Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!
Du har dragit följande slutsatser:
1. Människan är en varelse kapabel att gå förlorad.
2. Gud beskyller människan när denne gör fel.
3. De människor som dyrkar fel gud går förlorade.
Antaget att Gud existerar (vilket jag inte tror på men jag lade upp premisserna för diskussionens skull), så har du rätt att detta är mina slutsatser.
Citat:
Jag håller med dig på slutsats nr. 1. Men det är inte hela sanningen. Människan är kapabel att gå förlorad, denne är även kapabel att finna sanningen och frälsas. Gud stämplar inte en människa som gått förlorad och vill återvända till Gud. Så länge man är vid liv i denna jord gäller alltid Guds förlåtelse, ty Gud är barmhärtig. Om människan inte är kapabel att synda, och är endast lydig, på vilken grund då ska Gud belöna människan? En människa som motstår synd och är kapabel att synda, denne belönas. Det strider mot det sunda förnuftet att en människa som Gud skapat och som aldrig är kapabel att synda och har endast i uppgift att lyda, ändå grundlöst belönas av Gud för att han är lydig. Det låter inte rimligt.
Möjlighet till frälsning förändrar inte möjligheten att gå "förlorad", eller hur? Därför bör det räknas som hela sanningen.
Det är alltså viktigt att människor skall gå förlorade, för annars är hela meningen med livet borta? Återigen så skrev jag att en allsmäktig gud är kapabel att göra en bra skapelse utan att för den delen ta bort den fria viljan.
Citat:
Jag håller inte med slutsats 2 och 3. Gud beskyller inte människan när denne gör fel. Gud förlåter människan när denne gör fel och återvänder till Gud med ett brutet hjärta.
I och med att Gud kräver att man ber om förlåtelse för de fel man gör så kan man väl anta att Gud beskyller människan för felet?
Citat:
De människor som dyrkar fel gud baserat på tron att de är absolut säkra att den gud de dyrkar är den sanna, absoluta Guden, dessa människor kommer ges chansen att finna sanningen. Dessa människor kommer att förklara sin position inför Gud. När det visar sig att de varit uppriktiga med sitt sanningssökande,men att de varit ovetande för att de inte hade tillgång till internet eller att de inte fått möjligheten att inse sanningen, de kommer Gud att förlåta. De kanske kommer även nå paradiset. Våra handlingar baseras på våra avsikter. Är avsikten god och ärlig, då accepteras den av Gud.
Detta stämmer inte överens med något jag sett, kan du ge en källa på detta?
Detta skulle ju lika gärna tolkas som att vi ateister som ägnar vår tid åt sanningssökande, om än med helt andra premisser än religiösa borde få tillgång till paradiset om vårt sökande är ärligt?
Citat:
Jag älskar din inställningen

det är med denna öppna inställning som man kan uppnå högre insikt.
Jag hoppas att det är en vettig inställning, men jag är ganska säker på att den inte kommer leda mig till Gud, i alla fall inte om premisserna för denna Gud är allgod, allvetande och allsmäktig. Världen stämmer inte överens med en sådan skapelse.
Citat:
Att fundera rationellt leder en till Gud. Fundera på de premisser som de Abrahimitiska religionerna introducerar, slutsatserna som man kommer fram till genom rationella krafter är unika, eftersom de inte strider mot Guds egenskaper.
Vi syns senare på dagen
Jag kan bara säga att jag verkligen inte håller med.