2013-06-04, 12:54
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst, det framgår med all tydlighet att polisen fick kännedom om denna kille som tidigast under torsdagskvällen och då inte genom av att han hörde av sig till polisen.

Kännedom om att hon var försvunnen hade han bevisligen, innan han hittades av polisen.

Frågan är hur mycket kontakt de hade med varandra på sms och telefon i vanliga fall och om den kontakten upphörde helt efter den 4:e eller om han fortsatte att försöka kontakta henne.

Undrar om han försökte ringa eller sms:a efter att hennes försvinnande blev känt för allmänheten, och honom. Det är ju något man förmodligen skulle göra helt naturligt om man var vän någon som försvann.
Ja det skulle vara intressant att veta om han ringt henne efter försvinnandet. Men visst var det så att någon på MPS sa att en civilpolis varit med i söket vid något tillfälle? Och jag vet inte om jag drömt (jo jag har drömt massor om detta!) men var det så att civilpolisenkollade in KJ lite då för att han var "skum" ?
Citera
2013-06-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
http://www.nsd.se/nyheter//artikel.aspx?articleid=7687920

Artikeln publicerades den 1 juni.

Intressant. Kan det vara så att han blivit riven av VB. Kan tänka mig att det är där man troligvis blir riven i en tumult när man försäker hålla i någon med sina egna händer, då han antagligen inte kommer åt annat i paniken.

Kan då KJ vara orolig för att söket hittat, eller snart hittar händerna, och/eller ifrågasätter hans rivmärken. Då kan detta vara ett desperat försök att ge en "förklaring" på rivmärkerna i hopp om att ingen sedan ifrågasätter hur de uppståt?

Då kan händerna vara det fällande om hud finns under naglara. Frågan är bara om just händerna är det han ordentligt gjort sig av med, då han vet att han blivit riven.
Citera
2013-06-04, 12:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
I beg to differ. Ord som förståndshandikapp eller begåvningshandikapp ska inte längre användas. Det avråder självaste socialstyrelsen från. Idag talar man om funktionsnedsättning och funktionshinder, varav det sistnämnda utgör en egen termpost. Ett funktionshinder är en begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. Det kan handla om svårigheter att klara sig själv eller bristande delaktighet i sociala relationer, utbildning och arbetsliv, för att bara nämna några exempel. Vad det framför allt handlar om är bristande tillgänglighet i omgivningen.
Uppenbarligen anser FUB att det fortfarande behövs ett ord, även om de använder det verkligen föråldrade och egentligen rätt vilseledande begreppet utvecklingsstörning. Jag har genom hela mitt liv varit mycket kritisk till hennafärgade kärringar som vasst pekfinger och onda stickande ögon påpekat att jag har använt ETT ORD SOM INTE FÅR ANVÄNDAS, och när de termer som påbjuds faktiskt blandar ihop personligheter och kapacitetsprofiler som ska bemötas och hjälpas på helt olika sätt så måste man faktiskt stå på sig - i de neuropsykiatriskt funktionshindrades och de-där-som-man-uppenbarligen-inte-får-kalla-begåvningshandikappades intresse.

Jag är medveten om att man ibland använder inlärningsssvårigheter för gruppen i fråga. Men inte heller det är stringent, eftersom inlärningssvårigheter kan orsakas åtminstone dels av det-som-tydligen-inte-får-kallas-begåvningshandikapp, dels av uppmärksamhetsproblem av ADHD-typ, och dels av dyslexi och dyskalkyli.
Citera
2013-06-04, 12:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du kämpar på flitigt i tråden måste jag säga. Att han lät kroppen ligga några dygn/dygn efter mordet har jag väldigt svårt tänka mig. Eftersom jag inte tror han planerade mordet. Så gjorde han nog allt på samma kväll. Inne på samma spår att han sprang med henne i löprundan och där det skedde. Kan fortfarande vara någon del i skogen som MP har missat.

Ja, nu har vi ju avhandlat de mest invecklade teorierna, återgår till ett vanligt Svenssonscenario nu

Ja, jag tror också att han fixat och donat med allting samma e.m./kväll/natt. Men om det hände i löpspåret så måste han ha haft kniv med sig, inte otänkbart därför att KJ tydligen hade för vana att klä och utrusta sig i det vissa kallar stridsutrustning och som andra kallar mode.

En helt vanlig våldtäkt som slutar med mord och styckning, det kan vara så enkelt.

Funderat mycket på den där professorn som uttalat sig om fallet och som inte tror att mordet och styckning skett i någon av de undersökta bostäderna. Vad kvarstår? Ute eller i VB bostad?
Citera
2013-06-04, 12:58
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du får spekulera i hans begåvningshandikapp hur mycket du vill.
Och när du väl håller på gå till sökrutan uppe till vänster på forumet och skriv,
"Tipsa polisen 11414" så får du se hur många som faktiskt behöver en påminnelse
att göra just detta.

Bodengrabb har i flertalet inlägg förklarat hur han drog slutsatserna till fel namn:
Så här svarade Bodengrabb den 13.05 kl:14.14 på det.
Nej jag spekulerar inte i att han har ett förståndshandikapp för jag är ganska säker på att han inte har det, inget tyder på det.
Ja precis, alltså sa inte KJ sitt namn till Bodengrabb i alla fall. Och inte skrev han på namnlistorna.Och inte talade han om för polisen att VB varit hos honom. Det är ett märkligt beteende.
Citera
2013-06-04, 13:00
Medlem
MrFolds avatar
Debunkning av felaktigt rykte

Citat:
Ursprungligen postat av matteseven
Enligt en källa så var huden bort skalperad i ansiktet på VB.

Detta och andra liknande påståenden i tråden senaste dygnet kan absolut säkert avfärdas som felaktiga. Har ni redan glömt detta:

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7673321

Naturligtvis hade man inte uttalat sig med så stor säkerhet om detta om kroppen hade varit skändad på det vis som ryktesspridarna gaggar om. Det förekom också flera uppgiftslämnare i tråden här vid dagen för fyndet i gropen som skrev att man hade sett att det var en asiat.

Det här är en nyttig påminnelse om det egentligen självklara faktum att det finns störda individer som njuter av att plantera ut falska rykten varje gång en dramatisk händelse inträffar. En generell tumregel borde vara att ju mer sensationella eller smaskiga/makabra detaljer som ett rykte innehåller, desto mer skeptisk bör man vara. I detta ingår naturligtvis också att inte sprida vidare denna typ av rykten, för även om man lägger in brasklappar så bidrar man till att de kan föröka sig och spridas vidare.
Citera
2013-06-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Tror vi inte att reklamutdelningen lite skämtsamt kallades för "att motionera lite"?

det tror jag med. Annars skulle hon väl ha skrivit 'träna'. Och hade hon tränat, och förmodligen blivit svettig, så inte sjutton skulle hon åka hem till nån utan att duscha o byta kläder.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Intressant. Kan det vara så att han blivit riven av VB. Kan tänka mig att det är där man troligvis blir riven i en tumult när man försäker hålla i någon med sina egna händer, då han antagligen inte kommer åt annat i paniken.

Kan då KJ vara orolig för att söket hittat, eller snart hittar händerna, och/eller ifrågasätter hans rivmärken. Då kan detta vara ett desperat försök att ge en "förklaring" på rivmärkerna i hopp om att ingen sedan ifrågasätter hur de uppståt?

Då kan händerna vara det fällande om hud finns under naglara. Frågan är bara om just händerna är det han ordentligt gjort sig av med, då han vet att han blivit riven.

Det kan mycket väl vara KJ:s sätt att förklara rivmärken på armarna. Har han haft detta självskadebeteende även innan mordet bör det finnas lite gamla ärr tycker man?
Citera
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har faktiskt bott i just Boden på femtitalet. Och om en stockholmsadvokat a) är ovanligt tystlåten relativt andra stockholmsadvokater och b) heter Kyrö i efternamn, så är det ingen vågad gissning att tystlåtenheten i vart fall delvis förklaras med ursprunget, är det?

Nej han tystlåtenhet kan nog förklaras av andra saker än hans ursprung. Norrbotten är stort och innehåller olika slags kulturella fenomen och sociala förekomster beroende på vart i länet man befinner sig. Jag känner förövrigt inte till att det skulle vara belagt med någon studie eller dylikt att norrbottningar skulle vara mer socialt tillbakadragna? Jag är t.ex. inte det.

Förövrigt så kanske Kyrö är mer av en lyssnare och inte en snackare? Han kanske även mer omsorgsfullt väljer sina ord än vad andra gör. Vilket är egenskaper som jag önskar att jag hade vid vissa tillfällen. Men nog om denna advokat nu, det är inte ens säkert att KJ får ta del av hans expertis.
Citera
2013-06-04, 13:11
Medlem
Illkrokkodills avatar
Tänk om det vore så att KJ fortfarande inte är GM? Det enda lilla, i princip som talar för det, är ju tidsangivelsen 21:00... .?
Senast redigerad av Illkrokkodill 2013-06-04 kl. 13:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Den 9:e på kvällen visste man inget heller.

Sökningarna fram till den 10:e skedde vid Åberget och inte i hans bostadsområde, först den 10:e började man söka i anslutning till hans bostadsområde.

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=7648152

Nu kanske Mariooo kan lugna ned sig i denna tråd en aning.

Helt fel, det skedde redan den 8'e på eftermiddagen med både helikopter och markpatruller. MPS var då inte aktiv i dessa sök, det var polisen.
Citera
Medlem
Jag har läst era spekulationer och undrat vad polisen gör och hur ni spekulerar i indiciemål. Men det mest naturliga bör väl för tusan gå från sticket, kniven handen DNA där och DNA på henne, kläderna i garderoben eller tvättkorgen besticken i köket knivarna i hans leksaksutrustning knullsängen med DNA kuddar och sperma..... toaletten och vasken badkaret.... soppåsen soprummet bilen det finns ju en uppsjö av mljligheter att jobba på! uredningsläget är gott. säger hon, ok bra jag litar på att han inte kunnat vara smart nog att ta bort allt. Även smarte SB var inte alls smart.... Och inte Eklund.... Istället för att fantisera kolla upp VEM han var det borde ju en halvsmart Bodenbo veta. Jag är säker på att polisen har MÅNGA kort i rockfickan inför åtalsdagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in