Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
Nä, man måste utesluta andra gärningsmän och att ha befunnit sig i anslutning eller i närheten av brottsplatsen och då snackar vi indicier utan teknisk bevisning. Finns flera domslut med fällande domar på just indicier, men man tycks glömma det.
I detta fallet så kommer man hitta mer, och i mina ögon räcker det man har i dagsläget långt.
Att kräva överbevisning i fall är iofs modernt men det går allt hem med indicier i många fall.
Leif GW har antingen svarat fel eller citerats fel i dag om den juridiska biten med att det inte räcker för åtal osv. Han ska hålla sig till brottsdelen inget annat. Vad en domstol bedömer är inte regelmässigt då man hamnar på bevis.
Den här killen är så rökt han kan bli och man kommer åtala honom och fälla honom. Han får sikta in sig på en dom på minst 16 år eller mer. Tror inte rättspsykiatriska vård är aktuell i detta fallet.
Det är ju självklart att man i teorin kan få fällande domar nästan oavsett vilken bit som faller bort. I teorin ska det väl gå till och med utan kropp, även om det inte riktigt är brukligt.
Ett bra blodstänk som bedöms komma från hugg kan säkert räcka en bra bit, troligen till åtal. Men det är ju inte önskvärda omständigheter.
Jag tror ju också man kommer hitta mer, men det kanske tar en stund. Vapnet, händerna och en solklar mordplats är väl kanske mest intressant.
Tjejens kläder och eventuell förpackning för kroppstransport kan nog också ha ett värde.
Nu tror jag ju - till skillnad från många andra - att KJ kan klappa ihop i häktet och lösa fallet åt polisen. Speciellt om man hittar någon rejält besvärande omständighet...