2013-06-04, 08:07
Medlem
Jeremiahs avatar
Jag tror inte man skall ta för givet att det var VB som skickade sms och att VB hade sin mobil vid 21 då den sista signalen uppfattades.
I min teori levde inte VB efter 19. Sista ggn någon såg VB vid liv var när VB lämnade sin bostad vid 16.

Motiv är i egentligen rätt ointressant och kan vara vilken banal sak som helst för oss, men inte för GM.

En sak som vore intressant är om KJ och VB träffades regelbundet som kompisar efter förhållandet tog slut, eller var denna träff nått unikt?
Även är det av intresse när KJ införskaffade sin bil, med tanke på att försvaret hävdar att blodet kan ha sin naturliga förklaring, har de öht träffats tidigare då KJ ägde bilen?

Det som är viktigt är:
Mordplats
Mordvapen
Senast redigerad av Jeremiah 2013-06-04 kl. 08:55. Anledning: stavfel samt tidpunkt
Citera
2013-06-04, 08:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
50 olästa sidor efter per dag så det har troligtvis framkommit för länge sedan. Det är inte KJs pappa som begär ytterligare en advokat. Media omskriver för att inte outa att den misstänkte har en god man. Den gode mannen råkar vara hans farsa i det här fallet, men det är helt och hållet i egenskap av KJs gode man som mannen begär en extra advokat. Hade någon annan varit den gode så hade begäran inkommit från den personen. Advokatförstärningsyrkandet är inte bara pga målets mediauppmärksamhet utan även pga KJs problematik.

Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Kolla med tingsrätten. Läs den gode mannens inlaga. Godnatt.

Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Vad Sokko försöker säga är att hen har läst den gode mannens inlaga till tingsrätten och sedan antyder hen att det även står något i den angående KJs problematik.

Det var liksom det här jag försökte få fram med mitt tjat om KJ,s gode man, jag är helt säker på att det finns en allvarligare problematik hos KJ än vad som framkommit i massmedia, jag antar att det går att beställa ansökan från Luelå tingsrätt, någon som vet om de scannar in eller om det blir via snigelpost?
Citera
2013-06-04, 08:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Jo han ska ju ha sagt detta till polisen!
MEN när sa han det var det i första förhöret eller när de plockade in honom??
Aftonbladet 10 maj innan fyndet och gripandet:
Citat:
Några timmar senare var hon hos en kompis.

– Han har lämnat uppgifter att hon varit där och studerat, säger [US], kommenderingschef på polisen.

Enligt mannen ska Vatchareeya ha lämnat hans lägenhet vid 21-tiden på kvällen.
Citera
2013-06-04, 08:18
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Jo han ska ju ha sagt detta till polisen!
MEN när sa han det var det i första förhöret eller när de plockade in honom??
Ja, jag minns inte nu hur det var. Någon har säkerligen koll på detta.

En annan sak som förbryllat mig lite är att mamman sagt att VB skulle till en "kompis" och plugga. Inte att hon skulle till KJ och plugga. Avsaknaden av angivelse av namn här kan bero på olika saker, men jag undrar om det kan vara så att VB uppgivit en annan person än KJ? Annars borde det ha bekräftats av mamman att det var KJ hon skulle till kan man tycka. Mamman har framstått som ganska kontrollerande ( i tråden i vart fall) och jag ställer mig en smula tvekande till om mamman i så fall nöjt sig med att hon skulle till en "kompis". Troligen har VB uppgett ett namn på kompisen och eftersom mamman inte uppgett detta namn lutar det möjligen åt att det inte var KJ som uppgavs som kompisen utan en annan person. VB skulle då ha ljugit för mamman av någon anledning. Man kan undra varför?

Edit: Quarrel hade koll på när uppgiften lämnades.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-06-04 kl. 08:20. Anledning: Tillägg
Citera
2013-06-04, 08:28
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet 10 maj innan fyndet och gripandet:
Tack!
Fast om detta stämmer det är en annan 5a.
Han har haft många dagar på sig att få till ett troligt senario!
Jag tror inte alls att VB har varit hemma hos KJ den kvällen!
Citera
2013-06-04, 08:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja, jag minns inte nu hur det var. Någon har säkerligen koll på detta.

En annan sak som förbryllat mig lite är att mamman sagt att VB skulle till en "kompis" och plugga. Inte att hon skulle till KJ och plugga. Avsaknaden av angivelse av namn här kan bero på olika saker, men jag undrar om det kan vara så att VB uppgivit en annan person än KJ? Annars borde det ha bekräftats av mamman att det var KJ hon skulle till kan man tycka. Mamman har framstått som ganska kontrollerande ( i tråden i vart fall) och jag ställer mig en smula tvekande till om mamman i så fall nöjt sig med att hon skulle till en "kompis". Troligen har VB uppgett ett namn på kompisen och eftersom mamman inte uppgett detta namn lutar det möjligen åt att det inte var KJ som uppgavs som kompisen utan en annan person. VB skulle då ha ljugit för mamman av någon anledning. Man kan undra varför?

Edit: Quarrel hade koll på när uppgiften lämnades.

Spekulerar du kring att den 21 åriga kvinnan var tvungen att ljuga för sin mamma och uppgav falskt namn. Det finns inga uppgifter heller som talar för att mamman var kontrollerande.

Hon uppgav att hon skulle till en kompis och plugga, mamman visste inte vem hon skulle träffa.

Detta talar för att KJ och VB inte umgicks så frekvent, då hade förmodligen, med tanke på att hon hade så få vänner, detta namn dykt upp först i mammans huvud.
Citera
2013-06-04, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Spekulerar du kring att den 21 åriga kvinnan var tvungen att ljuga för sin mamma och uppgav falskt namn. Det finns inga uppgifter heller som talar för att mamman var kontrollerande.

Hon uppgav att hon skulle till en kompis och plugga, mamman visste inte vem hon skulle träffa.

Detta talar för att KJ och VB inte umgicks så frekvent, då hade förmodligen, med tanke på att hon hade så få vänner, detta namn dykt upp först i mammans huvud.

Mamman kan väl ha vetat vem VB skulle träffa även om mamman utelämnar namnet på kompisen? Eller har mamman gått ut med att hon inte visste vem dottern skulle till?
Citera
2013-06-04, 08:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Mamman kan väl ha vetat vem VB skulle träffa även om mamman utelämnar namnet på kompisen? Eller har mamman gått ut med att hon inte visste vem dottern skulle till?

Varför vänder du på det, mamman uppgav att hon inte visste vem hon skulle till eller vem som hämtade henne.

Det tog polisen två dagar att spåra upp KJ, det hade väl inte behövt ta så lång tid om mamman hade uppgett namnet.

Eller menar du att mamman utelämnade namnet på den hon skulle plugga med även för polisen och istället ljög?
Citera
2013-06-04, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför vänder du på det, mamman uppgav att hon inte visste vem hon skulle till eller vem som hämtade henne.

Det tog polisen två dagar att spåra upp KJ, det hade väl inte behövt ta så lång tid om mamman hade uppgett namnet.

Eller menar du att mamman utelämnade namnet på den hon skulle plugga med även för polisen och istället ljög?

Jag visste inte att mamman sagt att hon inte visste till vem VB skulle till. Annars skulle det inte vara så konstigt om hon bara kallade KJ för kompis precis som dottern gjorde.
Var framgår det NÄR polisen talat med KJ?
Citera
2013-06-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jag tror inte man skall ta för givet att det var VB som skickade sms och att VB hade sin mobil vid 21 då den sista signalen uppfattades.
I min teori levde inte VB efter 19. Sista ggn någon såg VB vid liv var när VB lämnade sin bostad vid 18.

KJ hämtade väl VB redan runt kl 16?
Ang att motorsåg används, Direkt efter kroppen/benen hittats gick polisen ut med att det inte va brottsplatsen någon av fp1/2 o det kunde dom ju utesluta direkt om motorsåg används..
Att kapa bort ben/armar(händer) o förstöra ansiktet tar Max 1 minut med ny kedja, visst de blir mycket stänk men om detta va i skogen så städas små köttslamsor bort snabbt av bl.a. Fåglar.. Det regnade väl rätt mycket i Boden dagarna efter VB försvann oxå så att se MP är kanske inte så lätt men hundar ska ju hitta den om man söker på rätt område tycker jag?
Jag TROR att blodspåren i bagaget kommer från då KJ fixade bort kläder/verktyg..
Men om inte kroppen fraktats med bil/fordon mellan MP/FP så bör inte MP va långt från Där kroppen hittades
Citera
2013-06-04, 08:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vid mord finns oftast eller nästan alltid ett motiv, därför alla ni som anser KJ är gärningsmannen, vad skulle han haft för troligt motiv att mörda VB ?
Eftersom brottsplasten fanns inte i bostaden eller bilen, blir det ologiskt att försöka hitta någon annan brottsplats, men det är klart sök för en sådan måste göras, men att hitta en sådan blir en annan sak.
VB fanns vid bostaden ca 21.00 enligt hennes mobil, därför är det logiskt hon lämnar bostaden den tiden också.
Den tiden på kvällen att ge sig ut i Bodens omnejd för att mörda VB, saknar all logik. VB skulle i såfall sannolikt ha insett här finns någonting som inte stämmer och med hennes mobil hade hon kunnat meddela sig.
Om en man hade angripit henne ute i naturen hade hon haft möjlighet att värja sig och komma undan, hon hade dessutom tränat karate.
Det bevis som skall finnas mot KJ är en blodfläck, men det säger ingenting, därför de umgicks sedan tidigare. Om KJ aldrig tidigare träffat VB hade blodfläcken haft stor betydelse, men inte i det här fallet, om det inte är en större samling eller finns på fler ställen.
Åklagarna måste komma med bindande bevis, men det sannolika är att det finns inget sådant.
De här diagnoserna som vissa skribenter ger på KJ kan säga är rena fantasier, man kan inte sitta framför en laptop och ge ut diagnoser till höger och vänster.
Man kan säga det är ett drev, där många hoppar på drevet och den som kommer med värsta diagnosen är vinnaren.
KJ har svenskt körkort som fordrar en hel del att få ett sådant.
Därför kan man utan överdrift påstå, de mesta av diagnoserna om skribenterna ställer ut, hör hemma i papperskorgen.
Om KJ skall anses skyldig till mordet på VB måste helt andra bevis fram och det återstår att se om sådana finns.

Maken till rappakalja är sällan man läser .. Hur resonerar du ..? Motiven är åtminstone två; dels hade hon förmodligen dumpat KJ i alla avseenden förutom som kompis vilket sved i pojksjälen, dels har han en omvittnat morbid läggning att fysiskt plåga levande varelser sedan barndomen. Bland annat sin egen hund för inte så länge sedan vilken vad jag förstått av inlägg i tråden avled på grund av denna morbida/sjuka läggning. Försmådd "kärlek" i kombination med önskan om att plåga levande varelser är ingen bra kombination i det här fallet, det inser nog de flesta. Om man dessutom enligt uppgift har uttryckt önskan om att döda en människa är det tämligen logiskt att valet av offer till slut föll på Vatchareeya Bangsuan.

Vidare: "Eftersom brottsplatsen fanns inte i bostaden eller bilen, blir det ologiskt att försöka hitta någon annan brottsplats .." Därmed menar du att KJ faller utanför ramen av personer som kan misstänkas, om jag tolkar det du skriver ordagrant.

Vidare: "VB fanns vid bostaden ca 21.00 enligt hennes mobil, därför är det logiskt att hon lämnar bostaden den tiden också." Det föresvävar inte dig att det var VB:s mobil som befann sig vid eller i närheten av bostaden - men inte VB ?

Slutligen: "Den tiden på kvällen att ge sig ut i Bodens omnejd för att mörda VB, saknar all logik. VB skulle i såfall ha insett här finns någonting som inte stämmer och med hennes mobil hade hon kunnat meddela sig." Att VB kan ha mördats tidigare än c:a 21:00 menar du är uteslutet då signaler från hennes mobil uppfattats vid den tiden ? Mobilen "levde" men inte VB tror du inte på ? Nej, det här är kvalificerat svammel, Lagro. Kamma dig.
Citera
2013-06-04, 08:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag visste inte att mamman sagt att hon inte visste till vem VB skulle till. Annars skulle det inte vara så konstigt om hon bara kallade KJ för kompis precis som dottern gjorde.
Var framgår det NÄR polisen talat med KJ?

Det är ju så väsentliga uppgifter i detta fall så de borde du haft koll på.

I tråden och i media framgår att polisen uttalat att de lyckades spåra upp kompisen genom olika åtgärder. Den 10:e höll de första förhöret med KJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in