Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Så är det förstås, men det jag menade tidigare var ju att det är orimligt att man måste bevisa någon annans skuld för att själv bli frikänd. Är inte det en absurd tanke?
Nej, jag tycker inte det är absurt. Vad är det som säger att läkarna
inte är skyldiga? Man kan inte bara verka för deras upprättelse, utan att först försöka ta reda på vem den skyldige egentligen är (om man verkligen tror på läkarnas oskuld). Jag tycker inte någon är oskyldig bara pga utredningen (sägs ha) varit kass, pga en mediadomstol och -lynchning, pga en högljudd kvinnopolitisk rörelse kring fallet och/eller annat som fått mycket kritik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Nu vet jag ju att jag inte är någon auktoritet i dina ögon, men i det här fallet kan jag tala om att all forskning visar att barnets berättelse helt enkelt inte kan vara sann. Strukturerna i hjärnan (ffa hippocampus) är inte tillräckligt utvecklade vid 18 månader så att barnet verbalt skulle kunna berätta om minnen några år senare. Det som barnet möjligtvis skulle ha kunnat var att känna igen vissa stimuli som tex lukt eller dyl och då reagerat med den affekt som det hade känt när minnet inkodades. Detta förutsatt att stimulit var kopplat till någon stark affekt som tex rädsla. Alltså var det rent trams när Erixon och Lindblad påstod att barnet visade "tillkämpad oberördhet" när hon vallades på rättsläkarstationen. Om barnet hade haft det minsta minne av att ha varit med om en styckning där så hade det varit just då som hon hade reagerat, och då förmådligen med stark rädsla/ångest. Jag har mycket svårt att tro att tro att Erixon och Lindblad skulle stå för den slutsatsen idag.
Detta har jag också svårt att köpa. Vad gäller det övriga, så ska jag låta det vara osagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Det jag syftade på var min fråga om kravet på att hitta den verkliga gärningsmannen bara gäller läkarna eller om det gäller alla. Om det gäller alla så ställde jag frågan om en person som döms för ett mord i Stockholm men bevisligen har befunnit sig i Luleå också måste hitta den verklige mördaren innan han/hon har utsatts för ett justitiemord?
Detta gäller inte bara läkarna. Rent generellt tycker jag det ska vara så.
De borde inte dömt honom, om de känt till att han bevisligen befunnit sig i Luleå vid tiden för mordet eller att de släpper honom fri (och han får ett fint skadestånd), så fort det uppdagats att han bevisligen befunnit sig i Luleå och inte av den anledningen kunnat vistas i Stockholm, när mordet ägde rum där.
PS. Vad gäller
Sture Bergwall (som är ett
mycket speciellt fall), så behöver inte de verkliga mördarna hittas, för upprättelsens skull, om det är helt uppenbart att han inte varit den som legat bakom alla de morden, som han tidigare tagit på sig. Han har ju själv börjat snacka om att han mördat den, den och den. Det är knappast
hans problem, om många (inte minst folk inom rättspsykiatrin och rättsväsendet) köpte hans snack. Han har tydligen själv sagt många saker kring morden, som inte kan stämma överens med verkligheten. De borde inte köpt det så lättvindigt. De verkar ha gjort det helt reservationslöst och okritiskt.
Här tror jag betydligt mer på en vilja att göra storkarriär hos vissa än vad som varit fallet i CdC-fallet.
Jag tycker inte man ska/kan jämföra SB-fallet med CdC-fallet.