Citat:
Väldigt enkelt, innehållet på lapparna är i saltform. du kan lösa upp det i destillerat vatten eller vanligt kallvatten. Efter det kan du titrera med svaga respektive starka baser och så ska du få 2 olika fällningar.
jag tog 20st 0,5 * 0,5 cm lappar, la de på varandra. kollade volymen för lapparna genom att ta brädd * höjd * djup. Sedan tog 10 gånger mer volym vätska. när skit löser sig kommer det diffusera så koncentrationen e lika stor överallt i lösningen. Då vet jag att 10% av innehållet kommer vara kvar på lapparna.
Titrerade sedan med olika baser. med svaga baser fick ja fällning nr 1.
När jag körde på stark bas (NaOH) fick jag andra fällningen.
så jag fick 2 olika substanser ur lapparna, förmodligen 85-90% i Utbyte.
jag tog 20st 0,5 * 0,5 cm lappar, la de på varandra. kollade volymen för lapparna genom att ta brädd * höjd * djup. Sedan tog 10 gånger mer volym vätska. när skit löser sig kommer det diffusera så koncentrationen e lika stor överallt i lösningen. Då vet jag att 10% av innehållet kommer vara kvar på lapparna.
Titrerade sedan med olika baser. med svaga baser fick ja fällning nr 1.
När jag körde på stark bas (NaOH) fick jag andra fällningen.
så jag fick 2 olika substanser ur lapparna, förmodligen 85-90% i Utbyte.
Fair enough. Jag utvecklar lite.
friman1987 har visserligen fattat rätt i att man kan manipulera vattenlösligheten av en amin genom att justera pH. Sur miljö ger saltformen som är vattenlöslig. Basisk miljö ger fribasformen som är dåligt vattenlöslig men desto lättare löslig i organiska lösningsmedel. Det är grundprinciperna för det som kemister brukar kalla syra/basextraktion.
Men resten har han fattat fel. Och därför blir hans hittepå-experiment helt uppåt väggarna. (I verkligheten har han inte gjort ett enda experiment som han påstår. Detektivarbetet som han berättar om i dom andra posterna är alltså också 100% hittepå.)
För det första är det i praktiken omöjligt att filtrera av och isolera en fribas via utfällning från en vattenlösning. Det brukar bli kladdigt/oljigt. Ska man isolera fribasen så extraherar man över den i ett organiskt lösningsmedel och sen kokar man bort lösningsmedlet isåfall. )Ska man ha något som är filtrerbart brukar man lösa upp fribasen i ett nytt lösningsmedel och sedan fälla ut saltformen genom att titrera med lämplig syra. Det brukar oftast inte gå bra att fälla ut från samma organiska lösningsmedel som man använder för extraktionen.)
För det andra så är syra/basextraktion inte lämpat för sånt finlir som att separera två olika aminer genom att först "titrera med en svag och sedan en stark bas". (Förresten vilka "svaga baser" titrerade du med, sa du?
) Däremot är det ett grymt bra sätt att grovsortera olika typer av substanser ur en blandning (tex aminer, karboxylsyror, fenoler, neutrala föreningar).Sen finns det jättemånga småsaker där det lyser igenom att han inte är på riktigt. I ovanstående post och andra. Men utpekningen får räcka för nu.
friman1987 eller ni andra får naturligtvis gärna komma med invändningar, protester eller frågor.
Jag har alltså inga teorier om vad som finns på lapparna. Jag ser dock ingen som helst anledning att tvivla på uppgifterna från TT och hans leverantör. Dom verkar väldigt genuina.
Trippa lugnt!
busy-signal