2013-06-01, 01:12
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Så du tror att en blodfläck i någons bil/lägenhet i princip enskilt räcker för mord?
Är inte fläcken nog stor för att betraktas som mordplats så kan ju offret dött någon annanstans.
Även om det är en gigantisk blodfläck ska det ju styrkas vem som orsakade den och i så fall om det rör sig om vållande, dråp eller mord.

Just nu verkar det ju som att vi inte ens har en plats för mordet, så det är långt kvar till både åtal och fällande dom.

Det är en ganska graverande omständighet att det finns blod överhuvudtaget på något föremål som tillhör den misstänkte. Det krävs en realistisk förklaring om man ska helt kunna avfärda den fläcken. Hur ofta lämnar dina kompisar/flickvänner blod efter sig? Om det är en stor fläck krävs det en mycket bra förklaring.
Citera
2013-06-01, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Klart vapen inte är nödvändigt, men då krävs ju mer än en blodfläck.

blodfläck is da shit!
Citera
2013-06-01, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det är en ganska graverande omständighet att det finns blod överhuvudtaget på något föremål som tillhör den misstänkte. Det krävs en realistisk förklaring om man ska helt kunna avfärda den fläcken. Hur ofta lämnar dina kompisar/flickvänner blod efter sig? Om det är en stor fläck krävs det en mycket bra förklaring.

Och kanske dessutom funnit blod från VB på lite olika ställen. Lägenhet,bil,sommarstuga mm. DÅ FINNS DET INGA FÖRKLARINGAR LÄNGRE.
Citera
Medlem
Tror ni polisen kommer lösa brottet fullt ut om inte KJ snackar? Undrar hur mycket de har egentligen? Samt vilka eventuella medbrottslingar han haft, tror de har koll redan bara väntar på några pusselbitar att falla på plats och sen dra åt snaran.
Hoppas de låser in alla skyldiga i en mörk håla och kastar bort nyckeln. Då kommer iaf jag sova bättre.
Citera
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Blir inte att köra hårt. Men jag kan avslöja att det är en kollega till mig som har
tillfört en mkt mkt viktig del i fallet.

Denna h*n har hunnit surra en hel del med mig innan h*n fick munkavel. Har inte fått svar på några av de sista frågorna jag ställde igår så
Denna kollegan har munkavel och jag kan inte säga ett piss, för då pajar jag för h*n samt äventyrar utredningen.

Tror du själv på vad du säger? Om man har ett yrke som också innebär tystnadsplikt - det du kallar munkavel - då har man det alltid, alltid! Det är inget som kommer och går. Hajar du? Du ljuger, helt enkelt.
Du har inte ett iota att göra med utredningen! Du är enkom här för att göra dig märkvärdig, eller leda andra på villospår. Du är en nolla och ingenting annat. En nolla!

För övrigt heter det munkavle - inte munkavel.
Citera
2013-06-01, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nä, man måste utesluta andra gärningsmän och att ha befunnit sig i anslutning eller i närheten av brottsplatsen och då snackar vi indicier utan teknisk bevisning. Finns flera domslut med fällande domar på just indicier, men man tycks glömma det.

I detta fallet så kommer man hitta mer, och i mina ögon räcker det man har i dagsläget långt.
Att kräva överbevisning i fall är iofs modernt men det går allt hem med indicier i många fall.

Leif GW har antingen svarat fel eller citerats fel i dag om den juridiska biten med att det inte räcker för åtal osv. Han ska hålla sig till brottsdelen inget annat. Vad en domstol bedömer är inte regelmässigt då man hamnar på bevis.

Den här killen är så rökt han kan bli och man kommer åtala honom och fälla honom. Han får sikta in sig på en dom på minst 16 år eller mer. Tror inte rättspsykiatriska vård är aktuell i detta fallet.

Det är ju självklart att man i teorin kan få fällande domar nästan oavsett vilken bit som faller bort. I teorin ska det väl gå till och med utan kropp, även om det inte riktigt är brukligt.
Ett bra blodstänk som bedöms komma från hugg kan säkert räcka en bra bit, troligen till åtal. Men det är ju inte önskvärda omständigheter.

Jag tror ju också man kommer hitta mer, men det kanske tar en stund. Vapnet, händerna och en solklar mordplats är väl kanske mest intressant.
Tjejens kläder och eventuell förpackning för kroppstransport kan nog också ha ett värde.

Nu tror jag ju - till skillnad från många andra - att KJ kan klappa ihop i häktet och lösa fallet åt polisen. Speciellt om man hittar någon rejält besvärande omständighet...
Citera
2013-06-01, 01:19
Medlem
norrlandskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Tror du själv på vad du säger? Om man har ett yrke som också innebär tystnadsplikt - det du kallar munkavel - då har man det alltid, alltid! Det är inget som kommer och går. Hajar du? Du ljuger, helt enkelt.
Du har inte ett iota att göra med utredningen! Du är enkom här för att göra dig märkvärdig, eller leda andra på villospår. Du är en nolla och ingenting annat. En nolla!

Om man är nyckelvittne eller inblandad i en pågående utredning kan man få "munkavle" på begäran av polis-/åklagarmyndighet, just för att inte försvåra eller sabba utredningen. Precis som resten av alla som är delaktiga i utredningen! Varför tror du missing peoples medlemmar inte snackar om vad de sett?
Citera
2013-06-01, 01:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Däremot heter det brödkavel och en sådan kan ju förorsaka ett och annat.

Jag tror som du att det är egna fantasier som personen ifråga skriver. Syftet naturligtvis att göra sig märkvärdig.

Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskan
Om man är nyckelvittne eller inblandad i en pågående utredning kan man få "munkavle" på begäran av polis-/åklagarmyndighet, just för att inte försvåra eller sabba utredningen. Precis som resten av alla som är delaktiga i utredningen! Varför tror du missing peoples medlemmar inte snackar om vad de sett?

Visst är det så, men det innebär ju inte att den som skriver om det på FB de facto har det.
Citera
2013-06-01, 01:20
Bannlyst
OK... är KJ ensam GM tror ni? Haft medhjälpare?
Citera
2013-06-01, 01:21
Bannlyst
Får KJ:s föräldrar prata med KJ på häktet? Jag tänkte ifall han fick snacka med sin mamma och hon liksom kunde få honom att erkänna. Jag menar vem hade inte erkänt för sin mor i en sådan situation?
Citera
2013-06-01, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights

Inte så vanligt. Å andra sidan är det inte så vanligt att man lämnar sitt eget DNA på en kniv som bevisligen använts i ett mord om man själv inte haft med mordet att göra.
Ändå gav ett sådant fall friande dom här om veckan.

I teorin kan jag ju spöa på dig rejält hemma så blodet stänker utan att vara mördare när du senare bli mördad.
Citera
2013-06-01, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Tror ni polisen kommer lösa brottet fullt ut om inte KJ snackar? Undrar hur mycket de har egentligen? Samt vilka eventuella medbrottslingar han haft, tror de har koll redan bara väntar på några pusselbitar att falla på plats och sen dra åt snaran.
Hoppas de låser in alla skyldiga i en mörk håla och kastar bort nyckeln. Då kommer iaf jag sova bättre.

mannen har ju slängt hennes lur i älven eller i skogen någonstans, den kommer vi aldrig får se... sen har han dragit ner hon i nåt gemensamhetsutrymme (mest troligt, jag hade gjort detsamma!) kapat hennes kropp i nåt slags galet rus (så gott det nu gått) i källaren/hobbyrum/skyddsrum osv.. sen har han ägnat 4-5 dagar att köra med klorin där...därför har det dröjt med provsvaren...ungefär så tror moi..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in