2013-06-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hehe, konstigt. Har du glömt att ateisten kräver bevis från teisten och att bevisbördan vilar på teistens axlar. När du kräver bevis från teisten, så är det du som ställer upp kraven på beviset som du vill se. Du säger att beviset ska vara empiriskt, observerbart, reproducerbart, mätbart osv. Du berättar vad du vill se för att börja tro. Det är inte teisten som ska begränsa dig. Du lägger upp villkoren och du bestämmer vad som ska ske för att du ska uppnå personlig övertygelse. Så arbetade Guds medlare. Gud har gett dig fri vilja att inse vad sanningen är, om gud påtvingar sanningen, hur uppnås individuell insikt då? Du måste inse sanningen, den ska inte påtvingas dig.

Slappna av Ateister innebär avsaknad av tron på Gud. Du ställer en fråga som innebär att ateismen har bevis för att avsaknaden av Gud är sann. Därav din fråga. Då kräver jag att du lägger fram det bevis som övertygat dig att Gud inte existerar så undersöker vi ditt bevis.

Nu tar du ju tramset till nya höjder, det börjar faktiskt bli svårt att ta dig på allvar.
Citera
2013-06-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Då du inte accepterar medlaren är bevisen, som medlaren kommer med, inte sanna enligt dig. Så varför ska medlaren lägga bevis att ingen Gud finns när medlaren inte talar sanning enligt dig?

För att jag vill det?
Citera
2013-06-03, 22:27
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Läser du bara texten utan att reflektera? Det tycker jag är roande
Finns inte så mycket att reflektera över i dina texter. Blir mest road av alla de grammatiska fel du presenterar.

Citat:
Om du svarat nej,vad anser du om en medlare som kommer fram till dig och påstår att en skapare finns? Vad vill du kräva bevis från denna medlare? Finns massa att välja bland, eller hur?
Dno, skulle förmodligen tro att hen var en kvacksalvare. Vilket bevis som jag skulle kräva har jag ingen aning om.
Senast redigerad av baylife 2013-06-03 kl. 22:46.
Citera
2013-06-03, 22:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Han ställde följande fråga "Hur vet du att hen bryr sig om oss. Jag påstår ingenting. Bevisbördan är din.". Du svarade "Om man nu tror på en Skapare, så bryr han om oss på samma sätt som våra föräldrar bryr sig om oss. Men skaparen bryr sig givetvis mer än våra föräldrar för han är vår Skapare.". Du svarade inte på frågan utan du antog endast att det var sant.

Citat:
Definition of QUESTION-BEGGING
something that involves an assumption whose truth may be questioned

Jag har inte antagit att mina premisser är sanna, utan jag skrev OM man nu tror på en Skapare så följer det....

Därmed är det inget QUESTION-BEGGING
Citera
2013-06-03, 22:32
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Menar du att instinkter skulle 'bevisa' något åt 'guds'-hållet? Vad i så fall?

Det kommer vi till. Först måste en sanning och konsensus uppnås om instinkt.

vi får ta ett steg i taget.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du att barnet vet någonting om modersmjölk och inte agerar efter hunger, medfödda reflexer eller instinktivt söker sig till varma personer? Hur menar du att modersmjölken är gällande här och inte miljoner andra faktorer?

Barnet vet inte empiriskt att modersmjölk existerar. Barnet förlitar sig på andra krafter, vi kallar dessa för känslomässiga behov, som syftar till en sanning. Barnets hunger och dess krav på modersmjölk är ett känslomässigt behov. Vad tror du det känslomässiga behovet syftar till, en sannig eller en osanning? Det känslomässiga behovet syftar till en sanning. Denna sanning är barnet empiriskt omedvetet om, men det som mättar det känslomässiga behovet existerar. Modersmjölkens existens är barnet empiriskt ovetande om. Vi kan konstatera att barnets känslomässig behov syftar till en sanning.

Frågan är den, syftar våra känslomässiga behov till en sanning även om vi aldrig uppnått empirisk övertygelse? Jämför barnets. Dess hunger (det känslomässiga behovet) syftar till en sanning även om barnet aldrig uppnått empirisk övertygelse att mat existerar. Jag lägger upp premisserna och levererar slutsatsen.

P1. All känslomässig behov syftar till en verklig existens.
p2. en verklig existens är en sanning.

slutsats: All känslomässig behov syftar till en sanning.
Senast redigerad av sanning05 2013-06-03 kl. 22:35.
Citera
2013-06-03, 22:32
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag har inte antagit att mina premisser är sanna, utan jag skrev OM man nu tror på en Skapare så följer det....

Därmed är det inget QUESTION-BEGGING
Det är ju precis det de är. Du antar en sak utan att påvisa att det är sant. Du svarar inte alls på hens fråga.
Senast redigerad av baylife 2013-06-03 kl. 22:34.
Citera
2013-06-03, 22:43
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Okej, så du tycker om att diskutera om den teoretiska händelsen.
Jag har fortfarande inte fått några kommentarer från dig angående händelsen. Är den logisk? Om en medlare uppfyllde dina krav, ökar din förtroende för honom?

Jag svarar som Handfast: att det borde den allsmäktiga guden veta. Eftersom hen påstås vara allsmäktig så borde det vara en enkel sak.

Citat:
Alldeles korrekt, DFSM sanna natur kan inte vara transcendent och immanent samtidigt. Vad har det med min skapare att göra? Min Skapares sanna natur är transcendent. Att han kan agera immanent betyder inte att han förlorar sin transcendens har jag reda sagt.

Du vet inte ett skit om DFSM. Han kan vara det han vill vara, när som helst och hur som helst.

Så du tycker det är logiskt att din gud befinner sig inom tid och rum när hen agerar immanent och att hen kan vara två olika saker och vad är gud när hen agerar immanent? Falsk natur?
Citera
2013-06-03, 22:46
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:

Barnet vet inte empiriskt att modersmjölk existerar. Barnet förlitar sig på andra krafter, vi kallar dessa för känslomässiga behov, som syftar till en sanning. Barnets hunger och dess krav på modersmjölk är ett känslomässigt behov. Vad tror du det känslomässiga behovet syftar till, en sannig eller en osanning? Det känslomässiga behovet syftar till en sanning. Denna sanning är barnet empiriskt omedvetet om, men det som mättar det känslomässiga behovet existerar. Modersmjölkens existens är barnet empiriskt ovetande om. Vi kan konstatera att barnets känslomässig behov syftar till en sanning.

Frågan är den, syftar våra känslomässiga behov till en sanning även om vi aldrig uppnått empirisk övertygelse? Jämför barnets. Dess hunger (det känslomässiga behovet) syftar till en sanning även om barnet aldrig uppnått empirisk övertygelse att mat existerar. Jag lägger upp premisserna och levererar slutsatsen.

Det handlar inte om något känslomässigt behov överhuvudtaget i det angivna exemplet. Om man däremot har man ett känslomässigt behov av att lura sig själv så är det väl en sanning/behov.
Citera
2013-06-03, 22:51
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nu tar du ju tramset till nya höjder, det börjar faktiskt bli svårt att ta dig på allvar.

Var du inte allvarlig när du ställde dina frågor? Tarms svaras med trams. Fast jag var ärlig med dig även om du tramsade
Citera
2013-06-03, 22:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Kalle blir mobbad i skolan. Kalle önskar sig superkrafter varje dag. Alltså finns superkrafter?
Citera
2013-06-03, 22:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hej!

Underbart att vi har en medlem som börjar förstå galoppen

Ateisterna har hamnat i en paradox. De kräver ett Gudsbevis med klara och tydliga villkor. Sedan ger de ett exempel på ett sådant bevis. Men när ett sådan bevis sker, vet dem fortfarande inte om Gud existerar eller inte. Nu talar vi om en undergång för ateisterna krav på Gudsbevis. Fantastiskt kunskap1 !!!

Nu börjar ert krav på Gudsbevis svikta, först ställer ni upp tydliga krav på Gudsbeviset. Ni ger ett exempel på vad det är ni vill se för att tro på Gud, när något sådan sker (teoretiskt) ´tvekar ni fortfarande på Guds existens. Varför är det så?

haha, ja, vad löjligt att kräva bevis var det inte finns några..
Vad bevisar det egentligen?
Tror du att det stärker din position på något vis?
Citera
2013-06-03, 22:58
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kalle blir mobbad i skolan. Kalle önskar sig superkrafter varje dag. Alltså finns superkrafter?

Även; Jag gillar katter ---> jag vill att gud är en katt ---> Gud är en katt!

Hållbar logik rakt igenom, jag förstår inte vad ni bråkar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in