2013-05-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Det är inte vad vi diskuterar här, embargot mot Sydafrika fattades av stater och som medborgare var du tvungen att foga dig i sagda embargo annars tog fan dig. Detta embargo beslöts pga den så kallade ondskan i apartheidsystemet, Kuba idag är kommunistiskt vilket också kan betraktas som ondskefullt.

Är det staten som bestämmer hur du ska tänka? Det spelar väl ingen roll vad politiker hade för syften med sina blockader, det innebär inte att det är rätt att med våld begränsa handel.
Citera
2013-06-02, 13:42
Medlem
FloydPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jaha enligt samma resonemang skulle du inte ha några problem med att handla med Sydafrika på 80-talet då eftersom vad en stat förbjuder gäller inte dig.

På vilket sätt hade det varit problematiskt för mig att handla med (svarta) Sydafrikaner? Jag hade personligen inte valt att handla med den rasistiska Sydafrikanska staten och jag tycker inte att den Svenska staten borde göra det heller, men att förbjuda människor från att handla med andra människor är fel, och leder inte till något bra.
Citera
2013-06-03, 00:51
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
På vilket sätt hade det varit problematiskt för mig att handla med (svarta) Sydafrikaner? Jag hade personligen inte valt att handla med den rasistiska Sydafrikanska staten och jag tycker inte att den Svenska staten borde göra det heller, men att förbjuda människor från att handla med andra människor är fel, och leder inte till något bra.

Så i ett liberalt Sverige är det lagligt att handla med den sydafrikanska apartheidstaten och med den sydafrikanska befolkningen.
Vilka bestämmelser ska finnas för vilka människor och stater den svenska staten får handla med i ett liberalt Sverige? Det vore ju väldigt begränsande om svenska staten endast får handla med de stater som inte kränker några negativa rättigheter.
Citera
2013-06-03, 12:37
Medlem
RefusedPoliticss avatar
En intressant aspekt på det hela är att försäljningen av kubansk tobak sker i USA trots förbudet. Men i det stora hela är ju Kuba en bananrepublik som inte kan göra så mycket väsen i omvärlden.

Jag tror att den kubanska ekonomin skulle kollapsa om de öppnade upp för handel med USA. Det finns historier om skomakare som tjänar bättre än en läkare. Det går inte att ha så med en internationell ekonomi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bananrepublik
Citera
2013-06-03, 16:36
Medlem
FloydPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Så i ett liberalt Sverige är det lagligt att handla med den sydafrikanska apartheidstaten och med den sydafrikanska befolkningen.
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Vilka bestämmelser ska finnas för vilka människor och stater den svenska staten får handla med i ett liberalt Sverige? Det vore ju väldigt begränsande om svenska staten endast får handla med de stater som inte kränker några negativa rättigheter.
Bra fråga. Jag tror inte att några sådana begränsningar skulle existera, men att man, i den mån det gick, försökte handla med "bra" stater istället för "dåliga" stater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in