2013-05-29, 14:47
Bannlyst
Thailändare är väldigt sociala människor det var det jag ville komma fram till. Inte sociala på samma sätt som oss västerlänningar. Tex när de äter så äter de i stora grupper vilket är ovanligt i västerländska kulturen. De har inte samma inställning till åldersskillnader som vi har.

Är man en snäll trevlig tjej som VB verkade vara så kan det vara svårt att smälta in överallt konstigt nog.
Citera
2013-05-29, 14:48
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Internetrykten kan påverka vittnen

BODEN. Nätet översköljs av rykten om styckmordet i Boden. På gott och ont, enligt polisens IT-expert Anders Ahlqv*st. För utredarna gäller det att urskilja vilka uppgifter som har betydelse.

Blir utpekade

En baksida med utvecklingen, menar Ahlqv*st, är att enskilda personer oreflekterat pekas ut som gärningsmän.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6851722

Det betyder att i kommande rättegång kanske de sk vittnena inte håller då det är vad man hört och läst.
Det gäller ju media också så som alla ankor och hörsägen dom rapporterar om i detta fallet.
Beklagligt måste man tycka att det ska vara så svårt att inte ta felaktiga utpekande och förstora upp rykten till det absurda.

Jag tror inga vittnen blir påverkad av denna tråd.
Krävs energi och tid för att orka hänga med. Sedan skilja på olika saker, tror ett tag så surrades det om 6 olika saker på samma sida.

EDIT:
Ska vi göra ordning en ny sammanfattning?
Citera
2013-05-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Troligtvis inte!!
Men hen sa dock för några dagar sen att hen var orolig för att hen förstört bevis när hen var där!

Mmm, funderade också på h*n's reaktion när h*n insåg att det kanske fanns något som polisen missat.. men men men.. det återstår att se...
Citera
2013-05-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan ju vara så att någon har ändrat sig, att om man var vid KJ bostad och observerade VB lämna lägenheten så stämmer det inte med att man var på en helt annan plats.

Vittnet kan ha ändrat sig pga osäkerhet, det kan också ha varit ett rykte pga missförstånd av media. Ursprunget kan vara uppgiften om att KJ säger att VB gick därifrån.

Vittnet kanske efter ett tag insåg att det inte gagnade dennes sak att ha befunnit sig på platsen, precis som du skriver. Skulle det vara så, så tycker man att det vore högst anmärkningsvärt att sedan ta tillbaka dessa uppgifter...
Men ärligt talat så tror jag snarare det handlar om någon dam i 75-85 års åldern som suttit bakom en gardin och löst korsord och nu inte längre är 100% säker på om det var VB hon såg.
Citera
2013-05-29, 14:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, om man ska se till dina tidigare svar i frågan om analyser så ska väl dom inte göras alls utan man går in på en förmodad brottsplats ser blod sen häktar man på sannolika, och står som en byfåne då det visar sig vara fel blod.

Du får nog läsa på innan du kategoriskt uttalar dig om en brottsplats och dess analyser.
Fredag kommer svar på fynd hos SKL vilket betyder att sen första fyndet hittats den 20 och de andra den 22 maj, så det innebär inte att man då får svar medan du är på toaletten det förstår nog alla.
Frågan är mer om du inte begriper vad man säger eller så som enkel logik. Men har man inte studerat andra fall innan eller är insatt, så blir det inte bättre än dina smileygubbar och tramserier.
Så nu fattar du också förtur på SKL och att det trots förtur tar tid.,
Begrip nu att man inte går in på en misstänkt brottsplats och ser en liten misstänkt blodfläck och häktar någon omgående utan att veta mer.

Jag begriper att man visst går in i den misstänktes hem, och om man där finner spår eller annat som "kan" ha med saken att göra, så häktar man vederbörande bl a med detta som grund, kanske har man fler indicier som pekar mot den man misstänker. Allt för att förhindra att en ev. GM ska kunna störa vidare utredning. Därefter eller under tiden, så har man prover på analys. Visar sig analyssvaren ointressanta försvagas indiciekedjan, om tvärtom, så kan detta förstärka misstanken. Är du helt koko i huvet eller har du vaknat på fel sida idag igen?
Citera
2013-05-29, 14:52
Medlem
Minutvisarens avatar
Det står lite i Kuriren om jackan nu.

"Han hittade den mystiska jackan":
Citat:
"– Vi gick av mopeden och petade sedan med en pinne för att se vad det var. Vi upptäckte då att det var en svart jacka.

Fyndet gjordes 200 meter från ödehuset där vissa kroppsfynd gjordes för åtta dagar sedan.

– Vi hade ingen aning var vi befann oss. Man ser inte ödehuset efter den lilla skogsvägen. När vi körde fram och kom fram till ödehuset blev det en smärre chock, säger Mic*el Ryd*ng."
Citera
2013-05-29, 14:53
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Money, jag håller med dig. Fattar inte heller nåt av det där inlägget. :-)

Lite funderingar. De försvunna händerna kanske kastades i närheten av platsen där de andra kroppsdelarna upphittades, eller också fördes de bort från platsen för att försäkra att de inte hittades av bevistekniska skäl. Då kan de ha hamnat i en plastpåse och hamnat i en vanlig soptunna och ligger nu på en soptipp som hör till Boden. I så fall hittades de väl aldrig.
Om hon var bunden är det ju en ledtråd. Offret kan ha varit bunden vid händerna och upphängd under en tid. I så fall upphängd vid repet i händerna. Då bör polisen kanske kika uppåt istället för neråt efter spår. Det kan vara mordplatsen. Inte alls säkert att hon mördades i en bostad. Hon kan ha slagits medvetslös och förts bort till exempelvis någon av de där betongbrunkrarna i området. Och sedan bragts om livet i den där bunkern och sedan har styckningen även skett där.

Ja en trolig teori och vi vet ju via foton att både KJ och Hans vän som också spelar airsoft R**in L**f Åk**son varit vid dessa bunkrar tidigare. Så en viss kännedom om området lär de ju ha. Sen vissa kommentarer och ett visst videoklipp på den sistnämdes Fb gör att det finns all anledning att höra honom vidare.
Citera
2013-05-29, 14:54
Medlem
Det är ju så att polisen letar efter blodspår, synliga eller osynliga på en brottsplats, eller också efter en plats där det har legat en död person. Det kan polisens likhundar avslöja. Det är med all säkerhet detta som de vill hitta hemma hos den misstänkte eller i någon bil.
En detalj som gör att de INTE har hittat något ännu kan vara att hon fördes bort medvetslös till en plats i närheten av ödestugan. Då finner de inga spår utan måste hitta mordplatsen.
Citera
2013-05-29, 14:57
Medlem
Bernt-Bennys avatar
En sak jag som ger mig en tankeställare är varför GM högg av händerna..
Kan VB ha gjort motstånd? Rivit så hud har kommit under naglarna?
Eller har det med någon form av straff?

Jag googlade chop off hands och första hiten var något om något med Islam.
Hudud heter det tydligen.
Nu vill jag inte säga att det är muslimer hit och dit, SD bla bla bla..
Men kan ju bara vara någon som har plockat upp de och försöker se ut som något religiöst, vad vet jag. Vet inte ens varför jag tog upp det men..
Citat:
Hudud (Arabic: حدود Ḥudūd, also transliterated hadud, hudood; singular hadd, حد, literal meaning "limit", or "restriction") is the word often used in Islamic literature for the bounds of acceptable behaviour and the punishments for serious crimes
Det har man ju hörtalas om att dom stjäl och blir påkommen så ryker en hand eller sådär.

Finns det andra anledningar varför man avlägsnar händerna ifrån kroppen?

EDIT:
Citat:
Absolut det ska inte vara en mix av hörsägen, osäkra uppgifter blandat med ren fakta.
Allas intresse bör tillgodoses.

Nej, vi kör en renfakta som har källa.
Sedan rykten eller lösfakta
Citera
2013-05-29, 14:58
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
1970: Sthlm, Ålstensvägen, Bromma.
1980: Sthlm, Östgötagatan
1990: Boden, ogift, bor själv på Kungsgatan 53, Boden.

Tackar. Hon är född 1966, tror i Överluleå församling (?), som ligger i Boden. Lämnade Norrland 4 år gammal, återflyttade till Boden 24 år gammal. Det kan inte vara av sentimentala skäl hon återflyttar, och det känns väl sådär att som ogift dra till Norrland när hela Stockholm ligger för ens fötter? Kanske fick hon inte tag på någon lägenhet, och kunde överta något i Boden, men det är väl ändå en ganska knepig flytt för att få tak över huvudet? Jag tror att hon behövde komma bort från dåligt sällskap och blev ivägskickad. En del påstår att hon är nervöst lagd, kanske hon behövde lugnet i Boden. Det tycks dock inte ha hjälpt...

Tror att vi behöver veta varför hon kallade VB för kackerlacka. VB tränade karate och kanske extrajobbade. Blir man en kackerlacka då? MB kanske hade en fling med henne, dottern verkar ha blivit osams med VB om extrajobbet. Det fanns hur många samband som helst med den familjen. En kackerlacka är väl lite överallt. AN tycks vara väldigt nöjd med att VB är försvunnen, eller? "Kanske INTE vid liv..." Ledsen är hon i alla fall inte, inte heller oroad, bara iskall...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-29 kl. 15:04.
Citera
2013-05-29, 15:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
En sak jag som ger mig en tankeställare är varför GM högg av händerna..
Kan VB ha gjort motstånd? Rivit så hud har kommit under naglarna?
Eller har det med någon form av straff?

Jag googlade chop off hands och första hiten var något om något med Islam.
Hudud heter det tydligen.
Nu vill jag inte säga att det är muslimer hit och dit, SD bla bla bla..
Men kan ju bara vara någon som har plockat upp de och försöker se ut som något religiöst, vad vet jag. Vet inte ens varför jag tog upp det men..

Det har man ju hörtalas om att dom stjäl och blir påkommen så ryker en hand eller sådär.

Finns det andra anledningar varför man avlägsnar händerna ifrån kroppen?

Den som är riven eller om händerna har någon avvärjningsskada, så ska det synas på den rivna personen. Det låter lite väl långsökt att det är orsaken, men han kan ju tro att just händerna är mer lurigt med bevisen som kan tillkomma. Man finner det man behöver tror jag på resten av kroppen det bör finnas något spår av en gärningsman,. Man kanske aldrig hittar händerna igen.
Citera
2013-05-29, 15:01
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
En annan liten detalj är att på väg 87 mot Luleå, strax innan signalkorsningen som ligger väldigt nära VB´s lägenhet finns en vägskylt över 97:an. Där mitt ovanför vägen i skyltställningarna hänger nu två par skor, vet inte om de har hängt där länge men nu ser man allt som inte hör hemma på ett annat vis.... Har ett minne av att ett par har hängt där länge men någon som vet?
De har hängt där länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in