2013-06-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Finns det ingen möjlighet att få byta advokat istället för att ha två stycken? Bara undrar ur rättssynpunkt.

Byta brukar vara möjligt.
Citera
2013-06-03, 21:19
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Jag undrar om någon vet vad 22-åringen i Hjo, som tog ihjäl en 20-årig kvinna 2008, diagnostiserades med. Han hade ju länge planerat att döda någon och ändå hävdade han att han drabbats av en blackout, då han utförde mordet. Får känslan av att det var en liknande personlighet, som i det här fallet. Han kommunicerade med skrivna lappar innan han öppnade upp. Det han sedan hade lättast att prata om var sina intressen.

http://www.expressen.se/gt/ovade-pa-att-morda/
Han fick livstids fängelse och diagnostiserades alltså inte med någon allvarlig psykisk störning. Han kan förvisso vara sjuk ändå. Vill minnas att han hade sadistiska fantasier i alla fall.
Citera
2013-06-03, 21:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du kan väl inte på fullaste allvar tro att det är någon form av sprängolycka eftersom du skriver "Inte alls". Fantasin har uppenbarligen inga gränser.
Så du har sett alla likdelarna? - Det enda vi vet säkert är att två underben återfanns i ödehuset plus resten av kroppen (förutom händerna) ett hundratal meter bakom huset - i en mindre grop. Härutöver vet vi med rel. stor säkerhet att två direkt dödande knivhugg åsamkats VB plus att det fanns ytterligare knivstick (sju?) på kroppen. - Vad har du mer för fakta?
Citera
2013-06-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Jag undrar om någon vet vad 22-åringen i Hjo, som tog ihjäl en 20-årig kvinna 2008, diagnostiserades med. Han hade ju länge planerat att döda någon och ändå hävdade han att han drabbats av en blackout, då han utförde mordet. Får känslan av att det var en liknande personlighet, som i det här fallet. Han kommunicerade med skrivna lappar innan han öppnade upp. Det han sedan hade lättast att prata om var sina intressen.

http://www.expressen.se/gt/ovade-pa-att-morda/
Ingen diagnos vad jag förstår:

Sedan rättegången i november har 26-åringen genomgått en rättspsykiatrisk undersökning. Men både den och en prövning som Socialstyrelsens rättsliga råd har gjort, visade att mannen kan dömas till fängelse.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=2670836
Citera
2013-06-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Benen verkar iaf vara väsentliga delar eftersom gm besvärats sig med att bära in dem. Varför just benen? Har gm dessutom arrangerat dem så blir det än mer konstigt.
Är det inte vettigt att tro att GM planerade att lägga hela kroppen (utom händerna) där benen hittades. Han bar in benen, blev störd, kanske hörde han en bil åkandes på vägen intill eller en bildörr som slog igen? Avbröt alltihop och dumpade i all hast de andra kroppsdelarna i skogen.
Citera
2013-06-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så du har sett alla likdelarna? - Det enda vi vet säkert är att två underben återfanns i ödehuset plus resten av kroppen (förutom händerna) ett hundratal meter bakom huset - i en mindre grop. Härutöver vet vi med rel. stor säkerhet att två direkt dödande knivhugg åsamkats VB plus att det fanns ytterligare knivstick (sju?) på kroppen. - Vad har du mer för fakta?
En polisman berättade att de var demolerade. Dock tror jag att själva styckningen gjort detta.
Citera
2013-06-03, 21:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror inte att det är så enkelt att byta ut en off försvarare: det är väl domstolen som beslutar om att förordna/entlediga off försvarare.
Självklart kan KJ begära ett byte men domstolen avgör. Restriktivitet vid byten är praxis; finns inga synnerliga skäl avslås begäran (och det beslutet kan man nog överklaga till högre instans).
(Att tex lasermannen fick byta försvarare flera ggr berodde på "samarbetssvårigheter": han örfilade upp dem i parti och minut..)

Är du inte nöjd med din försvarare så har jag svårt att tänka mig att rätten kan neka dig att byta försvarare, rätten måste ta den misstänktes rättigheter i beaktan att få ett bra försvar. Jag har dock aldrig varit med om att någon blivit nekad att byta försvarare.

Enda skälet jag ser till att man vill byta är just att man inte är nöjd och det leder ju ofta till samarbetssvårigheter.
Citera
2013-06-03, 21:24
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Alltså jag läser om den hära livmoder diskussionen. Kan ju vara så att magen var uppsprättad. Det kan ju nån av militärerna som väl var dom som gjorde fyndet av torso sett? Sen har det blivit ett antagande att livmodern skulle vara borta då magen var uppsprättad.
Så tänker jag om en sån uppgift.

Jag skulle kunna sätta en rejäl slant på att det handlar om "teorier och hypoteser" här inne på fb som sipprat ut till bodenborna och där blivit till rykten och sanningar. Tycker mig ana en trend sedan några veckor tillbaka. Någon skriver: Kan MB ha haft ihop det med VB? Och vips, efter ett tag dyker en bodenbo upp i tråden som minsann har information om att MB och VB varit tillsammans. Och det där med graviditet och eventuell bortskuren livmoder har ju diskuterats förut...
Citera
2013-06-03, 21:24
Medlem
funderar kring en liten grej i det "rörelsemönster" som beskrivs vid utplacering av kroppsdelarna... bara för att benen hittades först så måste de ju inte vara UTPLACERADE först? eller tänker jag helknasigt nu?
GM kan ju ha gjort allt i en tvärt-om ordning mot för vad alla verkat stirrat sig helblinda på...
är jag helt ute o cyklar nu?
Citera
2013-06-03, 21:26
Medlem
Kan en anledning att advokaten fått yppandeförbud och inte får ta del av förundersökningen just nu är att det kan finnas misstanke att ngn i familjen har mer kännedom än vad de berättar? Detta slog mig plötsligt.
Citera
2013-06-03, 21:26
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Alltså jag läser om den hära livmoder diskussionen. Kan ju vara så att magen var uppsprättad. Det kan ju nån av militärerna som väl var dom som gjorde fyndet av torso sett? Sen har det blivit ett antagande att livmodern skulle vara borta då magen var uppsprättad.
Så tänker jag om en sån uppgift.

Nej, jag har inte hört några sådana uppgifter.
Jag tror diskussionen om livmodern började för att vissa trodde hon kanske var gravid (hon hade gillat/delat saker om graviditet). Och då började diskussionen om hur det såg ut vid nedre delarna av magen, vid livmodern, och om det kanske kunde vara ett motiv. Med den information vi har nu skulle jag vilja säga att det nog inte är så troligt.
Citera
2013-06-03, 21:27
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nu är det väl bara en tidsfråga innan någon påstår hon gått på en kvarglömd stridsvagnsmina ute i skogen.

DEN hypotesen kan jag faktiskt vederlägga redan här. Beroende på vilken stridsvagnsmina det kan röra sig om (m/5 eller m/41-47) skulle det även med den känsligaste bryttändaren krävas mellan 1750-2000N (kantbelastning) för att den skulle detonera. Detta motsvarar en vikt av ca 175-200 kg. Inte ens om VB hoppade på minan hållandes KJ i famnen skulle det funka.

Jag önskar att alla arbetshypoteser i tråden kunde avfärdas så här lätt!

/FUP-MÖP-12
Senast redigerad av FUP-12 2013-06-03 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in