2013-05-30, 14:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det letades i Sävast därför att sista signalen, ca kl 21, togs emot i Sävast. Det var området söder om Åberget som genomsöktes i första hand.
NK:

Skidstugan ligger vid Kryddstugan.
Ja, efter den sista signalen vidgades naturligtvis sökområdet. - Jag uppehåller mig fortfarande vid signalen 18:40 och hävdar som en bärande hypotes att denna signal ej kan ha kommit från mt:s bostad.
Citera
2013-05-30, 14:02
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Testa sökfunktionen.

Det var även någon som påstod att MB hade span på sig häromdagen när han stängde restaurangen. Det faller väl iofs med att han tydligen inte har restaurangen öppen så i det fallet trollar någon.

Låter som att mycket inte stämmer av allt som sagts om MB här inne.
japp okej.
Citera
2013-05-30, 14:03
Medlem
DocWatsons avatar
Går det att utan enorma bekymmer avlägsna en hand från en arm med en spade?
Citera
2013-05-30, 14:03
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Konstigt vem sa det då?
Däremot så sa hade dom ställt frågor om VB till några på
hennes gamla Karate klubb. Vilka frågor vet jag inte, dom kollar väl upp allt.
Kan hända MB var där då och fick nån fråga.

MB/familjen B*rg är de enda av alla misstänkta som helt klart har en aktiv, ilsken pluton av "försvarare" i tråden. Det gör mig fundersam. När ett så här allvarligt brott begås måste alla runt BO räkna med att de blir förhörda. "Kanhända" är ju bara lite löjligt "avslappnat". SJÄLVKLART är MB en mycket intressant person att fråga, särskilt med hans rykte som "kniv-M*cke" och "häradsbetäckare".

MB är i mina ögon en dubbelnatur, och faller inom ramen för gärningsman, mycket mer än KJ om man tänker sig.

Å ena sidan:
Fd. lärare i webb för journalister på Kalix Folkhögskola
Restaurangägare
Karatetränare

Å andra sidan:
Går runt med kniv, kallas för "kniv-M*cke"
Vänsterprasslare av så stora mått att frun kallar prasslen (VB i detta fallet) för "kackerlacka"
Lögnhals (ljög om att sin relation med VB för polisen, detta har jag läst i tråden, den som skrev det får gärna återkomma)

Den som mördat VB är enligt min mening en dubbelnatur. Aggressiv och impulsiv, men organiserad, beräknande och planerande. Kall, men också nära till känslor. Explosiv.

KJ stämmer inte in på beskrivningen explosiv, det gör MB.

VB var naiv, snäll, hjälpsam, glad. Den här kvällen var hon dock irriterad. Enligt hennes natur ett ovanligare sinnestillstånd. Vem kunde göra henne upprörd? Borde vara någon hon har känslor för. Antingen KJ eller MB. Enligt vissa var hon besatt av MB, det var slut med KJ.

Enligt denna analys är MB mördaren. Vad tror ni?
Citera
2013-05-30, 14:05
Medlem
Citat:
Testa sökfunktionen.

Det var även någon som påstod att MB hade span på sig häromdagen när han stängde restaurangen. Det faller väl iofs med att han tydligen inte har restaurangen öppen så i det fallet trollar någon.

Den har varit öppen som vanligt i alla fall de 10+ gånger jag varit på byn.
Vet inte var uppgiften om att det skulle vara stängt kommer ifrån?
Citera
2013-05-30, 14:07
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airell8
Detta diskuterades way back i tråden, jag tänker då inte leta åt er

Om Eventet Operation fallen angel gick av stapeln den 11 maj så lär nog laget vilja träna och förbereda sig innan.. så att de skulle vara ute och träna och förbereda sig den 4 maj är väl alls ingen omöjlighet.
Citera
2013-05-30, 14:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Testa sökfunktionen.

Menar du att restaurangen var stängd trots att den borde ha hållit öppet?
En restaurangägare vistas givetvis på restaurangen även när den är stängd. Det är mycket som ska skötas kring en verksamhet. I det här fallet kanske "extra städning" blivit en oväntad uppgift.

Nej, men jag tycker att polisen borde ta sig en titt där ändå.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-30 kl. 14:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Men om den har lett till en förundersökning, så är förundersökningsprotokollet en offentlig handling.

Ok, jag har förhoppningsvis rett ut frågan nu.

En handling som kommer in till (eller upprättas på) en myndighet är en allmän handling. En sådan kan man begära att få ut, men innan den lämnas ut görs en sekretessprövning. Om handlingen omfattas av sekretess lämnas den inte ut, eller lämnas ut efter att den maskats.

Om en utredning pågår omfattas den av förundersökningssekretess och det är svårt att få ut den. Om ett utlämnande kan antas leda till att enskild lider skada omfattas den också av sekretess.

Källor: Polisens hemsida, Grävande journalistisk (Nils Hanson) och diverse beslut om att lämna ut/inte lämna ut handlingar
Citera
Medlem
bubbalees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airell8
Det ska vara bekräftat tidigare i tråden. Fallen angel lirades senare, ja. Det vet vi också redan.

Jag blir så fascinerad av alla "nya" deltagare i tråden som frenetiskt ska pocka på saker som redan diskuterats, way back, i tråden
haha idiot! det är jag som postade den länken förra veckan! jag har följt tråden sedan dag 1!
Citera
2013-05-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jo du verkar ju påstå det? Eftersom det grundar på din tro att MB är skyldig.
Hon slutade hos MB´s karate klubb för 6 månader sedan. Och dom som polarn
hört med på Karate klubben sa att hon inte varit där mer än nån enstaka gång.
Och polisen har inte varit intresserad av MB vad jag hört.

Att hon bytte klubb kan ju handla om precis det att det finns starka känslor mellan henne och MB. Det blir helt enkelt ohållbart jobbigt att träna ihop...

Har själv bytt jobb och stad pga av oönskad passion till gift kollega. Stod inte ut att vara i samma rum, förhållandet var förbjudet och jag drog.

VB har ju skrivit på facebook om en stark olycklig kärlek.

Så det faktum att hon bytte karateklubb kan ju mot den bakgrunden ses som en konsekvens av otillbörliga känslor till/från tränaren, eller hur?
Citera
2013-05-30, 14:11
Medlem
Det är ju ett heltidsjobb att följa den här tråden!

Hur går tankegångarna till den där sjuka "Schlangemannen"-sidan som det länkades till igår? Han som postat bilder från mordplatsen.
Hittar inte länken just nu hur jag än söker...

Kollade igenom hans inlägg/poster någon månad bakåt och rent spontant känns det som en rätt obehaglig snubbe som polisen borde kolla lite närmre på!
Fick känslan av att vissa bilder var tagna innan fynden och avspärrningarna gjordes. Nu vet jag inte hur mycket löven hunnit slå ut i Boden de närmsta dagarna, men i Luleå där det varit lite kallare far det fullt utslaget i början på veckan iaf.
Citera
2013-05-30, 14:12
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
MB/familjen B*rg är de enda av alla misstänkta som helt klart har en aktiv, ilsken pluton av "försvarare" i tråden. Det gör mig fundersam. När ett så här allvarligt brott begås måste alla runt BO räkna med att de blir förhörda. "Kanhända" är ju bara lite löjligt "avslappnat". SJÄLVKLART är MB en mycket intressant person att fråga, särskilt med hans rykte som "kniv-M*cke" och "häradsbetäckare".

MB är i mina ögon en dubbelnatur, och faller inom ramen för gärningsman, mycket mer än KJ om man tänker sig.

Å ena sidan:
Fd. lärare i webb för journalister på Kalix Folkhögskola
Restaurangägare
Karatetränare

Å andra sidan:
Går runt med kniv, kallas för "kniv-M*cke"
Vänsterprasslare av så stora mått att frun kallar prasslen (VB i detta fallet) för "kackerlacka"
Lögnhals (ljög om att sin relation med VB för polisen, detta har jag läst i tråden, den som skrev det får gärna återkomma)

Den som mördat VB är enligt min mening en dubbelnatur. Aggressiv och impulsiv, men organiserad, beräknande och planerande. Kall, men också nära till känslor. Explosiv.

KJ stämmer inte in på beskrivningen explosiv, det gör MB.

VB var naiv, snäll, hjälpsam, glad. Den här kvällen var hon dock irriterad. Enligt hennes natur ett ovanligare sinnestillstånd. Vem kunde göra henne upprörd? Borde vara någon hon har känslor för. Antingen KJ eller MB. Enligt vissa var hon besatt av MB, det var slut med KJ.

Enligt denna analys är MB mördaren. Vad tror ni?

Dom kallar min tränare för Karate-pinnen. Betyder det att han går runt spöar
folk med pinnar och mördar folk då eller?
Du väljer och gå på 1 person som sagt om att han ljugit om en relation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in