2013-05-30, 14:01
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Vad anser ni om USA:s handelsblockad mot Kuba, är den illegitim?
Citera
2013-05-30, 14:05
Medlem
Varför skulle den vara det? USA har gjort valet att inte handla med Kuba och så är det med det.
Jag har gjort valet av div skäl att inte handla i vissa affärer, gör jag något illegitimt då?
Citera
2013-05-30, 14:50
Medlem
FloydPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Varför skulle den vara det? USA har gjort valet att inte handla med Kuba och så är det med det.
Jag har gjort valet av div skäl att inte handla i vissa affärer, gör jag något illegitimt då?
Den amerikanska staten representerar inte alla miljoner människor som kallar sig amerikaner. Det är sant att "USA" har valt att inte handla med Kuba, men det är lika sant att många amerikaner gärna skulle vilja handla med kubaner, och tvärt om. Embargot är såklart illegitimt eftersom det förbjuder människor att handla med varandra (i nationens namn).
Citera
2013-05-30, 16:05
Medlem
RobinNilsens avatar
Ja. Allt som straffar oskyldiga människor för politiska maktspel är fel.
Citera
2013-05-30, 16:33
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Ja. Allt som straffar oskyldiga människor för politiska maktspel är fel.
Det vore bra om du kunde lyfta den frågan i ditt förbund.
Citera
2013-05-30, 16:36
Medlem
Citat:

1. Det är inte legitimt för någon människa att hindra andra genom hot om våld att handla med någon som man personligen inte gillar. Den amerikanska staten gör fel ur liberal rättssynpunkt.

2. Amerikansk handel begränsas, färre jobb skapas. Kubas befolkning får lida genom högre importpriser. Fel ur utilitaristisk synpunkt.

Citat:

+1. Anekdotiskt påstående, men jag tycker mig ofta höra s.k "utrikespolitiskt intresserade" personer försöka "väga för- och nackdelar" med olika handelsembargon. Vilket är helt absurt att ens fundera över, blockader och embargon är aldrig gynnsamma för några andra än politiker och möjligtvis någon liten men mäktig lobbygrupp.
Senast redigerad av Fishbone Mash 2013-05-30 kl. 16:40.
Citera
2013-05-30, 18:13
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RefusedPolitics

Enligt hemsidan (Fred och säkerhet, Nr. 8) så vänder sig LUF emot sanktioner som drabbar civilbefolkningen.
Citera
2013-05-30, 18:29
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Enligt hemsidan (Fred och säkerhet, Nr. 8) så vänder sig LUF emot sanktioner som drabbar civilbefolkningen.

Den är inte bara illegitim, den är även helt obegriplig ur ett rationellt perspektiv. Vet att Ron Paul kritiserade blockaden i senaste valrörelsen, men jag har inte sett något klipp där han fått möjlighet att ställa övriga politiker till svars för den (om jag har missat något får ni rätta mig). Fascinerande också hur båda de politiska blocken i USA i årtionde efter årtionde backar upp blockaden.
Citera
2013-05-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Den amerikanska staten representerar inte alla miljoner människor som kallar sig amerikaner. Det är sant att "USA" har valt att inte handla med Kuba, men det är lika sant att många amerikaner gärna skulle vilja handla med kubaner, och tvärt om. Embargot är såklart illegitimt eftersom det förbjuder människor att handla med varandra (i nationens namn).
Jaha enligt samma resonemang skulle du inte ha några problem med att handla med Sydafrika på 80-talet då eftersom vad en stat förbjuder gäller inte dig.
Citera
2013-05-30, 23:08
Medlem
Citat:
Jaha enligt samma resonemang skulle du inte ha några problem med att handla med Sydafrika på 80-talet då eftersom vad en stat förbjuder gäller inte dig.

Kan du berätta på vilket sätt det hade gynnat befolkningen i Sydafrika om ingen hade handlat med dem?
Citera
2013-05-31, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Kan du berätta på vilket sätt det hade gynnat befolkningen i Sydafrika om ingen hade handlat med dem?
Det är inte vad vi diskuterar här, embargot mot Sydafrika fattades av stater och som medborgare var du tvungen att foga dig i sagda embargo annars tog fan dig. Detta embargo beslöts pga den så kallade ondskan i apartheidsystemet, Kuba idag är kommunistiskt vilket också kan betraktas som ondskefullt.
Citera
2013-05-31, 09:23
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Det är inte vad vi diskuterar här, embargot mot Sydafrika fattades av stater och som medborgare var du tvungen att foga dig i sagda embargo annars tog fan dig. Detta embargo beslöts pga den så kallade ondskan i apartheidsystemet, Kuba idag är kommunistiskt vilket också kan betraktas som ondskefullt.

Och vem är det i så fall som ska avgöra vilka som är onda? En grupp politiker som själva är onda? Mitt problem med bojkotten av Sydafrika är att det var ett gränslöst hyckleri. Vi hade inga problem att handla med andra länder som var minst lika skurkaktiga, men just Sydafrika dömde vi ut alla som handlade med. Sen måste man ju även fråga sig på vilket sätt det gagnar landets befolkning att det utförs en blockad mot dem som hindrar dem från att handla med övriga världen och därmed begränsar dem från att kommunicera med resten av världen. Ökar eller minskar då chansen till att de ska ta sig ur förtrycket. Jag tror själv att den minskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in