2013-05-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Självfallet! Speciellt med tanke på att man inte kan omhäktas vid den lägre misstankegraden.

Jag tror det går att bli omhäktad som skäligen misstänkt. Christine S blev det när hon var misstänkt för Arbogamorden. En förutsättning för det är att åklagarsidan måste kunna visa att utredningen har gått framåt och att synnerliga skäl för en till vecka i häktet föreligger. På svenska att nivån för sannolika skäl är väldigt nära. Om jag har fel är jag tacksam om någon kan rätta mig.
Citera
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror att KJ förstod inte att VB inte ville ha kärleks relation med honom. Han försökte våldta henne (han kanske gjorde det) och därefter ville VB ringa polisen o anmälla honom för våldtekt. Killen fick panik och dödade henne. Så enkelt kan det vara. Det finns kanske liten möjlighet att han fick hjälp av någon med stickning o flytning av kroppen. Då tipsar jag hans yngre bror.
Som sagt får vi alla tycka och tro vad vi vill,jag tror att KJ begått detta brott ensam,tror att bilen vittnet sett med två personer i varit KJ själv och VB
Citera
Medlem
kattnattens avatar
Jag vet inte om mordet egentligen kräver en så stor ilska riktad just till VB. Om han har snöat in på att han vill döda någon, har möjligen (trådsanning?) yttrat dylika önskemål till vänner samt möjligen varit grym mot djur, kanske t.o.m. styckat sin egen hund så behövs kanske inget större motiv? Hon kanske var ett lätt byte, någon som han kände sig trygg med och som faktiskt var snäll och inte förväntades vara så stark och göra överjävligt mkt motstånd (precis som djuren han möjligen plågat). Sedan kanske det på något sjukt vis hjälpte att hon inte var så poppis, hon hade varit mobbad etc och det kanske kan hjälpa att nästan rättfärdiga sitt val av offer.
Citera
2013-05-31, 11:43
Medlem
Kanske allt rasade samman när / om han fått reda på att misstankesgraden stärkts, och kanske framförallt om han fått reda på anledningen till det...spekulera mera.
Citera
2013-05-31, 11:44
Medlem
Rolhens avatar
Fn vad glad jag är att det är KJ som är skyldig!!!!
En sån jävla djurplågare och styckare ska ej någonsin gå lös!!!
Hoppas han lider
Ska bli intressant med presskonferensen och se vilka bevis polis har
Citera
2013-05-31, 11:45
Medlem
om man gör en klassisk "för och emot" mellan MB och KJ, får i alla fall jag övervägande antal för MB/AN alt TORPED/VÄN till desamma (t¤bias b¤rg försvann snabbt ur diskussionen?).
-VB:s mobiltelefonsignal som fångades upp av masten nära MB:s hem innan den försvann
-den aktuella konflikten som AN:s FB-inlägg vittnar om.
-placeringen av kroppen långt från MB:s hemmamiljö (vill man skylla på andra gör man väl så)

dessa saker talar samtidigt allihop mot KJ som GM. har tex inte läst några vittnesmål att han varit överdrivet svartsjuk de år efter de gjort slut?

OM KJ är GM, måste han ha följt efter VB mot MB, av svartsjuka kanske, alternativt tagit en promenad med mobilen.
sen undrar jag om det finns nån statistik över ålder på styckmördare? googlade lite, hittade inget.
Citera
2013-05-31, 11:46
Medlem
nicamaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Att Kj inte inte var helt frisk när han utförde dådet och spred kroppsdelar omkring sig är det väl ganska uppenbart.

Bild på den misstänkte:

http://img13.imageshack.us/img13/7974/58242110151283372999193.jpg

Kan inte säga annat än stackars jävla kille. Inte fan ser han ut som en styckmördare. Mycket tyder ju nu på att det faktiskt är han och det är ju bara så sjukt tragiskt.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Jag tror det går att bli omhäktad som skäligen misstänkt. Christine S blev det när hon var misstänkt för Arbogamorden. En förutsättning för det är att åklagarsidan måste kunna visa att utredningen har gått framåt och att synnerliga skäl för en till vecka i häktet föreligger. På svenska att nivån för sannolika skäl är väldigt nära. Om jag har fel är jag tacksam om någon kan rätta mig.
Nu har du anledning att bli tacksam. Man kan inte omhäktas som skäligen misstänkt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Förmodligen är bevisningen tunn eftersom man inte säger att man har tekniska bevis utan talar om en samlad bedömning, men vi får se.

Tror inte att man satt in alla bevis(analyssvaren) i en kontext ännu eftersom att man inte har hittat en brottsplats, åtminstone inte officiellt. Kan vara så ett polisen inte lyckats luska ut hur det har gått till, de får kanske inte alla delar att stämma, det kan betyda att de har fler misstänkta.
Citera
2013-05-31, 11:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Flertalet personer har sagt att han har den diagnosen och även om man inte ska diagnostisera via nätet så finns det väl vissa saker i hans personlighet som gör att det är sannolikt att det är så.

Mmm, undrar om han klarar av att ljuga på ett trovärdigt sätt, det brukar ju vara det sociala samspelet som fallerar med den diagnosen.

Vi får se vad som händer i eftermiddag, en häktning på sannolika är mycket trolig.
Citera
2013-05-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
Oavsett om KJ är skyldig eller inte reagerar jag på att hans kompis uttalar sig i tidningen direkt efter första anhållningen av honom. En god vän aktar sin tunga och uttalar sig inte så illa utan bevis. Tänk om det visar sig att han är oskyldig. Kommer någon lita på henne då?? Varför uttala sig med bild i tidningen??

Har du länk till den artikeln? Känner att jag inte läst det.
Citera
2013-05-31, 11:49
Medlem
Kan inte annat än säga att detta är tragiskt för alla inblandade. VB med familj och KJ med familj.. Uppenbarligen har det ju inte stått rätt till hos KJ (om han nu är skyldig), och det är fan sorgligt att människor som behöver psykisk hjälp inte får det i Sverige. Inte första gången något sånt här händer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in