Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieLindh
Alla institut har ett tillvägagångssätt som formellt sett är vetenskapligt korrekt. Detta gäller både för de som ger SD högst siffror och de som ger partiet lägst. Men på grund av små skillnader i hur man arbetar så blir resultatet varierande. Vilka som har bäst tillvägagångssätt och vilka som har sämst får vi facit på efter valdagen i september 2014, men det går alltså inte att peka finger åt ett visst institut och säga "Ni ljuger". Däremot kan man tro att olika institut lyckas olika bra. Själv tror jag att Ipsos ligger för lågt och att SD har stöd av cirka tio procent.
"Lyckas"?
I fallet DN/Ipsos så har de nog "lyckats" så bra de vågar. Om du såg när Wolodarski var med i morgonsoffan och ömsom ljög om SD:s siffror och ömsom desperat vädjade till andra att inte prata om höga siffror (för detta kan få en självförstärkande effekt), så vet du att den mannen har en agenda. En agenda som inte har det minsta med journalistik eller publicistisk sed att göra. Denne man är chefredaktör för Dagens Nyheter som beställt och betalar för Ipsos undersökning, bör du ana ugglor i mossen. Det råder ingen tvekan om att han vill ha så låga siffror som möjligt för SD - det har han sagt rakt ut i TV.
Jag tror, att om du under lögndetektor skulle få svar på vilka Wolodarskis viktigaste frågor är för Sverige så skulle man få: "att fortsätta massinvandringen till Sverige, omvandla Sverige till ett mångkulturellt samhälle och att hålla borta SD från makten och allra helst från riksdagen helt och hållet".
Nu tror jag inte att Wolodarski går in och manipulerar några siffror. Men leverantören Ipsos vet vad kunden gillar och kan medvetet eller omedvetet påverka resultatet. Att Ipsos nästan får hälften i andel SD-röstare än Sentio, så vet vi att metod avgör resultatet. Och skulle Ipsos ändra metod och få Sentios resultat för SD, skulle de inte bli långlivade hos DN.
Det finns tre uppenbara sätt att få lägre siffror för SD (medvetet eller omedvetet):
- att ha ett skevt urval, män-kvinnor, norra-södra Sverige osv
- att ha "felaktiga" kompensationer. Såvitt jag vet gör alla opinionsinstitut kompensationer för vad man t.ex. röstade i senaste valet, ålder, geografi osv.
- hur frågan ställs och hur frågeställaren agerar. En mesig svensk svarar olika beroende på om en kaxig invandrare ställer frågan eller en skånsk man med timid röst. Och frågeställarna är bara människor - hur de låter när de ställer frågorna har betydelse. Jag minns att någon på FB skrev att när denne sa ungefär "jag funderar faktiskt på att rösta på sverigedemokraterna i nästa val" så sade intervjuaren ungefär "då skriver jag osäker".
Konstigare saker har hänt, än att människor med en agenda försöker manipulera omvärlden för att uppnå sin agenda. Speciellt om de befinner sig på maktpositioner. Och chefredaktör för Dagens Nyheter är en Sveriges absolut mest betydelsefulla maktpositioner.