Citat:
Ursprungligen postat av
Spindelfrida
I beg to differ. Ord som förståndshandikapp eller begåvningshandikapp ska inte längre användas. Det avråder självaste socialstyrelsen från. Idag talar man om funktionsnedsättning och funktionshinder, varav det sistnämnda utgör en egen termpost. Ett funktionshinder är en begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. Det kan handla om svårigheter att klara sig själv eller bristande delaktighet i sociala relationer, utbildning och arbetsliv, för att bara nämna några exempel. Vad det framför allt handlar om är bristande tillgänglighet i omgivningen.
Uppenbarligen anser FUB att det fortfarande behövs ett ord, även om de använder det
verkligen föråldrade och egentligen rätt vilseledande begreppet
utvecklingsstörning. Jag har genom hela mitt liv varit mycket kritisk till hennafärgade kärringar som vasst pekfinger och onda stickande ögon påpekat att jag har använt ETT ORD SOM INTE FÅR ANVÄNDAS, och när de termer som påbjuds faktiskt blandar ihop personligheter och kapacitetsprofiler som ska bemötas och hjälpas på
helt olika sätt så måste man faktiskt stå på sig - i de neuropsykiatriskt funktionshindrades och de-där-som-man-uppenbarligen-inte-får-kalla-begåvningshandikappades intresse.
Jag är medveten om att man ibland använder
inlärningsssvårigheter för gruppen i fråga. Men inte heller det är stringent, eftersom inlärningssvårigheter kan orsakas åtminstone dels av det-som-tydligen-inte-får-kallas-begåvningshandikapp, dels av uppmärksamhetsproblem av ADHD-typ, och dels av dyslexi och dyskalkyli.