2013-06-01, 08:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Dessa trådar borde delas ut vart efter man bor då det inte gäller samma rättigheter för alla.
Det är sant, olika socialförvaltningar har olika regler.
Citera
2013-06-01, 08:17
Medlem
Bongomans avatar
Det enda sättet att dra runt detta är att sälja bilen innan man pratar med soc och inte sätter in pengarna på banken. Då har bilen aldrig existerat.
Citera
2013-06-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tja om du vart arbetslös hade du ju möjligheten att sälja bilen då och hade den bufferttid på drygt ett år med a-kassa och uppsägningstid som vill jag minnas är den tid soc går tillbaka och kollar din ekonomi, ett år alltså.

Om du väljer att gå till dem med en svindyr bil som tillgång och inte anpassat din ekonomi är liksom inte deras problem, det ansvaret för din ekonomi borde du tagit när/innan du vart arbetslös.

Men kolla upp det med dem för att vara säker, jag har bara hört ryktesvägen att det är så de resonerar. Vi hade en anställd som tyckte det var smart att inte vara med i facket och ha a-kassa och han fick tydligen en kraschlektion i livets realiteter när han fick gå.

De tar ett år innan man e berättigad till a kassa. O de e ingen svindyr bil. O jag e ute o kolllar upp saker i tid så jag vet va jag behöver göra för o inte bli fuckad. o jag e inte arbetslös utan sjukskriven men min anställning löper ut snart.
Citera
2013-06-01, 08:26
Medlem
Går man på försörjningsstöd är det enbart tillåtet att ha bil om det krävs för att ta sig till jobbet och bilen får då inte vara värd mer än 20 000 kr.
Citera
2013-06-01, 08:28
Medlem
Tror de e tre månader tillbaka dom kollar.
Citera
2013-06-01, 09:27
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är sant, olika socialförvaltningar har olika regler.

Ja och det är stört olika. En killkompis i 1 Sthlm kommun berättade att han ut fick mer än en 2barnsmorsa i Västerås som han kände. Wierd.
Citera
2013-06-01, 09:48
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maybeskipper
Tror de e tre månader tillbaka dom kollar.

Stämmer..
Citera
2013-06-01, 13:26
Medlem
provocative77s avatar
Olika från komun till komun. I Karlstad fick man äga en bil för max5000kr. I ett års tid körde jag min S60 med ett fejkat lånepappar innan de fick nog. Då sålde jag den till mamma o köpesumman gick till lånet. Soc var nöjda.
Ett annat problem som TS inte tänkt på är huset.
Enda anledningen till att mitt ex får bidrag sammtidigt som hon sitter med hus är att det i hennes fall är billigare att bo där än inhyresrätt. Men de har försökt tvingabhenne att sälja.
De flesta komuner tillåter hus i 6mån
Citera
2013-06-01, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Olika från komun till komun. I Karlstad fick man äga en bil för max5000kr. I ett års tid körde jag min S60 med ett fejkat lånepappar innan de fick nog. Då sålde jag den till mamma o köpesumman gick till lånet. Soc var nöjda.
Ett annat problem som TS inte tänkt på är huset.
Enda anledningen till att mitt ex får bidrag sammtidigt som hon sitter med hus är att det i hennes fall är billigare att bo där än inhyresrätt. Men de har försökt tvingabhenne att sälja.
De flesta komuner tillåter hus i 6mån
Hur är det med bostadsrätter?
Citera
2013-06-01, 22:17
Medlem
russkij_ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nej, belastningsregistret är inte något som kan ställas ultimatum på att du lämnar in. däremot kan det komma upp om personen har svårt att få jobb, och det är ett hinder.

Försörjningsstöd får inte prata med polisen utan din tilllåtelse, och inte heller det kommer hålla som ett krav från försörjningsstödet.

Ja, de kan kolla upp tidigare kommun.
Kan jag alltså tryggt ljuga om belastnings register och drogbehandling?
Kruxet är att det finns med i journalen i den andra kommunen
Tack för svaret!
Citera
2013-06-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av russkij_og
Kan jag alltså tryggt ljuga om belastnings register och drogbehandling?
Kruxet är att det finns med i journalen i den andra kommunen
Tack för svaret!

syftet med och ljuga är vaddå? Finns det hos arbetsförmedlningen så får de reda på det.
Citera
2013-06-02, 17:08
Medlem
Mr.Nesss avatar
Ska till Socialen på Tisdag och har fått arbetssökarlistor jag skulle fylla i, och märkte idag att man skulle skriva ut varenda jävla ansökning..

Problemet är att många har varit via nätet (formulär) som man inte kan se nu i efterhand, är dom känsliga med det? Jag kan inte minnas att dom krävde det senast jag hade med soc att göra men lika bra att fråga så att det inte blir något strul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in