2013-06-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag är väldigt skeptisk till att man har häktat rätt gärningsman. Personer med Asperger har extremt svårt att ljuga. Om KJ har varit gärningsman borde han ha erkänt för länge sedan.

Ja, de med denna diagnos, när den är korrekt, kan vara väldigt konkreta och ha svårt att konstruera lögner.

Å ena sidan.

Å andra sidan kan de förvränga och förtränga vad många andra skulle uppleva som verklighet, inte minst när det handlar om situationer som varit kraftigt traumatiska. Antagandes att den ofällde mannen skulle vara skyldig så har med stor säkerhet dådet involverat omtumlande emotionella "händelser". Minnes förvrids extra vid sådana, Asperger eller inte.

Men den ofällde mannen kan vara oskyldig och är i nuläget definitivt det, rent juridiskt.

Om han erkänt eller inte i nuläget är svårt att veta.
Citera
2013-06-03, 08:36
Medlem
lilltoes avatar
Både KJ:s lägenhet och bil är ostädade. Stökigt t o m.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-mordades-vatchareeya-1/
Citera
2013-06-03, 08:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe

Tycker jag indikerar att mord och styckning genomförts utomhus, iaf inte i bil eller lägenhet.

EDIT;KJ bil och lägenhet.
Senast redigerad av OY 2013-06-03 kl. 08:45.
Citera
2013-06-03, 08:44
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:

Ja, det talar ju för att lgh inte är mordplats eller styckplats i alla fall.

Om man läser mellan raderna framgår det att advokaten tycks ha ganska svårt att få kontakt och en dialog med KJ. Jag gissar att KJ är ganska fåordig.
Citera
2013-06-03, 08:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16890552.ab

Alltså advokaten verkar ha två syskon till föräldrar

Ja, tidigare uppgav han att Kj hade en förklaring, men han var ju svarslös så det är advokaten själv som har en förklaring.

"– De var vänner och umgicks, det kan finnas flera förklaringar"

Det här visar ensamt att det är förståndigt att inte delge advokaten för mycket detaljer.
Citera
2013-06-03, 08:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Självklart har advokaten i normalfallet full frihet att kontakta ev vittnen och efterhöra vad dom har att säga, dock får han inte försöka påverka vittnen så viss försiktighet måste han iaktta. Med yppandeförbud är den möjligheten undanröjd.

Tack och lov, annars kanske han lägger orden i munnen på vittnena som han nu verkar göra med klienten.
Citera
2013-06-03, 08:47
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Hej.
Jag har en fråga till er som vet lite mer än mig.
Om VB nu blivit mördad inne i badkaret och mestadels av allt blod åkt ner där och att man 30 min senare fraktar henne i bakluckan på en bil där hon blöder någon droppe/pöl.

1. Skulle då en likhund reagera på blodet?
2. Jag menar, hur lång tid tar det för blodet att från färskt sen gå över till att lukta lik?
3. Det är väl förmodligen någon förruttnelseprocess som ska äga rum eller??
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om blodet kommer från en levande människa reagerar inte en likhund, däremot om det kommer från en människa som har varit död i minst 15-20 minuter.
När jag luskade i samband med att det diskuterades krimsökhundar i Spekerödstråden, så sas att målet är att hundarna, förutom kadaverin, även ska gå på alla kroppsvätskor.
Det skulle förvåna mig om inte alla tjänstgörande hundar redan gör det, för enligt mannen jag pratade med var det endast ett fåtal som inte gick på kroppsvätskor.

Visst det blir fler markeringar, men det är upp till teknikerna att avgöra vad som är av intresse.
Citera
2013-06-03, 08:50
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Vet inte om nån tagit upp det här redan, men KJ:s självskadebeteende...? Det slog mig helt plötsligt inatt när jag höll på att somna (snacka om sjukt va?) att han kanske sitter och river sig på armarna för att liksom skaffa fram en förklaring till att han var riven på armarna efter hennes försvinnande. Om han var riven kan det fortfarande ha synts när han greps, och kanske han då har sagt att han gjort det själv.

(eller så har han ett självskadebeteende och då borde folk i hans omgivning kunna bekräfta det)

Jag tänker mej att de/polis fotade honom när han togs in som misstänkt. Så hade han skador innan så bör de vara dokumenterade. Personligen så tros jag hans rivande har att göra med hans nedsatta psykiska ohälsa. Antingen han är skyldig eller ej.
Citera
2013-06-03, 08:50
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tycker jag indikerar att mord och styckning genomförts utomhus, iaf inte i bil eller lägenhet.

EDIT;KJ bil och lägenhet.

Det talar ju också för att om KJ har begått detta brott och MP hittas kommer platsen att fälla honom.

Är sommarstugan ff avspärrad, eller är det så att ingen tagit bort remsorna?
Citera
2013-06-03, 08:51
Medlem
jonkoping83s avatar
Det råder förvirring just nu bland utredarna, vem, var och hur? Detta måste lösas innan tiden är ute, och tills vidare kör man häktningscirkus utan några klara fällande bevis, förhoppningen om att det ska trilla ned några självklara bevis består fortfarande dock, kanske i brist på annat?
Citera
2013-06-03, 08:51
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, tidigare uppgav han att Kj hade en förklaring, men han var ju svarslös så det är advokaten själv som har en förklaring.

"– De var vänner och umgicks, det kan finnas flera förklaringar"

Det här visar ensamt att det är förståndigt att inte delge advokaten för mycket detaljer.
Någon som har koll på vad advokaten haft för brottsmål tidigare?
För han verkar mycket oerfaren och osäker!
Bara att KJ har den här advokaten gör att han är körd innan evt rättegång!
Citera
2013-06-03, 08:52
Medlem
Citat:

Det tyder väl på att lägenheten inte heller den är brottsplatsen (om nu dessa uppgifter stämmer)
Bilen verkar vara utesluten som BP den med eftersom polisen gått ut med att de hittat blod på ett (1,0) ställe. Att knivhugga någon i en bil 2 ggr utan att det hamnar blod på flera ställen är nog tämligen svårt.

Så då återstår utomhus.

Min teori om hur det gick till:

VB och KJ blir osams, hon skriker på honom och lämnar sedan lägenheten. Här skickas det påstådda "irriterade" SMS:et. KJ följer efter henne och knivhugger henne någonstans.

Så här långt är det enkelt. Men nu är frågan var när och hur styckades hon och hur hamnade delarna på FP1 och 2

Edit gjorde en karta och lät google föreslå gångväg mellan bostäderna http://goo.gl/maps/Efcd4
Senast redigerad av rhdf 2013-06-03 kl. 09:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in