2013-05-31, 10:57
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixam
Nej det är inte helt ovanligt att häktade personer hamnar på rättspsyk,
det är en stor påfrestning för många att sitta häktade, misstänkta för brott.
Vet man dessutom med sig att man är skyldig så gissar jag att det är svårt att hålla ihop det hela.

En kriminalare uttryckte sig för något år sedan på följande vis:
"Att en häktad hamnar på rättspsyk är snarare ett tecken på att denne är frisk än sjuk"
Hen syftade då på att friska människor som vet att dom är skyldiga har det väldigt jobbigt under en häktningsperiod och att anledningen till att dom hamnar på rättspsyk är depressioner, vanföreställningar eller liknande pga situationen de befinner sig i.

En sjuk person hamnar oftast på rättspsyk vid ett senare skede, tex efter dom eller rättspsykiatrisk undersökning. Detta enligt kriminalaren.

TROR det var på efterlyst jag sett detta. Kommer inte ihåg den exakta slutsatsen såklart men i grova drag så var det som jag beskrev.

Tack, det känns väldigt logiskt.
Känns som jag skulle kunnat räkna ut det själv, men tackar!
Citera
2013-05-31, 10:57
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Från Luleå TR: Anmälan om sannolika skäl

MISSTÄNKT: [namn, personnummer]

BROTTSGRUND Mord 2013-05-04 -- 2013-05-05 inom Bodens kommun
Id: POD25-BM2013-153225363-29, Ext ärendenr: 2500-K8041-13

FÖRVARINGSPLATS Rättspsykiatrin i Öjebyn

Lite info om Öjebyn:

Här vårdas patienterna enligt LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård) och LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).

Institutionen är har den lägsta säkerhetsklassningen, men håller uppenbarligen på att byggas om för säkerhetsklass 2.

"Klass 2 är lokaler för patienter som bedöms vara rymningsbenägna men där det inte finns personer utanför kliniken som kan tänkas vara behjälpliga i detta. Säkerhetsnivån är sådan att verksamheten kan vårda även häktade personer.

Undrar vad han gör där? Ett "vanligt" suicidvak går ju att ordna på häktet. Han måste nog vara illa däran och ha ett akut vårdbehov om man låter förflytta honom dit.
Citera
2013-05-31, 10:58
Medlem
alltvarsuddigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Haha fy fan vad roliga folk är i den här tråden. Hela tiden detta "Det jag vet är allt som finns att veta". Hur kan du känna "känna" att bevisningen är "tunn", när du ingenting vet om vad bevisningen nu består i?

Folk känner så jävla mycket här hela tiden att man ger upp hoppet om mänskligheten ibland. Tänk lite mer istället - det här är trots allt en tråd om en verklig, konkret händelse.

Ja det är en biprodukt utav irrationellt tänkande kan man tycka.

Nu är åtminstonde jag nästintill helt övertygad om att dem har rätt kille, men polisen har som tidigare sagt att de jobbar på ett brett spektrum samtidigt som de har hållt locket på. Utav den anledningen att utifall att det skulle vara någon annan och om dem var fel ute så skulle utredningen komprimeras.
Citera
2013-05-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse555
har mycket svårt att tro det.. men vi får se... är rädd att snuten begår misstag och att KJ blir osyldigt dömd... Han var ju med MPS och letade efter henne, kanske DNAt tillkommit då... eller att de kramades hos KJ. VJ kanske hade ett sår på fingret med pyttelite blod.... eller mens...

Precis vad jag tänkte; VB sitter och pluggar, får ett papercut och ger sen KJ en kram när hon går. Ovetandes får han en liten liten blockfläck på ett klädplagg han inte kan förklara.
Citera
2013-05-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exorganic
Precis vad jag tänkte; VB sitter och pluggar, får ett papercut och ger sen KJ en kram när hon går. Ovetandes får han en liten liten blockfläck på ett klädplagg han inte kan förklara.

herregud!!!!! DNA finns i andra former än blod omgomgomg.. snälla läs på lite innan du utrycker dig så kaxigt- för DIN EGEN SKULL!
Citera
2013-05-31, 11:04
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Lite info om Öjebyn:

Här vårdas patienterna enligt LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård) och LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).

Institutionen är har den lägsta säkerhetsklassningen, men håller uppenbarligen på att byggas om för säkerhetsklass 2.

"Klass 2 är lokaler för patienter som bedöms vara rymningsbenägna men där det inte finns personer utanför kliniken som kan tänkas vara behjälpliga i detta. Säkerhetsnivån är sådan att verksamheten kan vårda även häktade personer.

Undrar vad han gör där? Ett "vanligt" suicidvak går ju att ordna på häktet. Han måste nog vara illa däran och ha ett akut vårdbehov om man låter förflytta honom dit.
Som sagt är det väl för att polisen har bevis mot han och han nekar bestämt att ha med det att göra,han har väl vad jag förstått av tidningen gråtit,som sagt inte är konstigt med tanke på vad han misstänks för!för faktiskt känsla av att han mer tycker synd om sig själv.
Citera
2013-05-31, 11:05
Medlem
Kan det vara så att det va kj som vallades på fp1 & Fp2 för att se hur han reagerar att återvända där han dumpade delarna?
Citera
2013-05-31, 11:06
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Som sagt är det väl för att polisen har bevis mot han och han nekar bestämt att ha med det att göra,han har väl vad jag förstått av tidningen gråtit,som sagt inte är konstigt med tanke på vad han misstänks för!för faktiskt känsla av att han mer tycker synd om sig själv.
Vet inte om jag fattat det rätt,men enligt läsning på Flashback ska han väl ha någon diagnos,eller
Citera
2013-05-31, 11:07
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han mår förmodligen riktigt dåligt och behöver vård som han inte kan få på häktet.

Det är bra, det talar för att han kan komma att bryta ihop.

Ja, det kan gå snabbt det där.

Sju häktesdygn med fulla restriktioner är visserligen inte roliga, men är man oskyldig har man åtminstone det att luta sig emot.

Är man skyldig däremot, finns dock frestelsen att dra i nödbromsen: erkänna rubbet.

Trodde dock att KJ var av hårdare virke än så.
Citera
2013-05-31, 11:08
Medlem
Fan vad folk härjar på om att han kanske är oskyldig, det är ju det som utreds nu! ta det lugnt..och vissa "han såg inte ut som en mördare"...nää..snälla, hur ser mördare ut? finns det någon speciell mall för såna? Mats Alm såg ut som rena tönten, lite toffel...men ändå hade ihjäl sin fästmö. man kan inte se på folk om de är mördare eller inte. skärp er!
Citera
2013-05-31, 11:10
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han mår förmodligen riktigt dåligt och behöver vård som han inte kan få på häktet.

Det är bra, det talar för att han kan komma att bryta ihop.

Det troligaste är att han har drabbts av en psykos.
Även föräldrarna hade ju berättat för en granne att KJ börjat prata underligt och de kände sig oroade.

Om det är så bra att misstänkta bryter ihop vet jag inte, men om man har fått mer bevis genom analyserna kommer det att lösa sig ändå så småningom.
Citera
2013-05-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukas
Vem kan den dansande kvinnan i videon vara? Ser ut som att just de klippen är filmade någonstans i Sverige (Boden?!). Varför slutar videon med scenen i Star Wars där Luke får handen avhuggen?

Måste hålla med om att det är en väldigt märklig video och efter att ha sett igenom den ett antal gånger så sitter jag fortfarande kvar med en konstig magkänsla. Det blev inte bättre av att ha gått igenom resten av de videos h*n laddat upp och sedan hitta en 3 min lång video som gjordes för ca 2 veckor sedan som var tillägnad VB's försvinnande.

http://www.youtube.com/watch?v=E0ANxzi0tCk Den andra videon i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappii

Ingen är skyldig före domen faller, det tror jag alla här inne har koll på.

Å inte ens då har det ju visat sig i ett flertal fall.... Inte ens om domen lyder: skyldig!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in