2013-05-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Helt ok resultat från Novus. 9,2 av en telefonundersökning är helt ok. Det riktiga siffrorna borde ligga på minst 11. Kommer det någon annan undersökning denna månad?

Ipsos bör komma inom några dagar.
2013-05-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Någon gång bör blir de agendastyrda telefonundersökningarna helt enkelt ignoreras. Ipsos, Skop och Sifo kan räknas bort utan att det finns den minsta risk att det kvarvarande snittet blir mer otillförlitligt.

Dels är väl den allmänna trenden att webb är väl så tillförlitligt som metod, dels tycker jag det verkar som att opinionsmätningarna underskattar partier som UKIP snarare än underskattar dem. Det finns alltså ingen anledning alls att tro att de tre nätinstituten plus det minst avvikande telefoninstitutet ger ett något för lågt snitt ändå.

Men FEM föråldrade, politiskt agendastyrda telefoninstitut är ju bara löjligt.

Stämmer.

Ipsos, Skop och Sifo är rena katastrofer när det gäller att mäta SD.

Jämförelser med tidigare val, forskning, andra opinionsyttringar, medlemstal mm
visar att telefoninstitut är löjligt dåliga på att mäta SD.
Det varit usla så många år att det måste vara medvetet.
2013-05-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markto
Svenska folket köper iallafall medias och vänsterns förklaringar om orsaken till upploppen

http://www.friatider.se/efter-kravallerna-satsa-mer-pengar-pa-skolor-och-fritidsgardar

Pinsamt. Förvänta er ingen uppgång för SD.

Undersökningen inleder:
De senaste dagarna har bland annat Stockholmsförorten Husby drabbats av upplopp och bränder.
Vilka av följande åtgärder anser du man bör vidta för att förhindra liknande händelser i framtiden?

Som man ropar i skogen får man svar.
Först, man nämner inte att dessa områden
och deras invånare redan badar i pengar.
Man väljer sedan ut 3 pkalternativ som erbjuds först.
Man nämner inte att förövarna är brottslingar, extremister och terrorister.
Inte heller nämns att nästan inga gripits och att straffen är skämt.
Man nämner inte kostnaderna för terrorvågen, mordförsöken på brandmän, poliser mm.

En totalt värdelös undersökning.
Snarare rödgrön pkpropaganda än undersökning.
Senast redigerad av amalrik 2013-05-30 kl. 17:14.
2013-05-30, 17:19
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markto
Svenska folket köper iallafall medias och vänsterns förklaringar om orsaken till upploppen

http://www.friatider.se/efter-kravallerna-satsa-mer-pengar-pa-skolor-och-fritidsgardar

Pinsamt. Förvänta er ingen uppgång för SD.
Inte alls pinsamt. Svenskarna som svarade fick inte som alternativ välja 'begränsa invandringen kraftigt' eller 'utvisa brottslingarna'. De har bara svarat på de alternativ som erbjöds. Inget annat.
2013-05-30, 17:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Inte alls pinsamt. Svenskarna som svarade fick inte som alternativ välja 'begränsa invandringen kraftigt' eller 'utvisa brottslingarna'. De har bara svarat på de alternativ som erbjöds. Inget annat.
Exakt, för att förorda fler poliser känns ju inte riktigt meningsfullt. Dom sitter ändå ju bara & tittar på, fick vi se nu senast i Husby. Så att fler poliser skulle sitta & glo på blattarnas kravallande på avstånd, det löser ju inget.

Som du skriver så hade opinionsundersökningen blivit intressant om det hade funnits några svarsalternativ till, såsom "minskad invandring" eller "utvisa brottslingarna".
2013-05-30, 17:27
Medlem
Demoskop borde börjat ungefär så här:

Sverige drabbades av en veckolång terrorvåg med hundratals bilbränder, flera skolbränder och mordbränder mm samt upprepade mordförsök på de brandmän och poliser som försökte skydda egendom och befolkningen. Vilka av följande åtgärder anser du man bör vidta för att förhindra liknande händelser i framtiden? VÄLJ MAX 3 ALTERNATIV

1. Minska asylinvandringen till våra grannländers nivå
2. Utvisa alla kriminella invandrare
3. Hårda straff för de som uppviglar till upplopp
4. Hårda straff för denna typ av brott
5. Mer resurser till polisen
6. Ökade befogenheter för polisen
Senast redigerad av amalrik 2013-05-30 kl. 17:40.
2013-05-30, 17:34
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
300 pers är ett värdelöst underlag för en poll. Inte värt att diskutera. Dessutom fanns inte det viktigaste alternativet med, dvs repatriering av den våldsamma kulturberikarna.
Det ingick 1087 intervjuer i undersökningen. Det var summan av svarsalternativen som lite udda kunde uppgå till 300%. Men visst är undersökningen helt ointressant med sina tillrättalagda svarsalternativ och mjäkiga utformning.
2013-05-30, 17:57
Medlem
Jimmie Åkesson: Sverige har fått nog

Citat:
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson sammanfattar
den senaste tidens våg av upplopp och grov kriminalitet i landets
invandrartäta förorter.

[SD-TV] Klarspråk om Husbykravallerna!
http://www.youtube.com/watch?v=qLin0oxUSq8&feature=player_embedded

http://avpixlat.info/2013/05/30/sds-partiledare-talar-till-svenskarna-om-den-senaste-tidens-invandrarupplopp/

Detta är saker som överhuvudtaget inte hör hemma i vårt land – det är inte ett Sverige som vill vill ha, konstaterar Åkesson och lägger ett tungt ansvar för att det ser ut på detta sätt på de övriga sju partiernaoch den ansvarslösa invandringspolitik dessa har fört under flera decennier.
2013-05-30, 18:59
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Inte för att jag håller med dig om din extrema och kategoriska hållning, men om du verkligen menar det här, så är de första du ska hacka på och läxa upp murvlarna på Aftonskiten.
I december, när SD tappade 1,5%-enheter i deras UM-mätning, vilket är inom felmarginalen på kring 2%-enheter, gick de ut med denna nedgång på löpsedlarna och deklarerade klärvoajant att det icke statistiskt säkerställda tappet skulle bero på "järnrörsskandalen" (dvs. Expressen-drevet mot partiet).
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article15942283.ab

Du är precis som andra SD-hatande revisionister, som använder motstridiga argument allt beroende på vilken poäng av SD-hat ni vill göra, och i syfte att idiotförklara realister.
De enda ni gör till åtlöjen är er själva.

Jag påstår och har rätt. Är undersökningsresultatet inom den statiska felmarginalen kan och bör man bortse ifrån den. Läs bör som skall. Kvällspressen är oerhört dålig som inte fattar det men de lever ju på lösnummerförsäljning. Värre är när övriga media går i samma fälla liksom en del skribenter här på FB.
2013-05-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Jimmie Åkesson: Sverige har fått nog

Det är det jag alltid har sagt - Jimmie är ett retoriskt underbarn.

Kategorisk avståndstagande och fördömande av motståndarnas politik klär en populistpolitiker av europeiskt snitt mycket bättre än anpasslighet och utslätad ofarlighet. Inget brobyggande, ingen förståelse, ingen kompromiss. "Ni har fel. Jag har rätt".

Det vi ser början på nu, mina damer och herrar är den NYE Jimmie. Med studs i steget, skärpa i blicken och ett självsäkert leende i mungipan.

Game on, Sjuklövern. Game on.
2013-05-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothingnesser
Äh han imponerar inte på mig, sätt mig i en argumentation mot Åkesson så skulle jag trycka ner hela hans fejk-parti och folkdräkten i halsen på han.

Det han gör är att rida på problemen, inga svårigheter för den som är lite medveten.

Kolla bara på den där senaste videon som kom ut nyss, där han sitter bakom skrivbordet, han tittar ju ner i pappret var 3e sekund.

Nu har du uppenbarligen inte följt mina Jimmie-kommentarer tidigare, så du missade poängen.

Sedan vet jag inte riktigt vilken infallsvinkel du skulle triumfera mot Jimmie med? Multikulti-hipster? Hardcore-nationalist?
2013-05-30, 20:01
Medlem
MedelLagoms avatar
Att ta bort olika institut tycker jag är helt fel, oavsett hur uppenbart det än må vara att de är styrda utav sina uppdragsgivare. Finns instituten och de har stort undersökningsunderlag så ska de vara med i beräkningarna. Fuskare blir förr eller senare upptäckta.

Jag är av den uppfattningen att låga siffror inte är något positivt för ett parti. Det ger en sorts snöbollseffekt. Utom för SD. Deras huvudfråga (invandringen om något missat detta) är så pass upprörande dåligt skött utav de andra partierna att det finns många människor som kommer att byta färg på valsedeln om de tror att SD inte blir så stora. Och tvärtom om de i undersökningarna får höga siffror så kan folk tycka att deras röst inte behövs. De lägger då sin röst på det parti som har den politik i övrigt som bäst passar dem.
Citat:
Ursprungligen postat av nothingnesser
Äh han imponerar mig inte, sätt mig i en argumentation mot Åkesson så skulle jag trycka ner hela hans fejk-parti och folkdräkten i halsen på han.

Det han gör är att rida på problemen, inga svårigheter för den som är lite medveten.
Inlägg som det här påminner om folk hemma i sofforna som skulle klarat sig mycket bättre än de tävlande i frågeprogrammen de ser på TV. Det är inte riktigt samma sak att debattera i verkligheten som det är att skriva inlägg i ett forum.

Passar på att gratta Jimmie och Louise här i tråden och ge namnförslag. Svea eller Sven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in