Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Jag vet inte ifall advokaten har kunskap att se saker och ting ur ett psykologiskt perspektiv,
men det är heller inte hans jobb.Jag har heller ingen aning om vad Bo har för erfarenhet inom
sitt jobb och då med misstänkta som hamnat på psyk.
Jag vet känner inte KJ men via beskrivningarna i media kan jag konstatera
att han uppvisar dom vanliga tecknen både fysiskt och psykiskt på vad följderna
av isolering kan innebära.
Jag väljer att inte gå in mera på den psykologiska biten för den kan inte
förklaras i ett inlägg och oavsett ifall det skulle gå så blir det fel att ställa diagnoser
på en helt okänd människa.
Häktning på oviss tid är absolut ingen framgångsrik metod. Åklagarna borde arbeta under
mer press för som det är nu får dom förlängning allt för lätt och det är försvaret och
den misstänkta gärningsmannen som blir lidande pga det.
De i Sverige inte sällan "oändliga" häktningstiderna kan förstås svårt skada rättsprocessen.
"Omänskligt" och "förnedrande" är ord som har använts.
"Men alla blir inte dömda – ett uppmärksammat exempel är en holländare som satt häktad misstänkt för narkotikabrott. Han frikändes och släpptes efter drygt ett år.
–Som häktad är man ju oskyldig tills man blivit dömd, och ska behandlas därefter. Det är ju oerhört påfrestande att sitta häktad, även den mest förhärdade brottslingen förtjänar bättre villkor, säger Anne Ramberg.
Kritiken mot svenska häktningstider har inte tagits på allvar, enligt Tomas Nilsson.
–Jag upplever att de blir länge och längre. Lagstiftaren borde förstå att häktningen är förenad med stora påfrestningar eftersom omvärldskontakterna är beskurna. Men kritiken återkommer gång på gång, det tyder på att ingenting verkar göras." (
www.skanskan.se/article/20120302/MALMO/703029768/-/hard-kritik-mot-langa-haktningstider)
EN risk här, och i många andra fall, är det den ofällde mannen kan komma att erkänna saker han är oskyldig till och tillrättalägga saker enligt förhörsledarnas önskemål, allt i hopp om att få slut på häktningens psykiska lidande. Kan bara hysa en förhoppning att nuvarande vård som han erhåller håller god kvalitet. Gör den det så är den lätt överlägsen förhållandena på många häkten i "häktnings-ulandet" Sverige. För inte bara är häktningstiderna ibland ohemult långa, förhållandena är också ofta dåliga.