2013-05-31, 17:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungochdum
hade på 1.08! såg nu att man kan motverka detta med fill or kill?
Fast fill or kill och de där är väl ögonblickliga? Eller hur det var?

Men du kan ju ha på 1,08 och hoppas istället för att ta bort den. Bara låta den ligga hela dagen.

Eller så hade du kunnat höjt till 1,09 så hade du antagligen fått köpa så kunde du gått vidare.

Edit: Efter att ha läst på ordlistan kanske inte? Fill and kill verkar vara ögonblickligen, köp det som går och ta sedan bort ordern, fill or kill däremot kräver att hela ordern uppfylls eller så blir det inget men huruvida den kan ligga kvar tills någon väljer att sälja 20.000 stycken i det här fallet eller inte vet jag inte. Och hade du ens velat ha det så? Tänk om någon ville sälja 10.000 stycken och två 5.000 stycken efteråt och du gick miste om det för att du specifikt ville vara säker på att det blev något av alltsammans?

Någon som har bra koll på de där? Daaaniel? ;D

Såg ditt svar i Ratosdelen på Placera förövrigt Daniel, grymt att du sitter lite överallt och svarar, men gör du det ensam? =P

Edit igen: Har ju gått några för 1,08 nu före stängningen.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-05-31 kl. 17:30.
2013-06-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Nu har jag fått återbetalningskrav på 7000 och har meddelat dem om att jag vill dela upp betalningen i sju månader. Kan jag få studiemedel nästa termin eller måste jag betala tillbaka allt först?

http://www.csn.se/hogskola/krav/aterbetalning-tidigare-lan-1.2596

"Om du har obetalda återkrav för mer än ett kalenderhalvår, kan du inte få nya studiemedel. Det räcker inte att du gjort upp en betalningsplan med CSN. Återkrav innebär att du måste betala tillbaka studiemedel du fått från CSN men som du inte haft rätt till."
2013-06-01, 10:28
Medlem
Har valt att flytta över till avanza där det går att spara i avanza zero, blandannat.
Nu sitter jag dock på en del aktier i H&M redan, är det befängt att äga samma aktie "via två ställen"? Ett av Zeros största innehav är ju just H&M.
2013-06-01, 13:03
Medlem
Läser första terminen på universitet (30hp) och kommer eventuellt kugga 4,5-6 hp. Måste jag klara dessa poängen innan nästa termin för att kunna söka CSN? (sökte bara för en termin förra gången)
2013-06-01, 18:57
Medlem
nins avatar
Angående om att få ta studiemedel och inkomst. På hemsidan står det vad som räknas som inkomst, bland annat detta: "inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.".

Om jag har fonder som ökar i värde, men som jag inte tar ut några pengar från, räknas det fortfarande som en inkomst?
2013-06-01, 19:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Angående om att få ta studiemedel och inkomst. På hemsidan står det vad som räknas som inkomst, bland annat detta: "inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.".

Om jag har fonder som ökar i värde, men som jag inte tar ut några pengar från, räknas det fortfarande som en inkomst?
Fram till då du säljer av fonder så har du varken haft inkomst eller förlust. Värdet får variera hur mycket som helst, men det är vid försäljning som det gäller.
2013-06-01, 19:07
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Fram till då du säljer av fonder så har du varken haft inkomst eller förlust. Värdet får variera hur mycket som helst, men det är vid försäljning som det gäller.

Tackar! Det låter kanon!
2013-06-01, 21:23
Medlem
NoggerTattoos avatar
tja, jag håller på att göra sommarmatte inför högskolan, någon som vet hur man får studiemedel från csn? eller när man får det?
2013-06-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
tja, jag håller på att göra sommarmatte inför högskolan, någon som vet hur man får studiemedel från csn? eller när man får det?

CSN vet. http://www.csn.se.
2013-06-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OH.Yeah
Läser första terminen på universitet (30hp) och kommer eventuellt kugga 4,5-6 hp. Måste jag klara dessa poängen innan nästa termin för att kunna söka CSN? (sökte bara för en termin förra gången)

Nej, och det står på csn.se hur mycket du måste klara (67,5% första terminen du pluggar, 75% efterföljande terminer). Det står också ca tusen gånger i denna tråd. Lite egen efterforskning pls.
2013-06-02, 11:32
Medlem
Ungoliants avatar
När folk säger att basåret är för jävla svårt/jobbigt, vad jämför dom det med då? Att sitta hemma och göra ingenting? Jobbar 60-timmar i veckan nu (12 timmar per dag och ledig dom flesta helgerna), kan inte tänka mig att basåret skulle vara jobbigare än det..

Hursom, har en fråga angående pendeln mellan Handen (Kth haninge) och Sthlm central, hur ofta failar den på vintern? Går det bussar eller finns det andra alternativ?
2013-06-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant
När folk säger att basåret är för jävla svårt/jobbigt, vad jämför dom det med då? Att sitta hemma och göra ingenting? Jobbar 60-timmar i veckan nu (12 timmar per dag och ledig dom flesta helgerna), kan inte tänka mig att basåret skulle vara jobbigare än det..

Hursom, har en fråga angående pendeln mellan Handen (Kth haninge) och Sthlm central, hur ofta failar den på vintern? Går det bussar eller finns det andra alternativ?
Man jämför det med gymnasiet. Att studera och jobba är inte samma sak, så det ska du inte jämföra det med. Det är inte hur länge du pluggar eller jobbar, utan vad du gör med de timmarna och intensiteten som spelar roll. Basåret är intensivt, och tempot är högt vilket resulterar till att du måset plugga varje dag. Om du har svårt för matematik och fysik så blir det ett högt tempo plus hög svårighetsgrad vilket folk ofta har. Därför brukar basåret vara "svårt".

På vintern så brukar det strula till ganska ofta. Men som SJ alltid säger så "jobbar dem på det". Ett skämt bland oss som åker pendeltåg: "Vill du åka någonstans i vinter? Åk SJ älv."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in