Citat:
Ursprungligen postat av
Tebo
Stämmer verkligen det? Vad jag förstått så bygger hans popularitet i västra Turkiet på den ekonomiska politiken och inte hans muslimska värderingar, så det är tveksamt om han haft mandat för att driva igenom delar de förändringar han gjort.
Alltså, såvitt jag har förstått det finns hans stöd österut medan den västra sidan är emot honom. Erdogan är inte en islamist som många
"sekulära" krafter försöker beskriva honom som
(det är som att kalla Merkel för en kristen fanatiker etc.) men han är dock en politiker som har uppnått en hel del reformer och man inte skall ljuga, det har han. Jag antar att det skett i ett försök att närma sig EU. Tyvärr är militären ingen större anhängare av Erdogan och ibland ser man att det tjafsar med varandra. Men det som sänker betyget på honom är hans urusla utrikespolitik fullständigt katastrofalt. Hans fortsatta stöd till USA, Israelerna och Wahabisterna är något som irriterar många turkar.
Så hur man kan summera honom:
+ Några reformer.
- Privatiseringar av statliga tillgångar - Stödet till Israel, USA och väst - NATO medlemskapet - EU fanatiker (Innerst inne) - Inblandning i Syrien konflikten - Stor mun liten verkstad (Ship to Gaza) - En gnutta wahabistisk - Sämre yttrandefrihet.