2013-06-01, 14:23
Medlem
Tidigare skrev jag att en äventuel medhjälpare till KJ kan vara hans yngre bror. Jag har ändrat mig lite. Det kan också vara en vän som som är satanist. Vet någon om han har haft kontakt med satanister?
Citera
2013-06-01, 14:23
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Man skickar så mycket på analys till SKL och man tar allt oavsett kostnader. Det är inte magkänsla direkt man väljer ut vad som skickas utan det som tillhör den misstänkte och så som bilar och bostäder.

Man skickar så mycket och ändå är det bara ett fåtal som ger utslag, och ibland typ två av 100 tals analyser. I Långared skickade man in en sista enskild analys på flyktbilen och från order av åklagaren.
Det va mycket lyckat.
Det är väl så här att har man en ganska säker teori om något så gör man det man kan på just den platsen. Dom brukar inte ge sig direkt, men det kan ta tid. Örebro hade dom varit inne redan i misstänktes bostad, men fann inget vid de första besöken. Så tog det ett bra tag sen åkte dom dit och bröt upp golvet där låg ju en hel del blod. Så jag vet inte vad man ska tycka om alla dessa kemikalier som dom använder vid blodspårs detektering.

Det vimlar av diverse olika medel på marknaden för just blodspår, men jag är inte säker på att dom är 100% alla gånger. Och absolut inte om någon städat ordentligt. Oavsett blodspåren så ska dom in för DNA test annars är det värdelöst som bevis. Jag tror andra länder är mer skickliga på området blodspår och att finna dom. Man har case där man fått spår på ett golv efter 10 år, som då inte fått innan.
Det är en djungel helt enkelt.

Vill tillägga att det fanns inget i misstänktes bil i Örebrofallet, men han hade varit synlig i sin bil runt dumpningsdagarna. Och han hade inte promenerat utan kört ut delarna som då låg i diverse snödrivor.

Det sker faktiskt kostnadsresonemang och jag misstänker att vi talar förbi varandra lite här. Du tänker på material från misstänkta gärningsmän? Jag tänker på samtliga fynd i ett brottmål. Titta i materialförteckningen av beslag i valfritt FUP så framgår det att inte allt som samlas in skickas till SKL. Men framför allt kan det brista i insamlingen. I t ex Arboga-tråden tänkte folk längre än kriminalteknikerna, och undrade varför inte barnvagnen placerad strax utanför ytterdörren där gärningsmannen tog sig in, undersöktes. Visserligen fälldes CS ändå, men tänk om hon hade tappat ett hårstrå eller en hudflaga på vagnen medan hon väntade på att EJ skulle öppna - och det var det tekniska beviset som hela målet hängde på.
Citera
2013-06-01, 14:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men försvararen yttrar sig inte angående blodspår i bilen, bara blodspår.

Jo, det gör han.

Nu kan Aftonbladet avslöja att blodspåren hittades i bagageutrymmet på 22-åringens bil, en blå Hyundai.

När bilen beslagtogs av polisen förra veckan stod den parkerad i ett garage på föräldrarnas tomt.

– De var goda vänner, han har uppgett en förklaring till varför blodet fanns där, säger den mordmisstänktes advokat B* Fo*ssberg till Aftonbladet.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7687683

Vad är det annars försvararen kommenterar?
Citera
2013-06-01, 14:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, det gör han.

Nu kan Aftonbladet avslöja att blodspåren hittades i bagageutrymmet på 22-åringens bil, en blå Hyundai.

När bilen beslagtogs av polisen förra veckan stod den parkerad i ett garage på föräldrarnas tomt.

– De var goda vänner, han har uppgett en förklaring till varför blodet fanns där, säger den mordmisstänktes advokat B* Fo*ssberg till Aftonbladet.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7687683

Vad är det annars försvararen kommenterar?
Han uppger det till AB, enligt NSD. Men AB säger inte att han uppger det.

Aftonbladet:
Citat:
– De nya omständigheter åklagarna presenterat gör enligt min mening inte att man når upp till sannolika skäl. Att man hittat hennes blod kan det finnas många naturliga förklaringar till. De var vänner och umgicks.
Citera
2013-06-01, 14:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Tidigare skrev jag att en äventuel medhjälpare till KJ kan vara hans yngre bror. Jag har ändrat mig lite. Det kan också vara en vän som som är satanist. Vet någon om han har haft kontakt med satanister?

Det finns i alla fall ingen medhjälpare i dagsläget och det är sällan det existerar i just styckmord.
Satanister är också ett påhitt eller hörsägen i det här fallet.

Man säger att man inte utesluter medhjälpare i fallet och i meningen att inte slippa lämna mer information just därför. Med tillägget att det ingen finns i dagsläget.
Citera
2013-06-01, 14:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Spelkompisar till KJ kallas citat; jävla satanister, slut ciat, på en facebooksida.
Citera
2013-06-01, 14:28
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
har en gode man som är sin far.

Tack, men hur menar du exakt. Är hans pappa också god man? Då har han rimligen inte alla indianer i kanoten.
Citera
2013-06-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av africancoffee
Att släpa/dra någon i skogsterräng är tungt. Även med ett adrenalinpåslag.

" Fördelen" med en människa kontra en säck är att vi har armar & ben som vi kan ta tag i. Det gör att kroppen går att dra/släpa. Att lyfta är inte så bara, men det går om man vet hur man ska lyfta upp, speciellt med någon som är medvetslös/avliden.

Men en bra liknelse. Det är ingen lätt uppgift att bära/släpa/dra en kropp i skogsterräng.

Om brottsplats eller styckningsplats är i skogen så måste den flyttas på nåt vis. Förutsatt att den platsen inte är i nära anslutning till en väg. Eller den flyttats med fyrhjuling etc.
Fp2 är ca 10 15 meter från en väg och skulle det vara att det finns/fans en bom till denna väg så är det mindre än 200 meter till fp2.
Citera
2013-06-01, 14:32
Medlem
att KJ skulle ha "diagnoser" är obekräftade uppgifter men börjar mer och mer bli en trådsanning.. MEN enligt försvarsadvokaten lider han av självskadebeteende.
är det någon som minns att jag sa vid första häktningsförhandlingen att KJ hade (mest troligt) en landstingsfilt över huvudet på bilderna? detta är ju också OBEKRÄFTAT men det antyder kanske att han har varit i kontakt med vården redan innan FÖRSTA häktningsförhandlingen... men enligt advokaten så mådde han väldigt dåligt redan då..
Citera
2013-06-01, 14:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han uppger det till AB, enligt NSD. Men AB säger inte att han uppger det.

Aftonbladet:

Bevisläget gentemot den mordmisstänkte 22-årige mannen kan ytterligare ha stärkts efter Aftonbladets avslöjande att blodspår från Vatchareeya Bangsuan fanns i bagageutrymmet i hans beslagtagna bil.

– Jag har sett Aftonbladets artikel. De brukar veta vad de skriver om men eftersom jag har yppandeförbud kan jag inte kommentera mer än så. Jag håller bara fast vid det jag har sagt tidigare – det finns naturliga förklaringar till blodet.

Om man läser de olika artiklarna så är det solklart att det handlar om blodspår i KJ bil. Varför betvivla detta och göra mystik av det?

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7687920
Citera
2013-06-01, 14:35
Medlem
Citat:
Men om försvararen yttrar sig angående en förklaring till blodspår i bilen så bör det väl vara tämligen klart att det faktiskt fanns spår, han har väl inte hittat på, det måste ju ha kommit från åklagaren?

Jag tycker det är hårresande om man belägger advokaten med yppandeförbud och samtidigt läcker utredningen vilket advokaten är förhindrad att kommentera i särskild del.

Kammaråklagaren var tydlig med att man inte släpper ut uppgifter i utredningen bl.a. p.g.a. känsligt läge, man har ej MP etc. Då blir sådana läckande uppgifter besvärliga för försvaret när man ej får yppa sig.

Sen säger advokaten: "– Men Aftonbladet brukar veta vad de skriver om, säger Bo Forssberg till NSD."

Förhoppningsvis vet de "vad" de skrivet om men sen om det är rätt är en annan sak.
Det här faller under det gammelsvenska resonemanget, det som står i tidningen "måste" vara rätt men så enkelt är det inte.
Citera
2013-06-01, 14:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Bevisläget gentemot den mordmisstänkte 22-årige mannen kan ytterligare ha stärkts efter Aftonbladets avslöjande att blodspår från Vatchareeya Bangsuan fanns i bagageutrymmet i hans beslagtagna bil.

– Jag har sett Aftonbladets artikel. De brukar veta vad de skriver om men eftersom jag har yppandeförbud kan jag inte kommentera mer än så. Jag håller bara fast vid det jag har sagt tidigare – det finns naturliga förklaringar till blodet.

Om man läser de olika artiklarna så är det solklart att det handlar om blodspår i KJ bil. Varför betvivla detta och göra mystik av det?

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7687920
Ja, artiklarna handlar om blodspår i KJ:s bil. Men advokaten kommenterar inte det, bara blodspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in