2013-06-03, 00:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Teorin (-minus kartläsning!) var ju sjukt enkel! Hade alla rätt på Lagstiftning och på Säkerhet, dock så hann jag inte ens klart på Kartläsningen men fick ändå 13 rätt så två poäng över godkänd!

Nu när jag berättat för alla om mina planer inom taxi så får jag höra direkt typ, "gött, kompispris"? Hur fungerar det där? Liksom om jag vill köra typ pappa, min pojkvän eller någon kompis, ja ni förstår.. Kan jag då typ ge de en saftig rabatt utan att åkaren flyger i taket?
När jag kör polare tar jag en rabatterad taxa jag ändå kör för men som gynnar min polare. Dom har förståelse för att jag arbetar på provision och att jag inte kan köra gratis.

m äe nöjda med att åka och sponsra mig samt spara lite på det. Låt inte polarna köra med dig.
Citera
2013-06-03, 15:37
Medlem
va e grejen med idioterna på vägverket?????

har gjort fittprovet två ggr nu och de gick åt helvete...första gången fick jag klimakteriekärringen i sollentuna (f.ö hon som faila mej på mitt körkkort för ca 4 år sedan)...andra gången fick jag en idiot i farsta som spåra ur totalt...mitt på motorvägen tar han tag i ratten och börja styra åt mig...visst jag körde nära en lastbil men wtf??!?!?!?! så säger idioten att jag behöver köra bil i 1 år och sedan kan jag komma tillbaka...jag svarar att det är svårt för jag har varit arbetslös i 1 år...då hade idioten inget svar...och så sa han att jag inte ens skulle kunna få godkänd på b provet med min körning....men WTF va e grejen???? har någon mer upplevt att de är så petiga på körprovet???
Citera
2013-06-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av master-yi
va e grejen med idioterna på vägverket?????

har gjort fittprovet två ggr nu och de gick åt helvete...första gången fick jag klimakteriekärringen i sollentuna (f.ö hon som faila mej på mitt körkkort för ca 4 år sedan)...andra gången fick jag en idiot i farsta som spåra ur totalt...mitt på motorvägen tar han tag i ratten och börja styra åt mig...visst jag körde nära en lastbil men wtf??!?!?!?! så säger idioten att jag behöver köra bil i 1 år och sedan kan jag komma tillbaka...jag svarar att det är svårt för jag har varit arbetslös i 1 år...då hade idioten inget svar...och så sa han att jag inte ens skulle kunna få godkänd på b provet med min körning....men WTF va e grejen???? har någon mer upplevt att de är så petiga på körprovet???

Tycker bara det är sjukt bra att "idioterna på vägverket" är petiga!

Har väldigt svårt att tro på att han bara tog tag i ratten och började styra för att du låg för nära.. Och jag förstår inte, skulle han godkänna dig bara för att du är arbetslös?

Nä du tror du nog behöver mogna lite och istället för att skylla på "idioten i Farsta" och "klimakteriekärringen" så ska du nog tänka lite på vad du kan göra bättre för denna rövarhistorien går inte hem och inte får du något medhåll heller (av mig iaf!)!

Och till sist så tycker jag att det där med "klimakteriekärringen" och "idioten från Farsta" var sjukt onödigt att skriva då det faktiskt säger mer om dig själv!
Senast redigerad av TernFis 2013-06-03 kl. 16:49.
Citera
2013-06-03, 19:26
Medlem
Dweezil78s avatar
Kan inte annat än att hålla med TernFis med att du definitivt behöver mogna först innan du ens sätter dig i en taxin. Krävs rätt mycket för att en förarprövare skall ingripa så långt att de tar tag i ratten så är nog en del där du inte berättar.

Att du varit arbetslös är inte förarprövarens problem, han belyser bara det faktum att du behöver mer körvana, vilket uppenbarligen verkar vara något du saknar
Citera
2013-06-03, 20:23
Medlem
Men nog snackat om honom!

Jag har haft en sjukt dryg jobbehelg i en kiosk och sålde totalt 2 produkter haha! Men iaf så hade jag väldigt mycket tid över om man säger så, så jag lusläste denna tråden från 2012 och framåt och får ju säga att det var en intressant läsning hehe! Men en sak regerande jag på, tycker inte det skrivs alls så mycket om Malmö som det borde göra (får bli mitt jobb sen haha) då med tanke på att det ändå är Sveriges tredje största stad!

Så då undrar jag ju såklart, hur går det för de olika taxibolagen som finns här? Är det samma gamla visa som man läst om i Göteborg och Stockholm med dåliga dagskassor och brutalt för mycket bilar?

Kommer att köra för Taxi Skåne så fort legitimationen ligger i brevlådan och är det någon mer här som har erfarenhet av just Taxi Skåne? Antingen som kund eller chaufför?
Citera
2013-06-03, 20:30
Medlem
Väntetaxa är ju bra, men hur gör ni om kunden inte dyker upp över huvud taget och väntetaxan har stått och tickat ett tag?

Har funderat på det lite grann. Där jag kör har vi tre valmöjligheter när det kommer till betalning. Kontant, fakturering och bom. Mitt bolag fakturerar inte privatpersoner (undantaget egenavgift vid sjukresa), och kontant blir ju fel iom att jag inte fått några pengar. Då återstår ju bom, och då försvinner ju allt liksom.
Citera
2013-06-03, 21:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapdos
Väntetaxa är ju bra, men hur gör ni om kunden inte dyker upp över huvud taget och väntetaxan har stått och tickat ett tag?

Har funderat på det lite grann. Där jag kör har vi tre valmöjligheter när det kommer till betalning. Kontant, fakturering och bom. Mitt bolag fakturerar inte privatpersoner (undantaget egenavgift vid sjukresa), och kontant blir ju fel iom att jag inte fått några pengar. Då återstår ju bom, och då försvinner ju allt liksom.

Bom är det rätta ja.

Ja, "allt försvinner" vilket är rätt logiskt då du inte fått någon betalning. Sedan brukar jag skriva på baksidan av kvittot vad anledningen till min bom var och lägga med i redovisningen.

Slutar körningen med bom så har du jobbat gratis den tiden. Det som är det sura.

Men i det stora hela är det inte så mycket pengar man förlorar även om det kan vara surt för just det passet.
Senast redigerad av Bbobi 2013-06-03 kl. 21:46.
Citera
2013-06-04, 06:54
Medlem
När jag fyller 21 ska jag ta taxileg och vill börja köra taxi.
Kan jag ta taxileg innan jag fyller 21 år?
Är det lätt att få jobb i göteborg?
Kommer man behöva gå på intervjuer å lägger dem mycket vikt på hur social man är?
(är inte så jätte social men heller inte motsatsen)
Citera
2013-06-04, 09:37
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Kommer man behöva gå på intervjuer å lägger dem mycket vikt på hur social man är?

En godkänd uppkörning är giltig i ett år, så den kan du ta redan när du är 20.
Hur länge teoriproven är giltiga kan jag inte svara på..

Det finns ett antal tusen åkare landet runt och hur de rekryterar sina chaufförer skiljer sig nog ganska markant. Jag kan lova att många kommer dra i dig utan att lägga någon vikt på intervjuer över huvudtaget. Framförallt om du är svensk.
Citera
2013-06-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123

Du måste vara en go' gubbe,
om du skall köra för Taxi Göteborg.

Stövel-Anders
Citera
2013-06-04, 17:25
Medlem
snorvalpiss avatar
Gifte mig i lördags, allt väl så långt.

Hade pratat med chefen långt innan om att vara ledig söndag-torsdag veckan därefter, just för att få "fira" lite med min sambo, bara njuta, ut och äta, resa runt lite.

Slutar med att min chef verkligen tvingar ut mig måndag, tisdag.. Ja, visst. Det gick bra, lite sura miner hos sambon (som känns i hjärtat på en själv.) Chefen ringer, du måste kanske jobba imorgon med. Jag förklarar då enkelt och snabbt att jobbar jag onsdag, vill jag vara ledig i helgen iallafall.

Slutar med att jag får jobba ett jävla skitpass på onsdag, 05:15-09. Sambon trodde dock att jag skulle jobba 7-19. Hon drog iväg med en rivstart med bilen med tårar i ögonen hem till sin mor och far.
Fick vara ledig tordag och fredag. Synd bara att sambon jobbar 9-19 på fredag. På lördagen ses vi iallafall 2 timmar, beroende på när på kvällen jag pallrar mig ut.

Förhoppningsvis så kommer inte skilsmässan som ett brev på posten. Ibland undrar jag dock om chefen bara tänker på sig själv, eller på oss anställda. Fy fan. Och här ställer man upp och jobbar ~200 timmar i månaden med skitlön. Aldrig mer övertid för mig iallafall.

Tack och hej.
En sur jävel.

ps. läste att någon undrade hur gammal folket var i tråden, jag är 23.
Citera
2013-06-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Gifte mig i lördags, allt väl så långt.

Hade pratat med chefen långt innan om att vara ledig söndag-torsdag veckan därefter, just för att få "fira" lite med min sambo, bara njuta, ut och äta, resa runt lite.

Slutar med att min chef verkligen tvingar ut mig måndag, tisdag.. Ja, visst. Det gick bra, lite sura miner hos sambon (som känns i hjärtat på en själv.) Chefen ringer, du måste kanske jobba imorgon med. Jag förklarar då enkelt och snabbt att jobbar jag onsdag, vill jag vara ledig i helgen iallafall.

Slutar med att jag får jobba ett jävla skitpass på onsdag, 05:15-09. Sambon trodde dock att jag skulle jobba 7-19. Hon drog iväg med en rivstart med bilen med tårar i ögonen hem till sin mor och far.
Fick vara ledig tordag och fredag. Synd bara att sambon jobbar 9-19 på fredag. På lördagen ses vi iallafall 2 timmar, beroende på när på kvällen jag pallrar mig ut.

Förhoppningsvis så kommer inte skilsmässan som ett brev på posten. Ibland undrar jag dock om chefen bara tänker på sig själv, eller på oss anställda. Fy fan. Och här ställer man upp och jobbar ~200 timmar i månaden med skitlön. Aldrig mer övertid för mig iallafall.

Tack och hej.
En sur jävel.

ps. läste att någon undrade hur gammal folket var i tråden, jag är 23.

Det där hade aldrig en 44 årig chaffis i Stockholm ställt upp på (jag själv). Tror det handlar lite om din ganska unga ålder, man får mer erfarenhet och pondus med åren, då vågar man säga ifrån direkt när det är helt fel.

Själv kör jag mån-ons denna vecka sedan åker jag till sommarstugan när jag är klar i morgon. Kommer hem söndag. Den enda jag meddelat är min nattförare och sagt till honom att "du är själv kör så mycket du orkar".

Om min åkare skulle börja gnälla, vilket han inte kommer göra, skulle jag hota med att sluta. Finns hur mycket taxijobb som helst och det vet han också om.

Stå för faan på dig, förhoppningsvis gifter du dig endast en gång. Annars, byt åkare snarast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in