Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Du påstår att det skett ett färgbyte på isbjörnen. Du gör ett extraordinärt påstående med andra ord. Kan du bevisa hur detta färgbyte gick till? En mutation kanske du säger, kan du isåfall ge belägg att en mutation kan förändra en brun päls till en vit? Observera att jag ställer frågor för att lära mig och jag anser att du har mycket kunskap.
Jag ser att du fortsätter din andaktsfulla resa genom djurriket, kunskap1. Först giraffen, nu isbjörnen. Måhända hade man kunnat tro att du hade kunnat applicera något av resonemanget om hur girafferna utvecklade långa halsar på isbjörnarnas evolution. Men nej.
Isbjörnar har egentligen inte vit päls, utan den är genomskinlig. Detta beror på brist på pigment. Vi kan båda enas om att det finns gener som kodar för pigment - så jag behöver säkert inte ta reda på exakt vilka gener det handlar om.
När brun- och isbjörnarnas utvecklingslinjer skildes åt för ca 650 000 år sedan kan man tänka sig att den del av björnstammen som befann sig längre norr ut gynnades av en ljusare päls avseende jakt. Således blev dessa exemplar starkare och producerade fler ungar.
Ibland tror jag att du försöker tvinga fram ett svar där vi säger att JA, det måste ha skett en mutation och då kommer du att säga, hos EN individ, hur kan DEN individen ha givit upphov till en hel utvecklingslinje. Har jag fel?
Så går det dock inte till. Jämför sickle-cell anemi hos människor. Det har uppstått parallellt såväl i Afrika, som på den arabiska halvön + Indien pga det fanns ett evolutionärt tryck (malariamyggor). SÅ får du också tänka på evolutionen.
Vi bär med oss gener förutsättningar för genvariationer. Om dessa blir framgångsrika har genom evolutionen delvis berott på omgivningen.