2013-06-03, 20:12
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friman1987
Väldigt enkelt, innehållet på lapparna är i saltform. du kan lösa upp det i destillerat vatten eller vanligt kallvatten. Efter det kan du titrera med svaga respektive starka baser och så ska du få 2 olika fällningar.
jag tog 20st 0,5 * 0,5 cm lappar, la de på varandra. kollade volymen för lapparna genom att ta brädd * höjd * djup. Sedan tog 10 gånger mer volym vätska. när skit löser sig kommer det diffusera så koncentrationen e lika stor överallt i lösningen. Då vet jag att 10% av innehållet kommer vara kvar på lapparna.
Titrerade sedan med olika baser. med svaga baser fick ja fällning nr 1.
När jag körde på stark bas (NaOH) fick jag andra fällningen.
så jag fick 2 olika substanser ur lapparna, förmodligen 85-90% i Utbyte.

Fair enough. Jag utvecklar lite.

friman1987
har visserligen fattat rätt i att man kan manipulera vattenlösligheten av en amin genom att justera pH. Sur miljö ger saltformen som är vattenlöslig. Basisk miljö ger fribasformen som är dåligt vattenlöslig men desto lättare löslig i organiska lösningsmedel. Det är grundprinciperna för det som kemister brukar kalla syra/basextraktion.

Men resten har han fattat fel. Och därför blir hans hittepå-experiment helt uppåt väggarna. (I verkligheten har han inte gjort ett enda experiment som han påstår. Detektivarbetet som han berättar om i dom andra posterna är alltså också 100% hittepå.)

För det första är det i praktiken omöjligt att filtrera av och isolera en fribas via utfällning från en vattenlösning. Det brukar bli kladdigt/oljigt. Ska man isolera fribasen så extraherar man över den i ett organiskt lösningsmedel och sen kokar man bort lösningsmedlet isåfall. )Ska man ha något som är filtrerbart brukar man lösa upp fribasen i ett nytt lösningsmedel och sedan fälla ut saltformen genom att titrera med lämplig syra. Det brukar oftast inte gå bra att fälla ut från samma organiska lösningsmedel som man använder för extraktionen.)

För det andra så är syra/basextraktion inte lämpat för sånt finlir som att separera två olika aminer genom att först "titrera med en svag och sedan en stark bas". (Förresten vilka "svaga baser" titrerade du med, sa du? ) Däremot är det ett grymt bra sätt att grovsortera olika typer av substanser ur en blandning (tex aminer, karboxylsyror, fenoler, neutrala föreningar).

Sen finns det jättemånga småsaker där det lyser igenom att han inte är på riktigt. I ovanstående post och andra. Men utpekningen får räcka för nu.

friman1987 eller ni andra får naturligtvis gärna komma med invändningar, protester eller frågor.

Jag har alltså inga teorier om vad som finns på lapparna. Jag ser dock ingen som helst anledning att tvivla på uppgifterna från TT och hans leverantör. Dom verkar väldigt genuina.

Trippa lugnt!
busy-signal
Citera
2013-06-03, 20:20
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Text
busy-signal

Kan inte säga emot då jag inte kan någonting om kemi annat än att göra super simpla extraktioner. Hur som helst så ville jag bara påpeka att friman inte är den första som tvekar på att det är LSB / LSB(D). Kikar man på de större utländska forum, såsom bluelight så är det väldigt många som tvivlar. Har jag förstått det rätt så har även bluelight mer kompetenta användare än flashback. Folk har även fått sina lappar analyserade och det har kommit fram till att det var 25c-nbome. Länken finns någonstans här eller i LSB tråden om du är intresserad av läsningen.

Hur som helst så tvivlar jag fortfarande på att det verkligen är det som det sägs, även om Friman är hitte på.

Att TT är genuina är det ingen tvekan om, däremot så tvivlar jag på kinesen.
Senast redigerad av kamouflagekorv 2013-06-03 kl. 20:39.
Citera
2013-06-04, 00:19
Medlem
friman1987s avatar
Citat:
har visserligen fattat rätt i att man kan manipulera vattenlösligheten av en amin genom att justera pH.
Du kan göra extraheringen på alla möjliga organiska ämnen inte bara aminer.

Citat:
därför blir hans hittepå-experiment helt uppåt väggarna.
Påståendet är baserad på fördomar. Du skrev detta även innan jag ens börja förklara metoden, haha du får tänka om när du lugnat ner dig.

Citat:
För det första är det i praktiken omöjligt att filtrera av och isolera en fribas via utfällning från en vattenlösning.
Det är inte omöjligt, det bildas ett oljelager ovanför vattenfasen.
du har redan substansen i fribas varför omvandla till Hcl? haha.
Jag hade kunnat använda mig av något organisk lösningsmedel för att separera. Men det gör jobbet bara svårare. Varför göra det svårt för sig. Går att göra det enkelt som jag skrev. Testa det

Citat:
Ska man isolera fribasen så extraherar man över den i ett organiskt lösningsmedel och sen kokar man bort lösningsmedlet isåfall.

haha, Du vet ej hur många ämnen som finns i lapparna, vad de har för kokpunkt. Du ska analysera en helt okänd sub. krävs destillerings anläggning för att göra detta du beskriver. Gör saken mycket svårare som sagt. jag behöver ej någon organisk fas, substansen e redan opolär går att separera. oljan hamnar ovanför.

Citat:
(Förresten vilka "svaga baser" titrerade du med, sa du? )
vätekarbonat bland annat, köpt från hemköp. Denna metod jag beskrev är enklaste metoden, behövs ingen labb för det heller. kan handla alla råvaror ute i olika butiker helt lagligt.
Citera
2013-06-04, 00:40
Medlem
Maltuss avatar
Friman, det vore intressant om du kunde testa dom 2 olika substanserna du separerade och se om du kan identifiera dessa.
Citera
2013-06-04, 00:41
Medlem
friman1987s avatar
Alternativ 1.
VattenFAS = salter/laddade joner (hcl/fumerate) = polära föreningar.
Organfas= organiska föreningar = oladdade = opolära (friabaser)
Efter att ja hade fått första fällningen, så är substansen i fribas, går att lösa de i organiska föreningar för att enklare separera från vattenfasen.
Sedan efter att man fått bort vattenfasen, så ska man extrahera substansen igen från organiska föreningen som man löste skitet med.
För att seåarera så kör man antingen genom destillering, eller kör med stark syra(Hcl). För att omvandla fria basen till hcl.
Skulle man extrahera dmt så vill ingen ha skitet i hcl. Man föredrar fribas för att kunna röka skitet. så man låter bli att tillsätta syror.
Om man vill ha det som det är, dvs i fribasform så ska man separera organfasen genom en destillerings anläggning.
I mitt fall vet jag inte vad substansen har för kokpunkt, så man börjar med så låga temperaturer och jobbar sig uppåt. Jobbet blir bara svårt, hur fan ska man få tag på en destileringsanlegning (olagligt).

Alternativ 2.
Enklaste att låta bli allt det här, göra saken enkelt för sig. Har man fått friabasen så försöker man separera det försiktigt från vattnet, oljan hamnar på ytan. Kan suga allt med en pipet försiktigt. Går att göra på många sätt.
Senast redigerad av friman1987 2013-06-04 kl. 00:52.
Citera
2013-06-04, 15:11
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Tog två super för lite mindre än en timme sen, det börjar hända riktigt mycket runt omkring mig
Citera
2013-06-04, 21:41
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Friman, om du har tillgång till lab så kanske ett GCMS test skulle kunna berätta en hel del.

+1
Då får man fram hur många substanser som finns på lappen. Och i bästa fall molekylvikt.
Och man skulle nog klara sig med en enda lapp. En molekylvikt ger visserligen inte exakt struktur, men det skulle vara en god start.

Antagligen skulle det vara ännu bättre att köra HPLC-MS förresten. NBOMe-derivaten håller nog för GC, men LSD-liknande molekyler kanske är för värmekänsliga för GC?

Om frågan redan diskuteras på internationella forum så lär det inte dröja alltför länge innan någon plockar fram GCMS och /eller LCMS-data.

Att kolla Marquis, Ehrlich och liknande tester, eller "polariteten" kommer tyvärr inte att leda till något man kan dra slutsatser av.

mvh Busy
Citera
2013-06-04, 21:42
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friman1987
Påståendet är baserad på fördomar. Du skrev detta även innan jag ens börja förklara metoden, haha du får tänka om när du lugnat ner dig.

Jag är lugn...

För att inte diskussionen ska bli för mycket OT så vill jag be dig om bildbevis. Du har ju två små högar med pulver, 20 st extraherade lappar, Marquis-kit och Ehrlich-reagens och lite labutrustning förmodar jag. Så kan jag förklara mig mer. Tills du har fått fram det vidhåller jag att du trollar.

mvh Busy
Citera
2013-06-05, 15:32
Medlem
Är lite nyfiken på styrkan på dessa lappar som verkar rätt rejäla faktisk. Var cirka ett halvår sedan min senare tripp snart, då tripparna vare ganska frekventa under ett halvårs-ett års tid ungefär. Då var det främst egenodlad svamp som gällde, cubensis. Doser på mellan 3-4 gram, alltid boostat med röka. Lekte med 25i några gånger, varav första gången på enbart en lapp fick det att flippa ur rätt rejält faktiskt, speciellt efter skön boost med gräs. Dock sista gången hände knappt något, ingen aning om varför egentligen.

Iaf, det jag undrar är vad jag har egentligen att räkna med om jag tar en lapp special, jämfört men mina vanliga doser på svamp, eller jämfört med rätt stora doser 4homet på cirka 50-60 mikrogram när den tiden begav sig. Tacksam för svar!
Citera
2013-06-05, 16:13
Medlem
Maltuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Är lite nyfiken på styrkan på dessa lappar som verkar rätt rejäla faktisk. Var cirka ett halvår sedan min senare tripp snart, då tripparna vare ganska frekventa under ett halvårs-ett års tid ungefär. Då var det främst egenodlad svamp som gällde, cubensis. Doser på mellan 3-4 gram, alltid boostat med röka. Lekte med 25i några gånger, varav första gången på enbart en lapp fick det att flippa ur rätt rejält faktiskt, speciellt efter skön boost med gräs. Dock sista gången hände knappt något, ingen aning om varför egentligen.

Iaf, det jag undrar är vad jag har egentligen att räkna med om jag tar en lapp special, jämfört men mina vanliga doser på svamp, eller jämfört med rätt stora doser 4homet på cirka 50-60 mikrogram när den tiden begav sig. Tacksam för svar!

2 lappar special är ungefär som dom doserna du ville jämföra med.
Citera
2013-06-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson

Av egen erfarenhet skulle jag säga att en lapp är jämförbart med 50 mg 4-ho-met.
Citera
2013-06-08, 15:55
Medlem
FloydPs avatar
Syns Special på kisstest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in