2013-06-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tänker i samma banor, citerar tidigare inlägg:

Någon förmedlade en teori ang benens placering i huset: GM ämnade elda upp huset/kroppsdelarna men blev avbruten.
Tycker inte att denna tankegång blivit uppmärksammad som den borde.

Egen fundering kring händelseförlopp där GM planerar att elda upp huset: GM styckar kroppen på annan plats, förpackar delarna i påsar och påsarna i väskor (ryggsäck o dyl) anpassade för friluftsliv. Kör till platsen vid huset som hen är väl förtrogen med (tar sig dit av 2 skäl: känner sig trygg där och även för att det inte direkt skulle ifrågasättas vad hen gör där om hen skulle råka stöta på någon bekant). Tror alltså att GM gör detta dagtid (men på en tidpunkt GM bedömer relativt säker) eftersom GM skulle få svårt att motivera vad hen gör där mitt i natta om någon skulle råka observera bilen tex.

Parkerar, sonderar: allt lugnt, ingen där. Tar en väska går ut i terrängen och tömmer ut innehållet. Gör om proceduren tills alla delar ligger där torso hittades.

Åker därifrån. (Destruerar/bränner väskor/påsar på säker plats)

Återkommer följande natt. Parkerar nu långt ifrån, el går ev från sin bostad (under rådande omständigheter är nog GM motiverad att få lite skoskav, allt för att minimera risken att någon ser att GM lämnar bostaden). Har med sig tändvätska. Påbörjar förflyttning av delarna till huset, tar först underbenen. Går upp för rampen, ställer ner benen.
Blir skrämd av något, vadsomhelst. Tar sig snabbt därifrån, vågar sedan inte återkomma (el fick inget bra tillfälle att göra det innan delarna hittades).

Kroppsdelar som fattas? Djur? (räv?)

Kan givetvis tyckas omständligt att åka dit fler ggr men kanske ändå inte så lätt att genomföra hela processen i ett svep. Alltså en förklaring till att en GM delar upp det momentvis.
Precis något i det stuket! Gropen var bara en tillfällig förvaringsplats, och kroppen var tänkt att hamna i huset. Men han blev störd, bara benen hann placeras. Sedan vågade han inte åka tillbaka till varken gropen eller huset igen.
Citera
2013-06-03, 22:20
Medlem
highfives avatar
Jag tycker att rätta benämningen på detta mord borde vara sadistmord. Det känns inte som ett ordinärt styckmord och ritualmord är inte heller rätt.
Citera
2013-06-03, 22:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den har jag redan kommenterat, och sagt att jag troligtvis misstagit mig. Har för mig att jag nämnde den först, kan inte hitta källan, var ett tv inslag, ej bekräftad än så länge, så skippa den, det hittades ingen.
Här är källan betr. presenningen (ett viktigt fynd):
https://www.flashback.org/sp43583730
Citera
2013-06-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Exakt fått den uppgiften också...och inte av skvaller i Boden...

Jo men frågan är ju då.. Fåglar, div djur,

El GM ?

Att GM förstör offrets ansikte el täcker över ögonen brukar vara
ett tecken på att GM känner offret. GM gör då på detta vis för
att av - personifiera (det lilla sista som finns kvar), för att slippa ev skam/ skuldkänslor genom att
se" offret i ögonen och ansiktet..

Inga spekulationer, ren o skär kriminologi/ profilering
Citera
2013-06-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tycker att rätta benämningen på detta mord borde vara sadistmord. Det känns inte som ett ordinärt styckmord och ritualmord är inte heller rätt.

har faktiskt också tänkt i dom banorna.. det känns som FÖR mycket som inte riktigt stämmer..
Citera
2013-06-03, 22:26
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Om det ryktas på byn om kroppsdelar, ja då borde det gå rykten om ev medhjälpare.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är dock i slutändan inte upp till Kyrö, utan upp till huvudmannen, dvs i det här fallet KJ och hans gode man.

Funderar lite på rättsordningen i det här fallet, om och när KJ blir åtalad vad betyder det att han har en god man förordnat?

För mig så innebär det faktum att någon har en god man att vederbörande inte kan hantera sitt liv på ett nöjsamt sätt, dvs. det finns en problematik som innebär att han eller hon behöver hjälp utöver det som vi andra kan klara av.

Jag tror att det ska mycket till för att en förälder söker godmanskap för sitt eget barn så slutsatsen blir att KJ har haft grava problem med att hantera sig själv och sin vardag utan hjälp, nu när det värsta har hänt hur ska det hanteras juridiskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fd handikappsimmare. Proteser?

Ingen aning, ser dock det som lite problematiskt att han ska
"go offroad i skogen med rullen, om han nu sitter i rulle
Haha
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det händer. Några av domarna i Mangsfallet utgick väl enbart från analys av kulor och/eller hylsor?

Hundar är levande varelser, inga apparater, och vi vet egentligen inte jättemycket om hur en hund fungerar.

Det är sant, och man ska också ha i åtanke att många av polisens hundar är utbildade i att detektera mer än bara lik, t ex sperma. Finns det då spår av sperma där den söker så markerar den. Då är det inte riktigt rätt att säga att den har "failat". Vid markering använder man tekniker för att undersöka det hunden markerat och då får man reda på vad det är, om inte så går det vidare till SKL, ungefär så.
Citera
2013-06-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så du har sett alla likdelarna? - Det enda vi vet säkert är att två underben återfanns i ödehuset plus resten av kroppen (förutom händerna) ett hundratal meter bakom huset - i en mindre grop. Härutöver vet vi med rel. stor säkerhet att två direkt dödande knivhugg åsamkats VB plus att det fanns ytterligare knivstick (sju?) på kroppen. - Vad har du mer för fakta?

Det är just det som står ovan som är fakta och några tecken på sprängolycka som du svamlar om finns inte på kartan. Over and out.
Citera
2013-06-03, 22:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sågar påståendet om 15-20 minuter ännu mer tycker jag. Kan det där ämnet som hundarna spårar bildas redan 2-3 timmar innan döden så känns det där med 15-20 minuter som rena rama amsagan.
Det är ju alltså inte så att det inte finns i friska levande människor som du och jag. Det gör det visst, bara i betydligt lägre koncentrationer. Det jag anförde gällde döende med en stark katabol sjukdomsprocess pågående, och är inte så relevant för friska som dör en snabb och våldsam död. Men det kan variera också åt andra hållet, och ta längre tid en de där tjugo minuterna. Rimligen spelar bakteriefloran i och runt liket en viss roll för hur lång tid det tar.
Citera
2013-06-03, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodson
Vem skulle erkänna att man dödat någon annan? bara sådär..när han OM han är skyldig blir nog överbevisad så har du erkännandet.
KJ kan ha flippat ur, dödat sin ex tjej.
Dumpar kroppen i en grop vid ödehuset.
Han ser hur massivt sökpådraget blir, inser vad han gjort, börjar flytta kroppen så den kan hittas.
Inget kan binda honom till kroppen tror han...händerna är dumpade på annat ställe.
Kläder,väska,mordvapen etc dumpat/bränt på annat ställe.
Perfekta brottet.
Men helt plötsligt hittar polisen VB:s blod i hans bil,och det blir besvärande för honom..fanns ju inget som kunde binda honom..och helt plötsligt så har polisen en massa saker som kan binda honom.
Skulle tro att det snart kommer ett erkännande, inte konstigt att pappan vill ha in en advokat till,blir sonen dömd så kommer den nya advokatens uppgift bli att få gm dömd till vård.

Men förklara varför en GM skulle vilja att kroppen hittas, finns ju ingen logisk förklaring? Iof är inte allting logiskt, men jag ser inte poängen i att gömma om det skall hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in