2013-05-29, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne796
Mina 8 st förgrodda frön blev snodda av myrorna runt jorden så nu ska jag fixa nya frön och förodla lite, men det är dock 1 planta vid odlings stället som klarat sig, tror ni den kan klara sig i naturen själv någon vecka ? det regnar nu btw.

EDIT: det skulle väl va okej att odla vid myror ?
Säker att det är myrorna då? tips: Fixa hönsnät.
Citera
2013-05-29, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Okej, tack. Det rör sig en del hjort i området, men deras skit borde väl rimligtvis likna älgskit ganska mycket? Många och små kluttar? Jag hittar ingen bra bild på deras avföring genom att googla. Värt att påpeka, vilket inte syns ordentligt på bilden, är att korven var ungefär tio centimeter och avlång, kanske tre-fyra centimeter bred. Nåväl, så länge en björn inte paxat min jord så är jag nöjd, men jag kommer väl behöva hägna in allting nu för att vara säker. Jobbigt. Det blir inte lätt på ett jävla berg. Någon med förslag på den fronten? Det går ju inte att köra ner pinnar i marken, direkt. På det andra ställer kommer jag att se till att det finns träd i närheten som jag kan dra nät runt.

Det kommer att komma massor av bilder.

Hjortskit är i storlek mindre än älgskit och större än från rådjur..
Är det "korvar" så kan det vara t:ex grävling eller räv.
Peta runt i det med en pinne, hittar du spår av päls eller annat "djurmaterial" är det antagligen räv.
Björn är det inte dom lägger rejäla laddningar inga sådana pyttekorvar
Både räv och grävling är positivt att ha i krokarna för då håller sig rådjuren borta
Citera
2013-05-29, 12:48
Medlem
Zoxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Hjortskit är i storlek mindre än älgskit och större än från rådjur..
Är det "korvar" så kan det vara t:ex grävling eller räv.
Peta runt i det med en pinne, hittar du spår av päls eller annat "djurmaterial" är det antagligen räv.
Björn är det inte dom lägger rejäla laddningar inga sådana pyttekorvar
Både räv och grävling är positivt att ha i krokarna för då håller sig rådjuren borta

Jag tycker de känns för stora för räv/grävling, även om jag inte har jättekoll på grävling
Citera
2013-05-29, 14:28
Medlem
Zoxxys avatar
Fråga:
Finns de nackdelar med att ha plantorna inomhus för länge? Mina stod inne 3 veckor, blir de svagar mot utomhus elementen? Eller ger de plantan större chanser att överleva?
Eller båda?
Någon kunnig? (:
Citera
2013-05-29, 15:18
Medlem
Tjenare! De e så att jag och min kompis ska försöka fixa lite eget CB i år och jag fixade 5 Auto White Widow frön. Vi började med att lägga fröna inbäddade i fuktig bomull i en låda för att få fröna att börja gro lite innan vi skulle plantera de.

Efter ett par dagar hade alla frön börjat gro och vi drog ut i skogen och plantera de på lite olika ställen.
Efter lite mer än en solig och fuktig vecka finns de inga tecken på liv ännu. Finns det ännu hopp eller kastade vi nyss pengarna i sjön? Jag läste att många här förodlar sina frön inomhus för att sedan plantera fröna i plantagejord i påsar eller krukor ute i skogen.

Som sagt ska jag å min polare göra ett nytt försök? Vad kan vi göra bättre? Är det viktigt med någon slags gödning/växtnäring till sina små bäbisar? Funkar skogsjord eller ska man skaffa nån jordpåse från närmaste plantagen?

Ledsen men jag är helnoob inom detta så jag skulle väldigt mycket uppskatta förslag/idéer och egna erfarenheter med era odlingar!
Citera
2013-05-29, 15:22
Medlem
Zoxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geve
Tjenare! De e så att jag och min kompis ska försöka fixa lite eget CB i år och jag fixade 5 Auto White Widow frön. Vi började med att lägga fröna inbäddade i fuktig bomull i en låda för att få fröna att börja gro lite innan vi skulle plantera de.

Efter ett par dagar hade alla frön börjat gro och vi drog ut i skogen och plantera de på lite olika ställen.
Efter lite mer än en solig och fuktig vecka finns de inga tecken på liv ännu. Finns det ännu hopp eller kastade vi nyss pengarna i sjön? Jag läste att många här förodlar sina frön inomhus för att sedan plantera fröna i plantagejord i påsar eller krukor ute i skogen.

Som sagt ska jag å min polare göra ett nytt försök? Vad kan vi göra bättre? Är det viktigt med någon slags gödning/växtnäring till sina små bäbisar? Funkar skogsjord eller ska man skaffa nån jordpåse från närmaste plantagen?

Ledsen men jag är helnoob inom detta så jag skulle väldigt mycket uppskatta förslag/idéer och egna erfarenheter med era odlingar!

Förodla inomhus 7 dagar eller mer och plantera sedan ut dem.
Gräv ett ca 10-15 liter stort hål i marken och fyll det med bra jord, plantera där och se vad som händer
Era nuvarande plantor behöver dock inte vara körda
Citera
2013-05-29, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zoxxy
Fråga:
Finns de nackdelar med att ha plantorna inomhus för länge? Mina stod inne 3 veckor, blir de svagar mot utomhus elementen? Eller ger de plantan större chanser att överleva?
Eller båda?
Någon kunnig? (:

En etablerad planta har givetvis större chanser att överleva utomhus än en liten nykläckt som precis letat sig över kanten på jiffy`n..
Citera
2013-05-29, 18:09
Medlem
Hmm, om "seed-to-weed" för ett par AF är 8-9 veckor. Efter hur många veckor bör då blomningen börja? När tror ni att hanarna börjar ge sig tillkänna?

EDIT: Utomhus alltså (därför utomhustråden)! :P
Senast redigerad av schlackern 2013-05-29 kl. 18:14.
Citera
2013-05-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlackern
Hmm, om "seed-to-weed" för ett par AF är 8-9 veckor. Efter hur många veckor bör då blomningen börja? När tror ni att hanarna börjar ge sig tillkänna?

EDIT: Utomhus alltså (därför utomhustråden)! :P
Plantorna börjar blomma efter 4-5 veckor. Hanarna börjar visas någon vecka eller två efter blomningen har börjat. Bara att kolla om plantorna har vita strån eller om dem har bollar, om det är bollar så är det hanar.
Citera
2013-05-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derex10
Plantorna börjar blomma efter 4-5 veckor. Hanarna börjar visas någon vecka eller två efter blomningen har börjat. Bara att kolla om plantorna har vita strån eller om dem har bollar, om det är bollar så är det hanar.

Tack!

Har någorlunda koll på just "sexing", men var osäker på när jag skulle börja anstränga mig att leta liksom!
Citera
2013-05-29, 20:19
Medlem
När är det dax att plantera om mina (förhoppningsvis) damer till stora krukor och köra ut på ballen?

https://anonfiles.com/file/b21b6b4babe6610145cbc9617f203afd

5 dagar sedan de åkte i plurret, 3 sedan de fick smaka jord.

Edit: De två i genomskingligvita krukor är Guerilla gold x Auto Mary. Den blå är Blueryder.
Citera
2013-05-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprlmp
När är det dax att plantera om mina (förhoppningsvis) damer till stora krukor och köra ut på ballen?

https://anonfiles.com/file/b21b6b4babe6610145cbc9617f203afd

5 dagar sedan de åkte i plurret, 3 sedan de fick smaka jord.

Edit: De två i genomskingligvita krukor är Guerilla gold x Auto Mary. Den blå är Blueryder.

Fina små damer det där

Tror du kanske ska täcka över den genomskinliga plasten så inte rötterna kan får ljus på sig, har för mig att det inte är bra (rätta mig gärna om det är fel)

Jag planterade om mina efter en vecka från små engångsmuggar av storleken 2dl till 3,5l krukor. Har tänkt sätta ut dom i naturen om 5 veckor då jag kommer vara bortrest fram till slutet av augusti och hoppas på att moder natur (och en annan kompis) tar hand om dom så länge. Mina är lite drygt en vecka ovan jord nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in