2013-06-03, 07:22
Medlem
SvenskOppositions avatar
I likhet till flera andra är jag skeptisk till Ipsos. Men på samma sätt som Ipsos underskattar SD tror jag att många i tråden överskattar den opinionsmässiga effekten från kravallerna.

I motsats till t.ex. Fula Gubben och lampros vill jag påstå att MSM har ett väldigt stort inflytande över människors tankar och åsikter. Felet man lätt kan göra är att tro att MSM bara handlar om ledarsidor och papperstidningar. Att just ledarsidor och papperstidningar är på dekis råder dock ingen tvekan.

Ingenstans i det stora skval av röster som utgör MSM finns problemförklaringen att massinvandring och ruttna etniciteter är själva orsaken till kravallerna, och således kommer heller inte fler än de redan övertygade att välja SD.
2013-06-03, 07:33
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
I likhet till flera andra är jag skeptisk till Ipsos. Men på samma sätt som Ipsos underskattar SD tror jag att många i tråden överskattar den opinionsmässiga effekten från kravallerna.

I motsats till t.ex. Fula Gubben och lampros vill jag påstå att MSM har ett väldigt stort inflytande över människors tankar och åsikter. Felet man lätt kan göra är att tro att MSM bara handlar om ledarsidor och papperstidningar. Att just ledarsidor och papperstidningar är på dekis råder dock ingen tvekan.

Ingenstans i det stora skval av röster som utgör MSM finns problemförklaringen att massinvandring och ruttna etniciteter är själva orsaken till kravallerna, och således kommer heller inte fler än de redan övertygade att välja SD.

Du har nog helt rätt i att MSN har en enad fasad utåt där massinvandringen får mycket lite utrymme som problemförklaring till kravallerna. Men samtidigt tycker jag att stämningen bland folk man träffar är väldigt annorlunda nu jämfört med för bara ett år sedan. Terrorn har blivit ett hett samtalsämne och det smörjer samtalen och det gör att folk vågar vara öppnare då alla runt borden är eniga om att det är fruktansvärt att Sverige drabbas av det här.
2013-06-03, 08:18
Medlem
Maj medel efter 8 mätningar:

(s) 32,6
(m) 28,0

(mp) 9,2
(v) 6,5
(fp) 5,6
(kd) 3,6
(c) 3,5
(öv) 1,6

status.st

(sd) 10,5 korrigerat värde för underskattning ovan.

(sd) 5,1 sep 2010 medel 8 mätn.
(sd) 5,7 sep 2010 Valresultat.
Senast redigerad av amalrik 2013-06-03 kl. 08:29.
2013-06-03, 08:35
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
7% känns lågt. Stämningarna ute bland folk känns inte som några 7%, snarare 15%.

Terrorn i Sveriges förorter lär inte funnits med som faktor så jättemånga dagar under denna mätning heller.

Mätningen gjordes 13-28 maj. Kravallerna i Stockholm började kvällen den 19. Så 7 dagar av mätningen var innan terrorn, och 9 dagar var under terrorn. Folk visste inte första dagarna vad det var frågan om riktigt, då läget var mycket förvirrat. Säg att det började koka på allvar av ilska i stugorna pga våldet mot brandbilar, ambulans och polis någon gång runt den 23 maj. Då täcker mätningen inte mycket av vreden.

Debatten med Åkesson och sågningarna av Ullenhags invandringspolitik hade inte heller kört igång.

Månadssnittet för maj hamnar väl på 9,4% vilket är det fjärde bästa pop för SD. En uppgång från förra månaden på 0,3 procentenheter.

Ska bli intressant med de kommande mätningarna nu.
Det är såklart möjligt att de händelserna du tar upp har påverkat opinionen sedan undersökningen genomfördes. Men stämningen bland folk är nog ändå lite av ett skevt mått vid uppskattning av siffrorna. Det beror ju helt på vilka kretsar du rör dig i. Består umgängeskretsen mest av bönder är det lätt att få uppfattningen att C inte är i närheten av spärren t.ex.
2013-06-03, 08:56
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik

(s) 32,6
(m) 28,0

(mp) 9,2
(v) 6,5
(fp) 5,6
(kd) 3,6
(c) 3,5
(öv) 1,6

status.st

SD ligger alltså på drygt 10% om man väger in alla mätningar.

Det som glädjer mig mest är ändå att både C och KD ligger under 4%
2013-06-03, 10:01
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Alla institut har ett tillvägagångssätt som formellt sett är vetenskapligt korrekt. Detta gäller både för de som ger SD högst siffror och de som ger partiet lägst. Men på grund av små skillnader i hur man arbetar så blir resultatet varierande. Vilka som har bäst tillvägagångssätt och vilka som har sämst får vi facit på efter valdagen i september 2014, men det går alltså inte att peka finger åt ett visst institut och säga "Ni ljuger". Däremot kan man tro att olika institut lyckas olika bra. Själv tror jag att Ipsos ligger för lågt och att SD har stöd av cirka tio procent.

"Lyckas"?
I fallet DN/Ipsos så har de nog "lyckats" så bra de vågar. Om du såg när Wolodarski var med i morgonsoffan och ömsom ljög om SD:s siffror och ömsom desperat vädjade till andra att inte prata om höga siffror (för detta kan få en självförstärkande effekt), så vet du att den mannen har en agenda. En agenda som inte har det minsta med journalistik eller publicistisk sed att göra. Denne man är chefredaktör för Dagens Nyheter som beställt och betalar för Ipsos undersökning, bör du ana ugglor i mossen. Det råder ingen tvekan om att han vill ha så låga siffror som möjligt för SD - det har han sagt rakt ut i TV.

Jag tror, att om du under lögndetektor skulle få svar på vilka Wolodarskis viktigaste frågor är för Sverige så skulle man få: "att fortsätta massinvandringen till Sverige, omvandla Sverige till ett mångkulturellt samhälle och att hålla borta SD från makten och allra helst från riksdagen helt och hållet".

Nu tror jag inte att Wolodarski går in och manipulerar några siffror. Men leverantören Ipsos vet vad kunden gillar och kan medvetet eller omedvetet påverka resultatet. Att Ipsos nästan får hälften i andel SD-röstare än Sentio, så vet vi att metod avgör resultatet. Och skulle Ipsos ändra metod och få Sentios resultat för SD, skulle de inte bli långlivade hos DN.

Det finns tre uppenbara sätt att få lägre siffror för SD (medvetet eller omedvetet):

- att ha ett skevt urval, män-kvinnor, norra-södra Sverige osv
- att ha "felaktiga" kompensationer. Såvitt jag vet gör alla opinionsinstitut kompensationer för vad man t.ex. röstade i senaste valet, ålder, geografi osv.
- hur frågan ställs och hur frågeställaren agerar. En mesig svensk svarar olika beroende på om en kaxig invandrare ställer frågan eller en skånsk man med timid röst. Och frågeställarna är bara människor - hur de låter när de ställer frågorna har betydelse. Jag minns att någon på FB skrev att när denne sa ungefär "jag funderar faktiskt på att rösta på sverigedemokraterna i nästa val" så sade intervjuaren ungefär "då skriver jag osäker".

Konstigare saker har hänt, än att människor med en agenda försöker manipulera omvärlden för att uppnå sin agenda. Speciellt om de befinner sig på maktpositioner. Och chefredaktör för Dagens Nyheter är en Sveriges absolut mest betydelsefulla maktpositioner.
2013-06-03, 10:01
Medlem
Citat:

(s) 32,6
(m) 28,0

(mp) 9,2
(v) 6,5
(fp) 5,6
(kd) 3,6
(c) 3,5
(öv) 1,6

status.st

Härligt, om man korrigerar överskattningen på MP, vad ligger de på då? 6%?

Vi får se imorgon vad SCB visar, har de över 8% på SD kan vi ju sluta använda siffror från ipsos, sifo och skop.
2013-06-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Härligt, om man korrigerar överskattningen på MP, vad ligger de på då? 6%?

Vi får se imorgon vad SCB visar, har de över 8% på SD kan vi ju sluta använda siffror från ipsos, sifo och skop.

(mp) 9,2

(mp) 8,2 korrigerat värde för överskattning ovan.

(mp) 8,2 sep 2010 medel 8 mätn.
(mp) 7,3 sep 2010 Valresultat.
2013-06-03, 10:29
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
(mp) 9,2

(mp) 8,2 korrigerat värde för överskattning ovan.

(mp) 8,2 sep 2010 medel 8 mätn.
(mp) 7,3 sep 2010 Valresultat.

Vad är det för korrigerat värde du yrar om?
2013-06-03, 10:35
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
"Lyckas"?
I fallet DN/Ipsos så har de nog "lyckats" så bra de vågar.

Men leverantören Ipsos vet vad kunden gillar och kan medvetet eller omedvetet påverka resultatet. Att Ipsos nästan får hälften i andel SD-röstare än Sentio, så vet vi att metod avgör resultatet. Och skulle Ipsos ändra metod och få Sentios resultat för SD, skulle de inte bli långlivade hos DN.

På tal om kunden, vem är egentligen nuvarande beställaren av Sentios undersökningar?
2013-06-03, 10:38
Medlem
Powergirls avatar
Inse att Sverigedemokraterna är under 10% och håll inte på eget fifflande med siffror. De är endast löjeväckande.
Var tog föresten den förutspådda ökningen av SDs siffror vägen?
2013-06-03, 10:40
Medlem
Publicerad SD i % Mätperiod

2012-12-05 7,9 1-25 nov rådata 5,7%
2012-06-04 5,4 2-27 maj rådata 3,9%
2011-12-07 5,7 1-27 nov rådata 3,4%
2011-06-08 5,7 1-26 maj rådata 3,2%
2010-12-08 6,7 31 okt-25 nov rådata 3,2%

2010-09-19 5,7 Valresultat
2010-06-10 3,9 28 apr-30 maj

2006-09-17 2,9 Valresultat
2006-06-15 0,83 2-30 maj

status.st

SCB underskattar SD mycket grovt
när de ökar stort relativt föregående val.

SCB har mycket stort bortfall och
fuskar bla med viktning av rådata.
Senast redigerad av amalrik 2013-06-03 kl. 11:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in