2013-06-01, 20:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet vi att han är det? Vill du hänvisa till någon text som auktoritet? Kan du styrka textens auktoritet i så fall?
Är han inte allsmäktig nog för att visa sig eller åtminstone en projektion av sig själv? Om han nu vill att vi ska hitta honom...

Kan vi då inte observera hans handlingar eller utför han inga sådana? Om han gör det är han mätbar. Varför har vi inte kunnat mäta något empiriskt hittils?

Varför kan inte du förklara med egna ord varför Gud är nödvändig? Är det ett argument from ignorance i den filmen?

Livet är fantastiskt, men jag kan bara hänvisa till Douglas Adams då...

Jag kan inte veta att min Gud är icke-materiell, evig, oändlig, allvetande osv, jag kan bara tro. För det är allt vad det handlar om. Man börjar inse så småningom att Gud är nödvändig efter att man fått kunskap om hur livet uppstod, hur celler samarbetar, hur allt är uppbyggt... För mig är det nödvändigt med en Gud, kanske inte för dig. Jag anser att livet är för komplext för att inte ha någon Skapare. Även om vi kan förklara det, så är det fortfarande komplext för att inte ha någon Skapare.

Att Gud inte utför några handlingar vid dagsläget betyder väl inte att han inte finns. Enligt min tro kommer Gud att utföra några av sina handlingar inom en snar framtid. Inte av Gud själv personligen utan av sin medlare. Denna handling kommer att resultera att ingen ondska kommer att råda på jorden längre. Alla människor kommer att leva i harmoni med fred och lycka. Det är bara min tro som sagt.
Citera
2013-06-01, 20:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vårda ditt språk!

Du gav mig länkar, stämmer. Men kan du inte tänka själv istället för att andra ska göra det åt dig? Du verkar bara acceptera att "det är bara så" för att evolutionen säger det. Visa mig någon empirisk sanning på att "fiskar" fick ben och började gå upp i land. Har du inget får någon annan göra det.
Han har ju rätt i att evolutionen misslyckats totalt med dig.
Du är ju att jämföra med ett vandrande genhaveri om man vill vara snäll.

Och det finns ingen som bara hävdar att det är så.
Säkert minst 10tals miljoner peer review granskade vetenskapliga avhandlingar och tidningsartiklar, nobelpris mm har givits ut med evolutionteorin som bas.

Och du hävdar det vara en obevisad hypotes det säger med all klarhet vem som hävdar "att det bara är så".
Du är en idiot.
Svårare än så är det inte.
Citera
2013-06-01, 20:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du är en idiot.

Tack för det.
När logiken brister tar känslorna över.
Citera
2013-06-01, 20:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan inte veta att min Gud är icke-materiell, evig, oändlig, allvetande osv, jag kan bara tro. För det är allt vad det handlar om. Man börjar inse så småningom att Gud är nödvändig efter att man fått kunskap om hur livet uppstod, hur celler samarbetar, hur allt är uppbyggt... För mig är det nödvändigt med en Gud, kanske inte för dig. Jag anser att livet är för komplext för att inte ha någon Skapare. Även om vi kan förklara det, så är det fortfarande komplext för att inte ha någon Skapare.

Så .... som vanligt .... kan du inte semantisk skilja mellan det subjektiva och det objektiva på ett sånt sätt att det du skrivar blir trovärdigt.

Citat:
Att Gud inte utför några handlingar vid dagsläget betyder väl inte att han inte finns. Enligt min tro kommer Gud att utföra några av sina handlingar inom en snar framtid. Inte av Gud själv personligen utan av sin medlare. Denna handling kommer att resultera att ingen ondska kommer att råda på jorden längre. Alla människor kommer att leva i harmoni med fred och lycka. Det är bara min tro som sagt.

Och nu är du profet.
Citera
2013-06-01, 20:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tack för det.
När logiken brister tar känslorna över.
En logisk konklusion av de utsagor du ger, har inget med känslor att göra.
Citera
2013-06-01, 20:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du är en idiot.

Citat:
Tack för det. När logiken brister tar känslorna över.

Hur menar du?

Den logiska kvalitets-nivån på din argumentation är verkligen mycket låg, och befogar kritik av din personliga kompetens .... du framstår som en klåpare som är på debatt-gungfly.
Citera
2013-06-01, 21:08
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Korrekt, men uppkomst och utveckling är inte synonyma (1).

En metafysisk 'gud'.

Postulat.

Se (1).

utmärkt! Evolutionsteorin kan inte användas som argument mot Guds inverkan med avseende på arternas uppkomst.

om du inte håller med så vill jag att du besvarar följande:

Evolutionsteorin motbevisar guds inverkan på skapelsen uppkomst och utveckling. På vilket sätt gör den det? tänk så verkar gud genom evolution?
Citera
2013-06-01, 21:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Hur menar du?

Den logiska kvalitets-nivån på din argumentation är verkligen mycket låg, och befogar kritik av din personliga kompetens .... du framstår som en klåpare som är på debatt-gungfly.

Att min logiska kvalitet är låg är OT.
Citera
2013-06-01, 21:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Evolutionsteorin motbevisar guds inverkan på skapelsen uppkomst och utveckling. På vilket sätt gör den det? tänk så verkar gud genom evolution?

Uppkomst och utveckling är inte synonyma, och visserligen har jag bara sagt detta två gånger tidigare, så det skulle vara naivt optimistisk om jag förväntade mig att du skulle reagera på det tedan nu.

Så alltså: Skilja mellan dessa och omformulera motsvarande din fråga.
Citera
2013-06-01, 21:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att min logiska kvalitet är låg är OT.

Inte om det relaterar direkt till sakligheten i dina 'argument'.
Citera
2013-06-01, 21:23
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Vilket du inte gjort. Du har inte sagt varför mina argument är ologiska därför blir det OT. Gör du det blir det OnT.
Citera
2013-06-01, 21:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vilket du inte gjort.

Jodå, men med ditt selektiva minne är det redan glömd.

Citat:
Du har inte sagt varför mina argument är ologiska därför blir det OT. Gör du det blir det OnT.

Jo, jag har sagt det. Försökar du locka mig till en åter-till ruta-étt uppnystning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in