Citat:
Hur vet vi att han är det? Vill du hänvisa till någon text som auktoritet? Kan du styrka textens auktoritet i så fall?
Är han inte allsmäktig nog för att visa sig eller åtminstone en projektion av sig själv? Om han nu vill att vi ska hitta honom...
Kan vi då inte observera hans handlingar eller utför han inga sådana? Om han gör det är han mätbar. Varför har vi inte kunnat mäta något empiriskt hittils?
Varför kan inte du förklara med egna ord varför Gud är nödvändig? Är det ett argument from ignorance i den filmen?
Livet är fantastiskt, men jag kan bara hänvisa till Douglas Adams då...
Är han inte allsmäktig nog för att visa sig eller åtminstone en projektion av sig själv? Om han nu vill att vi ska hitta honom...
Kan vi då inte observera hans handlingar eller utför han inga sådana? Om han gör det är han mätbar. Varför har vi inte kunnat mäta något empiriskt hittils?
Varför kan inte du förklara med egna ord varför Gud är nödvändig? Är det ett argument from ignorance i den filmen?
Livet är fantastiskt, men jag kan bara hänvisa till Douglas Adams då...
Jag kan inte veta att min Gud är icke-materiell, evig, oändlig, allvetande osv, jag kan bara tro. För det är allt vad det handlar om. Man börjar inse så småningom att Gud är nödvändig efter att man fått kunskap om hur livet uppstod, hur celler samarbetar, hur allt är uppbyggt... För mig är det nödvändigt med en Gud, kanske inte för dig. Jag anser att livet är för komplext för att inte ha någon Skapare. Även om vi kan förklara det, så är det fortfarande komplext för att inte ha någon Skapare.
Att Gud inte utför några handlingar vid dagsläget betyder väl inte att han inte finns. Enligt min tro kommer Gud att utföra några av sina handlingar inom en snar framtid. Inte av Gud själv personligen utan av sin medlare. Denna handling kommer att resultera att ingen ondska kommer att råda på jorden längre. Alla människor kommer att leva i harmoni med fred och lycka. Det är bara min tro som sagt.