2013-06-03, 08:18
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Läckor spelar ingen större roll, då de flesta lever i övertygelsen om vem som är skyldig. I mångas ögon är den nuvarande anhållna skyldig, märkligt nog..
Det känns som att du inte tror att KJ är skyldig!
Så låt höra vad tror du?
Citera
2013-06-03, 08:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om blodet kommer från en levande människa reagerar inte en likhund, däremot om det kommer från en människa som har varit död i minst 15-20 minuter.

Det där med 15-20 minuter har jag läst upprepade gånger, även i andra trådar, var kommer den uppgiften ifrån?

Sedan det där med att skilja på det ena och det andra, hunden markerar starkast på det färskaste spåret.
Citera
2013-06-03, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag vet inte ifall advokaten har kunskap att se saker och ting ur ett psykologiskt perspektiv,
men det är heller inte hans jobb.Jag har heller ingen aning om vad Bo har för erfarenhet inom
sitt jobb och då med misstänkta som hamnat på psyk.

Jag vet känner inte KJ men via beskrivningarna i media kan jag konstatera
att han uppvisar dom vanliga tecknen både fysiskt och psykiskt på vad följderna
av isolering kan innebära.
Jag väljer att inte gå in mera på den psykologiska biten för den kan inte
förklaras i ett inlägg och oavsett ifall det skulle gå så blir det fel att ställa diagnoser
på en helt okänd människa.

Häktning på oviss tid är absolut ingen framgångsrik metod. Åklagarna borde arbeta under
mer press för som det är nu får dom förlängning allt för lätt och det är försvaret och
den misstänkta gärningsmannen som blir lidande pga det.

De i Sverige inte sällan "oändliga" häktningstiderna kan förstås svårt skada rättsprocessen.

"Omänskligt" och "förnedrande" är ord som har använts.

"Men alla blir inte dömda – ett uppmärksammat exempel är en holländare som satt häktad misstänkt för narkotikabrott. Han frikändes och släpptes efter drygt ett år.
–Som häktad är man ju oskyldig tills man blivit dömd, och ska behandlas därefter. Det är ju oerhört påfrestande att sitta häktad, även den mest förhärdade brottslingen förtjänar bättre villkor, säger Anne Ramberg.
Kritiken mot svenska häktningstider har inte tagits på allvar, enligt Tomas Nilsson.
–Jag upplever att de blir länge och längre. Lagstiftaren borde förstå att häktningen är förenad med stora påfrestningar eftersom omvärldskontakterna är beskurna. Men kritiken återkommer gång på gång, det tyder på att ingenting verkar göras." (www.skanskan.se/article/20120302/MALMO/703029768/-/hard-kritik-mot-langa-haktningstider)

EN risk här, och i många andra fall, är det den ofällde mannen kan komma att erkänna saker han är oskyldig till och tillrättalägga saker enligt förhörsledarnas önskemål, allt i hopp om att få slut på häktningens psykiska lidande. Kan bara hysa en förhoppning att nuvarande vård som han erhåller håller god kvalitet. Gör den det så är den lätt överlägsen förhållandena på många häkten i "häktnings-ulandet" Sverige. För inte bara är häktningstiderna ibland ohemult långa, förhållandena är också ofta dåliga.
Citera
2013-06-03, 08:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med 15-20 minuter har jag läst upprepade gånger, även i andra trådar, var kommer den uppgiften ifrån?

Sedan det där med att skilja på det ena och det andra, hunden markerar starkast på det färskaste spåret.
Uppgiften kommer från en kriminaltekniker som berättade det under ed i rättegången om mordet på Marina i Spekeröd.
Citera
2013-06-03, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kanske hade KJ en kompis/släkting till sin hjälp iaf. Vad är det som talar för och emot? Statistiken talar emot, men om man studerar just detta brott?

Just det här brottet ger förstås intryck av att vara ovanligt, t.ex. styckningen, styckning har förekommit i ca 50 svenska mordfall, beroende på hur man räknar.

EN fråga rörande ev. medbrottsling är om det verkligen funnits någon som velat/känslomässigt kunnat blanda sig i detta vansinne? Någon som i likhet med gm kanske hade behövt befinna sig i ett psykosliknande tillstånd när "kroppshanteringen" skedde?
Citera
2013-06-03, 08:25
Medlem
reemkas avatar
Vet inte om nån tagit upp det här redan, men KJ:s självskadebeteende...? Det slog mig helt plötsligt inatt när jag höll på att somna (snacka om sjukt va?) att han kanske sitter och river sig på armarna för att liksom skaffa fram en förklaring till att han var riven på armarna efter hennes försvinnande. Om han var riven kan det fortfarande ha synts när han greps, och kanske han då har sagt att han gjort det själv.

(eller så har han ett självskadebeteende och då borde folk i hans omgivning kunna bekräfta det)
Citera
2013-06-03, 08:32
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Citat:
Uppgiften kommer från en kriminaltekniker som berättade det under ed i rättegången om mordet på Marina i Spekeröd.
Det är ungefär så lång tid det tar, alltså 15-20 minuter efter att personen dött, för att hundarna ska reagera.
Men i en kropp som varit död i ett par timmar är processen redan igång, och den avsätter då doft direkt om den flyttas till en ny plats.
Citera
2013-06-03, 08:34
Moderator
OYs avatar
Citat:

Du har kanske en länk, seriöst intresserad. Betvivlar inte, och det är såklart en viktig omständighet, kan iaf bli det lite längre fram i det här fallet.

Dock vill jag lyfta det här,

Men även om söklusten finns där, hunden är fullt frisk och den är specialtränad - hur är det möjligt att träna hundarna på att upptäcka döda människor?
- Vi får kläder från rättsläkarstation som suttit på döda kroppar, berättar Jü*gen Cl*ve.
Men det kan också handla om delar från levande människor som hår, naglar, blod eller tänder - något som tandläkare brukar bidra med enligt Cl*ve.
- Tänder som är utdragna ur munnen får samma process och samma dofter. Det är humana dofter och det är det vi lär hundarna att markera.

så att ingen går i villfarelsen att det är skillnad på blod som avsatts från död eller levande människa.

Ett blodspår är ett blodspår oavsett.

http://www.dt.se/brottsplats/1.3383979--vi-kan-inte-begripa-hur-lite-dom-kanner-
Senast redigerad av OY 2013-06-03 kl. 08:42.
Citera
Medlem
sleipner8s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16890552.ab

Alltså advokaten verkar ha två syskon till föräldrar
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetPoison1
Står om modet både på Aftonbladet och Expressen nu...någon som kan länka?
Aftonbladet: Pressas av nya beviset
Citat:
– Han kunde inte ge någon förklaring. Han sa att han inte visste hur blodet hade hamnat i hans bagageutrymme, säger en källa med insyn i utredningen till Aftonbladet.

22-åringens advokat, B* F*rssberg, har tidigare sagt att hans klient gett en förklaring till att polisen funnit spår av Vatchareeya Bangsuan i hans bil:

– De var vänner och umgicks, det kan finnas flera förklaringar.
Expressen: Så mördades Vatchareeya
Citat:
Enligt källor har rättsläkaren konstaterat att Vatchareeya Bangsuan avled efter två hugg mot bröstet som var för sig var dödande. Hon har innan hon styckades även huggits flera gånger mot kroppen. Men dessa skador ska vara ytliga och har inte varit dödande, enligt uppgift. Huggen bildar ett mönster som har gjort att man inte har kunnat utesluta att det handlar om ett ritualmord.

- Hon hade huggits nio gånger med kniv, har en uppgiftslämnare berättat.
Citera
2013-06-03, 08:35
Medlem
Stugan som figurerar i utr. vid Altervattnet/sjön:

För att ta sig dit från Boden så passerar man Bodens avfallsanläggning/soptippen.
Utmärkt plats att "göra sig av med" ev. transport bagage/kläder/skor etc. som använts av förövare/BO.Lägger man sina sopor på "rätt" plats så går dom upp i rök via vårt fjärrvärmeverk.
Genialt ställe således för det man vill bli av med.

Vad man bör söka efter generellt:

Ett par skor tillhörande BO,möjligen ett par från GM
Strumpor BO,möjligen ett par från GM
Trosa
Undertröja/Tshirt BO möjligen en från GM
Svart jacka eventuella ytterkläder GM
Byxa Team sportia BO, eventuell byxa från GM
Väska/väskor ser förmodligen rätt nya ut
Presenning/plast
Gemensam nämnare för allt - blodstänk/droppar intorkat

Jag tycker att polisen bör gå ut med exakt vad flickan VB hade på sig.Fabrikat/färg/bild etc..på liknande klädesplagg/skor.
Allt för att allmänheten och den stundande Oringen/deltagarna/publik skall hålla ögonen öppna då de färdas i terrängen runt Boden.

Jag är från Boden,skulle mer än gärna tänka mig att hoppa över staketet till avfallsanläggningen för att söka efter ovanstående.Låt säga att det blev 50 personer gärna med MPS organiserat/tillstånd,så kanske det skulle leda till nåt.Vet inte om det redan är gjort dock..Soptippen är rätt stor så ett enmansjobb känns långsökt.Läste nånstans att man sökt uppe vid fjärrvärmeverket,eller att nån tyckte att man borde göra det.Mellan soptippen och fjärrvärmeverket är det runt 5-6 kilometer.
Våra "nysvenskar" huserar och förser sig från soptippen med allehanda "fynd",så kanske man skulle informera dem också.Förfärligt om hen skulle komma med persedlar från BO/GM nytvättade etc..utan att ha en aning om vad hen har på sig.(Faktiskt rätt bra ordet hen när man inte behöver genusbestämma)

MT:s kläder.
Jag utgår från att man har kartlagt "alla"hans kläder.Via foton etc.. hos vänner/familj och den egna garderoben för att utesluta om det fattas något.Underförstått också väskor/ryggsäckar/skor möjligt transport emballage.
Denna klädeslista BO:s,tycker jag att polisen bör offentliggöra så snabbt som möjligt.Kanske ligger det en strumpa nånstans,som saknar sitt par och bedöms ointressant.Men vet man färgen - voilá.
Kanske kompletterar man med GM:S kläder om det leder till åtal.Jag har sett ett par gråa tubsockor modell större på en för utr.ointressant plats vad jag vet(uppe på ett berg uppkastade i en tall)..Kanske GM:s,vad vet jag..
Citera
2013-06-03, 08:35
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det var inget bra exempel, det är ett exempel på de problem som kan uppstå när åklagaren lämnar för mycket information till advokaten.

Menar du att advokaten ska ha möjlighet att kunna ställa ledande frågor till ett brottsvittne eller kanske till och med göra som media i Mangsfallet åka ut och träffa vittnet och visa en bild på den misstänkte och fråga är det denna person, vilket senare leder till att alla möjligheter för polisen att kunna hålla konfrontationer och veta om att vittnets utsagor inte är påverkat sedan tidigare omöjliggörs.

Nej, tack och lov är det polisen som sköter en brottsutredning och där ska advokat och media förhålla sig passiva och ta del av den information som åklagaren för tillfället kan lämna.

Den misstänktes skuld eller oskuld avgörs i en förhandling, där ska advokaten företräda sin klient. Fram till förhandlingen ska advokaten ta tillvara på klientens rättigheter och åklagaren ska hålla käft.

Tyvärr så har media tillgång till snutläckor som möjliggör för media att publicera uppgifter som inte advokaten känner till, men i detta fall har åklagaren skött sig bra.
Självklart har advokaten i normalfallet full frihet att kontakta ev vittnen och efterhöra vad dom har att säga, dock får han inte försöka påverka vittnen så viss försiktighet måste han iaktta. Med yppandeförbud är den möjligheten undanröjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in