2013-06-03, 21:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Teoretiska diskussioner är enligt mig ganska tråkiga men eftersom du tidigare ansett att detta inte är logiskt så frågar jag:

Du anser att de är tråkiga för att du inte vill inse hur medlaren är kopplad till skaparen.
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Är det logiskt enligt dig att en trancendent gud kan agera immanent.

En transcendent Gud kan agera immanent, ja är svaret på din fråga. Men observera att om han agerar immanent betyder inte att han förlorar sin transcendens.
Citera
2013-06-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad spelar det för roll om jag anser att en medlare finns eller inte finns? På vilket sätt skulle du ha nytta av det? Medlaren är det närmaste man kan komma till en skapare för att han är en direkt språkrör till folket. Hur vet du att medlaren inte kommer att kunna ge bevis åt folkets önskningar? Låt oss anta att han gjorde det. Vad säger det om hans trovärdighet? Självklart ökar hans trovärdighet ju mer han uppfyller folkets önskningar, eller hur?

"Hörru medlare! Vi vill ha en elefant som kan flyga av egen kraft och spruta glass ur snabeln, kan du hälsa skaparen det!?"

Du avgör själv nu medlarens trovärdighet och skaparens existens.
Citera
2013-06-03, 21:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
"Hörru medlare! Vi vill ha en elefant som kan flyga av egen kraft och spruta glass ur snabeln, kan du hälsa skaparen det!?"

Du avgör själv nu medlarens trovärdighet och skaparens existens.

Då vill jag fråga dig en fråga: om du ber medlaren att uppfylla ditt krav som du nyss kom med, hur vet du att det är skaparen och ingen annan som gjort det?
Citera
2013-06-03, 21:47
Medlem

Teoretiskt sätt kommer medlaren aldrig bli så pass trovärdig att man kan dra slutsatsen att en skapare finns, oavsett bevis. Skaparen måste själv visa sig för det.
Citera
2013-06-03, 21:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Teoretiskt sätt kommer medlaren aldrig bli så pass trovärdig att man kan dra slutsatsen att en skapare finns, oavsett bevis. Skaparen måste själv visa sig för det.

Hur vet du att det är skaparen du ser och inget annat?
Citera
2013-06-03, 21:52
Medlem
Citat:
Bry dig inte om de olika religionerna, håll dig till den teoretisk händelsen. Vad anser du om den teoretiska händelsen? Låt oss anta att en medlare existerade i teorin. Han påstår att en skapare existerar samt ger belägg för sitt påstående. Kan man inte påstå att den teoretiska medlaren talade sanning? Varför skulle man inte göra det?

En medlares uppgift är att förmedla skaparens budskap. Att skaparen väljer att göra på det sättet betyder inte att han inte är allsmäktig. Att en skapare som inte visar sig, betyder inte att han inte är allsmäktig.

Hittills tror jag att samtliga profeter har varit charlataner eller uppdiktade figurer, och jag har svårt att se vad en medlare skall åstadkomma för att få mig att börja tro på en Gud.

Och jag påstår att medlaren är en helt onödig omväg är en allsmäktig varelse, kan du förklara varför det ens skulle behövas en medlare?
Citera
2013-06-03, 21:53
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Du anser att de är tråkiga för att du inte vill inse hur medlaren är kopplad till skaparen.

Jasså! Vad har du för belägg för ditt påstående?

Citat:
En transcendent Gud kan agera immanent, ja är svaret på din fråga. Men observera att om han agerar immanent betyder inte att han förlorar sin transcendens.

Citat Kunskap1

https://www.flashback.org/sp43722501
Citat:
Kan ni inte bestämma er om DFSM sanna natur är transcendent eller immanent? Återigen han kan inte vara både och. Kan ljus och och mörker vara samtidigt? Om det är ljust försvinner mörker.
Citera
2013-06-03, 21:55
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Då vill jag fråga dig en fråga: om du ber medlaren att uppfylla ditt krav som du nyss kom med, hur vet du att det är skaparen och ingen annan som gjort det?

Hej!

Underbart att vi har en medlem som börjar förstå galoppen

Ateisterna har hamnat i en paradox. De kräver ett Gudsbevis med klara och tydliga villkor. Sedan ger de ett exempel på ett sådant bevis. Men när ett sådan bevis sker, vet dem fortfarande inte om Gud existerar eller inte. Nu talar vi om en undergång för ateisterna krav på Gudsbevis. Fantastiskt kunskap1 !!!

Citat:

Nu börjar ert krav på Gudsbevis svikta, först ställer ni upp tydliga krav på Gudsbeviset. Ni ger ett exempel på vad det är ni vill se för att tro på Gud, när något sådan sker (teoretiskt) ´tvekar ni fortfarande på Guds existens. Varför är det så?
Citera
2013-06-03, 21:59
Medlem
Citat:
Hur vet du att det är skaparen du ser och inget annat?

Ser du nu hur irrationellt det är att diskutera om en medlare och framför allt en skapare?
Universum är som det är varken om man vill eller inte. Även om det skulle finnas en skapare, så kan man dra slutsatsen att det verkar inte förändra hur verkligheten fungerar och dessutom verkar han skita totalt fullständigt i oss.
Citera
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hittills tror jag att samtliga profeter har varit charlataner eller uppdiktade figurer, och jag har svårt att se vad en medlare skall åstadkomma för att få mig att börja tro på en Gud.

Och jag påstår att medlaren är en helt onödig omväg är en allsmäktig varelse, kan du förklara varför det ens skulle behövas en medlare?

Återigen, bry dig inte om samtliga profeter. Fokusera på den teoretiska medlaren. Anser du att medlarens trovärdighet ökar om han uppfyller folkets krav? Jag vill höra ett ja svar från dig. Självklart fungerar detta på det här sättet. Folk vill inte bara blint tro, de vill ha bevis. Får de beviset ökar medlarens trovärdighet. Så enkelt är det.

Varför en medlare behövs? Av den enkla anledningen att en människa ska berätta om skaparen och inte något annat. En människa känner sig trygg att prata med en människa och inte exempelvis en ängel.
Citera
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Medlaren ska uppfylla ditt krav som ger dig övertygelse att Gud existerar. Du sätter gränserna.

Citat:

Inte alls, det är ingen omväg, om Gud inte skickar en unik medlare, hur vet vi att Gud existerar?
Citera
2013-06-03, 22:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ser du nu hur irrationellt det är att diskutera om en medlare och framför allt en skapare?
Universum är som det är varken om man vill eller inte. Även om det skulle finnas en skapare, så kan man dra slutsatsen att det verkar inte förändra hur verkligheten fungerar och dessutom verkar han skita totalt fullständigt i oss.

Ser du inte hur irrationellt det skulle bli om en skapare skulle visa sig. För det andra är skaparen inte av materia för att kunna bli synlig. All materia är nämligen synligt. Icke-materia är ej synligt för mänskligt öga.

Skaparen, bryr sig om oss. Hur vet du att han skiter i oss?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in