2013-06-02, 14:09
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant
När folk säger att basåret är för jävla svårt/jobbigt, vad jämför dom det med då? Att sitta hemma och göra ingenting? Jobbar 60-timmar i veckan nu (12 timmar per dag och ledig dom flesta helgerna), kan inte tänka mig att basåret skulle vara jobbigare än det..

Hursom, har en fråga angående pendeln mellan Handen (Kth haninge) och Sthlm central, hur ofta failar den på vintern? Går det bussar eller finns det andra alternativ?

Jag gick på KTH Haninge och under vintern dvs iår så märkte jag att folk från klassen kom fram i tid kanske, 5-10 minuter senare än de som tog bussen inklusive mig själv.

Det som är jobbigt med basår är att det är ganska mycket att ta in, men tack vare bra lärare i skolan så får man in kunskapen ganska bra jämfört med gymnasiet.
2013-06-02, 16:10
Medlem
Skulle vilja veta vad som gäller vid avhopp av kurser på komvux och CSN.

Har i år hoppat av kurser på Komvux två gånger, den första gången hoppade jag av 500p efter 2 dagar och den andra gången 400p efter 4 veckor. Hade såklart studiemedel men efter avhoppen så har jag återbetalat alla pengar som jag fått av CSN i år.

Kan detta ändå fast allt är återbetalt ställa till det nu när jag återigen ska ansöka om studiemedel, eller är dessa 900p "borta" från i och med att de är återbetalda? Blir det gnäll från CSN att jag inte klarat av studierna?

Det låter ju ganska självklart att poängen är avräknade efter återbetalning, men man vet ju aldrig med CSN.
2013-06-02, 17:22
Medlem
Blev precis klar med min bastermin och jag kan ärligt säga att jag visste att det skulle vara högt tempo men jag blev ändå tagen på sängen.

Började i Januari och blev klar nu i veckan, första perioden läste jag Fysik A och Matte C och Kemi A. Så det är tunga ämnen och Kemi A är bland det mest ointressant jag någonsin läst, så att få ett G på den kursen var en riktig utmaning.

Det som gjorde mig lite chockad var att det stod vid ansökningen "anpassade" kurser. Vi läste HELA kemi A, fysik A och det ä mycket att läsa och lära in på 2 månader. Dock så var inte alla delar med på Matte C / D och fysik B. Tack och lov.

Men jag tror att man kommer ha det lättare nu till hösten då det verkligen varit givande att repetera och mata in matte och fysik.

Så jag kanske la 4-6 timmar i snitt i början VARJE dag men i slutet när man kommit i att plugga igen så blev det lite mindre tid på plugget.

Men rekommenderar verkligen att göra en bastermin/år för att friska upp sina kunskaper.
2013-06-02, 18:24
Medlem
Algores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vit.loken
Blev precis klar med min bastermin och jag kan ärligt säga att jag visste att det skulle vara högt tempo men jag blev ändå tagen på sängen.

Började i Januari och blev klar nu i veckan, första perioden läste jag Fysik A och Matte C och Kemi A. Så det är tunga ämnen och Kemi A är bland det mest ointressant jag någonsin läst, så att få ett G på den kursen var en riktig utmaning.

Det som gjorde mig lite chockad var att det stod vid ansökningen "anpassade" kurser. Vi läste HELA kemi A, fysik A och det ä mycket att läsa och lära in på 2 månader. Dock så var inte alla delar med på Matte C / D och fysik B. Tack och lov.

Men jag tror att man kommer ha det lättare nu till hösten då det verkligen varit givande att repetera och mata in matte och fysik.

Så jag kanske la 4-6 timmar i snitt i början VARJE dag men i slutet när man kommit i att plugga igen så blev det lite mindre tid på plugget.

Men rekommenderar verkligen att göra en bastermin/år för att friska upp sina kunskaper.

Vilken studieort studerade du basåret i? Vilket program har du sökt till i höst? Om man får fråga det vill säga!
Senast redigerad av Algore 2013-06-02 kl. 18:26.
2013-06-02, 18:43
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant
När folk säger att basåret är för jävla svårt/jobbigt, vad jämför dom det med då? Att sitta hemma och göra ingenting? Jobbar 60-timmar i veckan nu (12 timmar per dag och ledig dom flesta helgerna), kan inte tänka mig att basåret skulle vara jobbigare än det..

Hursom, har en fråga angående pendeln mellan Handen (Kth haninge) och Sthlm central, hur ofta failar den på vintern? Går det bussar eller finns det andra alternativ?

Delar inte riktigt bilden av att basåret skulle vara för jävla svårt/jobbigt. Går man på föreläsningarna, gör rekommenderade lektionsuppgifter och frågar lektionshandledare när man inte förstår klarar man sig om man är normalbegbegåvad. Visst är det tuffare och ställs högre krav än i gymnasiet, fast det säger ju som bekant inte så jävla mycket..

Några 60h-veckor behöver du inte räkna med. Halvera den tiden och ös extentor i tentaperioderna så kan du räkna med toppbetyg om du har lite fallenhet.
2013-06-02, 18:59
Medlem
Soulsurfers avatar
Finns det bibliotek som är öppna dygnet runt som man har tillgång till, eller hur sent/ofta har biblioteken öppet? Är lite nyfiken hur det ser ut.
2013-06-02, 19:38
Medlem
orillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Finns det bibliotek som är öppna dygnet runt som man har tillgång till, eller hur sent/ofta har biblioteken öppet? Är lite nyfiken hur det ser ut.

Biblioteket vid LiTH hade öppet 8-21 eller 8-17, beroende på vilken dag i veckan det var. Helger stängt. I alla fall då jag gick basår där.
2013-06-02, 19:56
Medlem
anonpeds avatar
Citat:

Tror det är föjande:
Måndag-torsdag: 8-21
Fredag: 8-17
Lördag: 11-15

Dock har man ju tillgång att gå in på skolan dygnet runt, men inte i biblioteken som sagt.
2013-06-02, 20:10
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Tror det är föjande:
Måndag-torsdag: 8-21
Fredag: 8-17
Lördag: 11-15

Dock har man ju tillgång att gå in på skolan dygnet runt, men inte i biblioteken som sagt.
Bra att man kan sitta någon annanstans och plugga. Kan ofta vara svårt för mig att fokusera hemma när man har mycket annat som stör. Finns det lämpliga platser att plugga på i skolan där man verkligen kan sitta dygnet runt? Även helger? Är det vanligt att folk pluggar in på småtimmarna i skolan, om detta nu går? Säg 02.00, eller kommer folk anta att jag är från vettet som pluggar på så udda timmar om det ens går? Nyfiken.. basår är helt klart ett alternativ för mig om jag inte kan bestämma mig vad jag vill plugga i framtiden. Min dygnsrytm är kass, och har alltid föredragit att plugga sent. Kan dock varit tufft att ha lektioner tidigt dagen därpå, så man borde nog försöka vänja sig vid en normal dygnsrytm..
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-06-02 kl. 20:13.
2013-06-02, 20:22
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Bra att man kan sitta någon annanstans och plugga. Kan ofta vara svårt för mig att fokusera hemma när man har mycket annat som stör. Finns det lämpliga platser att plugga på i skolan där man verkligen kan sitta dygnet runt? Även helger? Är det vanligt att folk pluggar in på småtimmarna? Säg 02.00, eller kommer folk anta att jag är från vettet som pluggar på så udda timmar om det ens går? Nyfiken.. basår är helt klart ett alternativ för mig om jag inte kan bestämma mig vad jag vill plugga i framtiden. Min dygnsrytm är kass, och har har alltid föredragit att plugga sent. Kan dock varit tufft att ha lektioner tidigt dagen därpå, så man borde nog försöka vänja sig vid en normal dygnsrytm..

Det brukar inte vara några problem att hitta någonstans att sitta. Studieplatser finns det gott om i bibliotek och när det är stängt är det aldrig problem att hitta någon studieplats/sal att sätta sig i om man vill ha lugn och ro. Som student har man tillgång till universitet dygnet runt, alla dagar i veckan.

Vid 02.00 är det nog tomt, möjligtvis att det finns någon hardcore forskare som är kvar eller student som har ett arbete med deadline.

Vad folk kommer tycka? Tja, antingen att du är extremt överambitiös eller har skev dygnsrytm. Ingenting att rekommendera om man har 08:15-lektion dagen efter hur som helst
2013-06-02, 20:31
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Det brukar inte vara några problem att hitta någonstans att sitta. Studieplatser finns det gott om i bibliotek och när det är stängt är det aldrig problem att hitta någon studieplats/sal att sätta sig i om man vill ha lugn och ro. Som student har man tillgång till universitet dygnet runt, alla dagar i veckan.

Vid 02.00 är det nog tomt, möjligtvis att det finns någon hardcore forskare som är kvar eller student som har ett arbete med deadline.

Vad folk kommer tycka? Tja, antingen att du är extremt överambitiös eller har skev dygnsrytm. Ingenting att rekommendera om man har 08:15-lektion dagen efter hur som helst
Shit, grymt! Då vet ni var ni kan hitta mig om jag börjar plugga vid LiTH. Fan vad kassa folk är, det vid 02.00 som startskottet går (sen så är man slutkörd vid 06.00 xD, men det är en helt annan sak!). Var mest nyfiken, bra att den möjligheten finns. Blir nog att satsa på att få en normal dygnsrytm för ens egets bästa, men jag har fan problem med det. Det är lite svårt att motivera sig själv när man inte har obligatorisk närvaro eller när inte lektionerna ger så mycket på komvux.
2013-06-02, 20:40
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Shit, grymt! Då vet ni var ni kan hitta mig om jag börjar plugga vid LiTH. Fan vad kassa folk är, det vid 02.00 som startskottet går (sen så är man slutkörd vid 06.00 xD, men det är en helt annan sak!). Var mest nyfiken, bra att den möjligheten finns. Blir nog att satsa på att få en normal dygnsrytm för ens egets bästa, men jag har fan problem med det. Det är lite svårt att motivera sig själv när man inte har obligatorisk närvaro eller när inte lektionerna ger så mycket på komvux.

Yes! Bara att fråga på om du har mer funderingar, har nyss avslutat basåret vid LiTH.

OT: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=214711

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in