2013-06-03, 22:40
Medlem
Vad menar du
med resande ??
elitidrottare ?? ((kanske en sammanblandning http://www.eliteprospects.com/player.php?player=54 ))

Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ööh, han är väl nån elitidrottare om jag förstått det rätt..
Googla så får man upp nån bild där jag
förstått det som att han är en resande person
Citera
2013-06-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Nje. Då bränner man nog allt ist.

Inte så svårt att dunka ut bensin o tända eld på
det där gula jävla trä huset.

GM vill visa upp sitt verk. Det står jag fast vid till jag dör !
bara för att GM nekar till brott och inte vill ha straffet så behöver inte
det betyda att GM vill visa upp vad han gjort (stolt).. Det kommer i framtiden, du ska se. Garanterat
att KJ en dag kommer att erkänna. Långt efter att han blivit dömd.
Jag tror du har rätt att GM vill visa upp sitt verk, hur fruktansvärt det än är!
Citera
2013-06-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztify
Instämmer till fullo, vid ett tillfälle lyckades en av våra eftersökshundar missa en skjuten älg som jag senare hittade endast en vecka efter skottet, den var inte öppnad men däremot hade björnen täkt den med mossa över hela kroppen, den stanken som uppenbarade sig var inte att leka med, ni som nu vill jämföra väder kan söka efter tidsperioden runt första älgjaktsvecka 1997 på samma breddgrader (Skatamark) för jämförande av förruttnelse/tid, vill minnas att det var en varm höst.

min erfarenhet sträcker sig också tack o lov "bara" till älgkadaver men icke desto mindre så vänder det sig i magen bara vid tanken. o i mitt fall så hade älgen varit död i ca 2 veckor under en fruktansvärd varm höst...
Citera
2013-06-03, 22:42
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tycker det är tragiskt med dessa nyreggade inhopp i tråden med fullständigt vansinniga poster.
Fantasierna i Boden verkar vara oändliga och man börjar undra hur det mentala tillståndet är hos innevånarna.
Nu är det väl bara en tidsfråga innan någon påstår hon gått på en kvarglömd stridsvagnsmina ute i skogen.

Instämmer helt i det du säger. Det som pågår här - och bland människorna i Boden - är ingenting annat än en modern form av 1600-talets häxprocesser. Taktiken är densamma: att göra en höna av en fjäder. I takt med att tråden växer, blir spekulationerna om kroppsdelarnas placering allt vidrigare. Den ene vill överträffa den andre. Hur många varianter på benens placering i huset finns det nu? De låg ner, stod lutade mot väggen, var upphängda i rep i taket - i ett kryss dessutom - och dagens senaste var väl att de var uppspikade i taket eller på väggen, jag minns inte nu. Och som om det inte räckte med detta, får vi nu "veta" att BO hade fått håret avrakat, tänderna utslitna och livmodern bortsprättad! Räcker det inte med att vi vet att den stackars, unga kvinnan är död? Måste ni fortsätta att skända henne och hennes minne även in i döden?
Vi borde alla besinna oss och visa respekt. Men somliga här har väldigt svårt för det. Det är sorgligt. Har ni aldrig tänkt på att ställa frågan: Om det varit min syster, mamma eller nära vän som dött under så vidriga omständigheter, hade ni då velat att hennes namn dragits i smutsen på samma sätt? Jag tror inte det
Citera
2013-06-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
KJ är huvudman och inte hans föräldrar. De kan inte söka god man. Det måste han själv göra då han är myndig. God mannen är endast rådgivande i ekonomiska frågor samt sörja för person. Huvudmannen bestämmer sjäkv om han vill ta rådet eller ej. God mannen har ingenting med försvarare att göra.

Har du däremot förvaltare så är det den som är ansvarig för ekonomin och sörjande för person. Kan dock inte besluta om försvarare. Det avgör tingsrätten
Anhöriga kan söka som godman till sina barn/föräldrar och TR gör utredning om det är motiverat och ska beviljas
Citera
2013-06-03, 22:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodson
Han kanske ångrade sig när han insåg vad han gjort..vet de f-n hur han tänkt..

Kan man inte skicka ett anonymt brev i så fall, varför riskera att upptäckas, nej, det där tror jag inte på, för korkat.
Citera
2013-06-03, 22:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Om SKL kunnat fastställa att blodet har sådan sammansättning av aminosyror att det med säkerhet är blodet från en avliden VB ställer sig saken besvärligare för den häktade.
Det kan de aldrig. Men de kan konstatera att DNA:t i de vita blodkropparna med säkerhet kommer från VB.
Citera
2013-06-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Så han mellanlagrar kroppen i ett hål i marken 175 meter bort i skogen för att flytta hela kroppen till huset när det är närmare med bil att parkera vid huset direkt och lasta in den på en gång. Visst om man utgår från att kroppen styckades i gropen så visst. Annars låter det väldigt omständigt. Fortfarande har väl inte polisen sagt att det är styckplatsen på FP2?
Självklart ville han inte ha bilen i anslutning till ödehuset. Därför parkerade han bilen på någon annan grusväg och drog kroppsdelarna i en pulka genom skogen till gropen, 175m från ödehuset. Där lade han delarna på förvaring, varför vette fan. Men tanken var att stoppa hela kroppen i ödehuset vid ett senare tillfälle, han han dock bara lägga in benen när han blev avbruten av en bil som susade förbi på grusvägen.
Citera
2013-06-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ju alltså inte så att det inte finns i friska levande människor som du och jag. Det gör det visst, bara i betydligt lägre koncentrationer. Det jag anförde gällde döende med en stark katabol sjukdomsprocess pågående, och är inte så relevant för friska som dör en snabb och våldsam död. Men det kan variera också åt andra hållet, och ta längre tid en de där tjugo minuterna. Rimligen spelar bakteriefloran i och runt liket en viss roll för hur lång tid det tar.
OT: Ett histopatologiskt kriterium för cancertumörer är nekroser. Stort inslag av nekros är korrelerat med hög malignitet. Kanske är det vävnad som dött som doftar hos många allvarligt cancersjuka? Spekulation, men jag har själv känt doften påtagligt.

I SVT (Vetenskapens Värld för ett par månader sen, verkar dock inte upplagd på SVT Play) visades en brittisk dokumentär om förruttnelse, mycket intressant och delvis äcklande. Om jag inte missminner så sades det att flugor lockas till lik inom någon minut, om ens det, efter döden inträffat. Kanske inte så imponerande, ty de små kräken söker ju upp allt, även aldrig så livs levande.
Citera
Moderator
OYs avatar
Om presenningen har med fallet att göra kan jag tänka mig att den använts i huset, på golvet, VB kropp hängande i taket.

EDIT;Har vi några uppgifter på att KJ har jagat, pappan kanske gör, kanske har KJ sett hur man gör med älg och annat när man styckar.
Citera
Medlem
highfives avatar
De sju huggen/rispningarna var nog en skiss på hur han skulle stycka VB

Huvud med torso, två armar, två händer, två ben.
Citera
2013-06-03, 22:47
Medlem
Om jag postar detta..kan vi sluta diskutera om God mans rättigheter eller inte?

God man och förvaltare
Godmanskap är ett uppdrag som innebär att den gode mannen utför uppgifter för någons räkning. Uppdraget är viktigt eftersom tanken med det är att alla i Sverige ska få lika rätt oavsett förmåga. Den som har fått en god man eller förvaltare kallas huvudman.

Den gode mannen kan hjälpa sin huvudman att betala räkningar och ta hand om det hon eller han äger. Men det räcker inte alltid med en god man för att hjälpa en person på ett bra sätt. Om någon inte kan ta hand om sig själv eller sin egendom, kan tingsrätten anordna en förvaltare. Den som har förvaltare måste, alltid eller i vissa fall, ha förvaltarens samtycke för att ingå avtal eller rättshandla på andra sätt. En förvaltare råder alltså ensam över den egendom som omfattas av förvaltarskapet.

När kan det bli aktuellt med god man eller förvaltare?

En person kan få en god man eller förvaltare av många olika anledningar. Oftast är man på något sätt hindrad att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller ta hand om sig själv. Vardagen kan bli lättare för en funktionshindrad med en god man som till exempel kan sköta kontakterna med sociala myndigheter och andra. För många kan en god man eller förvaltare vara livsviktig för att minska skadeverkningar av missbruk eller sjukdom. Personen kan då få hjälp att hantera räkningar och ta kontakt med sociala myndigheter.

Hur går det till?

Kommunens överförmyndare (i vissa kommuner finns en överförmyndarnämnd i stället) har tillsyn över de gode män och förvaltare som finns i kommunen. Ofta ansöker överförmyndaren om att god man eller förvaltare ska utses. Ansökan kan även göras av personen själv eller en nära anhörig. Tingsrätten fattar sedan beslut. Vänd dig till överförmyndaren i din kommun om du behöver stöd och hjälp.

Beslutet om att få god man är frivilligt, men tingsrätten kan även förordna god man till en person som till exempel är för sjuk för att själv kunna fatta beslutet. I så fall skaffar domstolen ett läkarintyg som beskriver personens hälsa. Rätten ska också prata med personen i fråga om denne inte tar skada av att komma till förhandlingen och förstår vad saken gäller.

Upphörande

Om en god man inte längre behövs ska godmanskapet upphöra. Beslut om upphörande av godmanskap för den som varit sjuk eller av annan anledning behövt hjälp att bevaka sin rätt fattas av tingsrätten.

Beslut om att förvaltarskap ska upphöra fattas också av tingsrätten. Detsamma gäller om förvaltarskapet ersätts av ett godmanskap. Om huvudmannen dör behöver dock inte rätten fatta beslut om att förvaltarskapet ska upphöra.

En förvaltare har rätt att på begäran bli friställd från sitt uppdrag. Överförmyndaren fattar sådana beslut.

Vem kan bli god man eller förvaltare?

Den som utses till god man eller förvaltare ska vara en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig man eller kvinna. Den som är underårig eller som själv har förvaltare får inte vara god man eller förvaltare. Det är inget som hindrar att en anhörig förordnas till god man åt den som behöver detta.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in