2013-06-04, 14:05
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Visst är det så, men nu har det skett och jag tror inte KJ är en person som varken läser tidningen
eller följer MPS-facebooksida.
Du behöver inte sätta ett frågetecken i sista meningen,punkt passar bra
Är han skyldig så är det inte detta han faller på.

Förmodligen hade han läst om hennes efterlysning på MPS sida, då han sa att hon var klädd som när hon skulle motionera när hon lämnade honom.
Svart jacka
Svart tröja
Svarta Team Sportia byxor.
Citera
2013-06-04, 14:08
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vänligen håll er till topic. Allmän diskussion om olika funktionshinder går bra att föra i rätt delforum - här blir det lindrigt utvecklingsstört.

//Moderator
Citera
2013-06-04, 14:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du kommenterade så här:

"Sökningarna fram till den 10:e skedde vid Åberget och inte i hans bostadsområde, först den 10:e började man söka i anslutning till hans bostadsområde."

Kan din kommentar bli tydligare än ovan,
och jag säger att det skedde den 8'e på em med helikopter och markpatruller i Bodvedjan samt längs luleå älv. Det skedde fram till ca 23-tiden och då även mellan åberget och sävastklinten med helikopter den 8'e.

Okej, det du vill ha sagt är alltså att sökningarna även skedde i bostadsområdena före den 10:e, är det korrekt uppfattat?

Sökningen inleddes på eftermiddagen den 7:e redan, den 8:e fick polisen hjälp av hemvärnet och den 9:e anslöt sig MPS.

Den teori som polisen baserade sina sökningar på fram till den 10:e är att hon försvann i samband med sin löparrunda, framförallt sa de att sista spåret var vid fästningen. Efter den 10:e ändrades inriktningen på söken och polisen slutade efter den 10:e att söka aktivt.

Utan brottsrubricering kan polisen inte få ut hennes telefonlistor, brottsrubriceringen människorov fick fallet den 9:e.

Innan dess kunde de endast få ut hennes senaste mobilsignaler mot masten, enligt olyckslagen.
Citera
2013-06-04, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jobbade de möjligen på socialstyrelsen?

Begrepp som utvecklingsstörd och/eller förståndshandikappad tillhör en förgången tid och ska inte användas (nej, jag har varken hennafärgat hår eller onda, stickande ögon). Ännu längre tillbaka i tiden kallades dessa människor idioter/imbecilla. Nog kan du väl hålla med om att det var befriande att de vidriga benämningarna försvann?

Min adoptivdotter har en fysisk-och pskykisk funktionsnedsättning. Hon föddes för tidigt och lades i kuvös. Där fick hon en hjärnblödning som utvecklade sig till en arrested hydrocefalus med bestående hjärnskador. Jag har alltid sagt henne att, ledsamt nog gick det på tok när du föddes, sådant händer tyvärr ibland och då kan det bli lite besvärligt att klara vissa saker i livet.
Är hon då ett pucko, cp, tappad bakom flötet eller störd? Nej, definitivt inte. Hennes funktioner är "bara" nedsatta p g a det där otursamma som hände vid födseln. Men det hindrar henne definitivt inte från att musicera, sjunga, spela teater, åka buss, laga mat, skriva små artiklar för en liten tidning som dagliga verksamheten ger ut. Dessutom har hon en sjujäkla humor!
Nog om detta. F ö funderar jag på om jag ändå inte ska färga håret med henna? Bara man inte får onda stickande ögon på köpet

Hamilkar, du behöver inte svara!

Hej!
Du har en erfarenhet som jag inte kan drömma om. Jag anser dessutom att det inte finns ett egenvärde att använda begrepp som kan såra människor. Varför säga negerboll när man kan säga chokladboll till exempel?
Men när det gäller utvecklingsstörning tycker jag inte det är så självklart.
FUB är väl en av de största organisationerna för psykiskt funktionshindrade, och de kallar sig själva för en förening "för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning". Innebär det att de använder ett skällsord när de företräder sina medlemmar?

I det här fallet tycker jag det kan vara relevant, då den misstänkte av allt att döma har ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Om det skulle visa sig att han dessutom har en utvecklingsstörning kan det påverka straffet. Att formulera en sådan mening utan att använda ordet utvecklingsstörning tror jag kan vara svårt. Det skulle bli något i stil med att "han har ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Frågan är om han är psykiskt funktionshindrad". Det skulle milt sagt inte öka klarheten i frågeställningen.

Jag vill absolut inte kalla ditt barn idiot eller något annat och hoppas du inte tar mitt inlägg som ett påhopp.
MVH
Smålandtintin
Citera
2013-06-04, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Förmodligen hade han läst om hennes efterlysning på MPS sida, då han sa att hon var klädd som när hon skulle motionera när hon lämnade honom.
Svart jacka
Svart tröja
Svarta Team Sportia byxor.

Han har väl sett henne med egna ögon, för han är väl inte blind?
Eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in