2013-05-27, 14:25
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Enligt vissa så är scooter ''bögpulka etc etc'' Men i våran syn som kör dessa är det underbara, du kan göra så mycket samtidigt!

Till exempel koppla och växla?

Citat:
Jag tycker du ska gå på en scooter om du inte vill att folk ska höra att du kör trimmat. Dra V-ringen och ha kvar allt annat så är dte toppen!

Jaha, och scootrar låter mindre när dom är trimmade? Dom kanke kan låta mindre, men om man har en riktig moped som låter mycket när den är trimmad så får man montera en eftermarknads ljuddämpare.

Citat:
en cross-moppe får man ju oftast dra pluggarna i röret etc vilket gör att det låter fasligt mycket.

Jawa TWS 50, mindre huvudmunstycke = 50km/h+, lägg till ett större drev 55-60km/h. ... Jag har inte dragit några pluggar, däremot så "kapade" jag ljuddämparen lite för att få bättre ljud... det bet på effekten, men det blev bättre för det
Citera
2013-05-27, 16:36
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Till exempel koppla och växla?

Jaha, och scootrar låter mindre när dom är trimmade? Dom kanke kan låta mindre, men om man har en riktig moped som låter mycket när den är trimmad så får man montera en eftermarknads ljuddämpare.

Jawa TWS 50, mindre huvudmunstycke = 50km/h+, lägg till ett större drev 55-60km/h. ... Jag har inte dragit några pluggar, däremot så "kapade" jag ljuddämparen lite för att få bättre ljud... det bet på effekten, men det blev bättre för det

Ja, du kan tex rätta till hjälmen när du accar istället osv osv,
Du har en låda du kan lägga i fiskegrejjer, verktyg med mera. JAg har verktyg i min.

Jo, självklart kan man göra så att även dom låter mindre, men dom ser dock trimmade ut om man sätter på andra saker. Och det kostar! Billigare att bara plocka bort saker istället.

Jo, men det är ju lite skillnad, jag tänkte mer på tex Drac och reiju m.m. Men visst! ÄVen jag tycker att en crossmoppe är lite skönare, man kan burna osv lättare, man kan dra ut i skogen, men en crossmoppe slår aldrig en stark scooter, man kan lasta så mycket i dessa så det är inte klokt! MEn lyckas du dra in till centrum och köpa 2 flak med cola och sen köra hem med utan problem på din JAWA så skulle jag vilja se det! Man kan ha tex böcker i en scooter osv osv. Detta är oöndligt vad man kan jämnföra. Därav så säger jag redan nu grattis till din vinst.

Men TS. Jag tycker du borde köpa en scooter. Du slipper alla jobbiga trafikljus med att hålla in koppling, växla ner osv. Lättare med en scooter i stan så att säga!
Citera
2013-05-27, 20:04
Medlem
StonedSeans avatar
Citat:
Ja, du kan tex rätta till hjälmen när du accar istället osv osv,
Du har en låda du kan lägga i fiskegrejjer, verktyg med mera. JAg har verktyg i min.

Jo, självklart kan man göra så att även dom låter mindre, men dom ser dock trimmade ut om man sätter på andra saker. Och det kostar! Billigare att bara plocka bort saker istället.

Jo, men det är ju lite skillnad, jag tänkte mer på tex Drac och reiju m.m. Men visst! ÄVen jag tycker att en crossmoppe är lite skönare, man kan burna osv lättare, man kan dra ut i skogen, men en crossmoppe slår aldrig en stark scooter, man kan lasta så mycket i dessa så det är inte klokt! MEn lyckas du dra in till centrum och köpa 2 flak med cola och sen köra hem med utan problem på din JAWA så skulle jag vilja se det! Man kan ha tex böcker i en scooter osv osv. Detta är oöndligt vad man kan jämnföra. Därav så säger jag redan nu grattis till din vinst.

Men TS. Jag tycker du borde köpa en scooter. Du slipper alla jobbiga trafikljus med att hålla in koppling, växla ner osv. Lättare med en scooter i stan så att säga!
Tackar! Tror det blir en Klass 2 moped, dock så vet jag inte vilket märke jag ska välja på...? Bor i stan, ska trimma den lite och den ska se schysst ut. Den ska gå runt 6K eller mindre och ska vara nice overall. Tips? Bor i Uppsala och åker max ända till Sthlm.
Citera
2013-05-27, 20:24
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSean
Tackar! Tror det blir en Klass 2 moped, dock så vet jag inte vilket märke jag ska välja på...? Bor i stan, ska trimma den lite och den ska se schysst ut. Den ska gå runt 6K eller mindre och ska vara nice overall. Tips? Bor i Uppsala och åker max ända till Sthlm.

Har du möjlighet att åka längre för en moped? KAnske inte finns billiga i just ditt område, kolla närliggande kommuner osv.. Hade en kille som åkte över 40 mil för att köpa en gammal pocketbike som stod och skräpade för ett par år sen för typ.. 700 spänn ^^ Iallafall! Kolla närliggande ställen osv. Kolla noga så att den har bra respons på gas, inget gnissalr / rasslar känn på fram dämpen, osv osv. Jag vet att Twostrokerider.se eller nått har sälj forum med, där finns det kanske lite dyrare men väldigt fina moppar!
Citera
2013-05-27, 21:34
Medlem
StonedSeans avatar
Citat:
Har du möjlighet att åka längre för en moped? KAnske inte finns billiga i just ditt område, kolla närliggande kommuner osv.. Hade en kille som åkte över 40 mil för att köpa en gammal pocketbike som stod och skräpade för ett par år sen för typ.. 700 spänn ^^ Iallafall! Kolla närliggande ställen osv. Kolla noga så att den har bra respons på gas, inget gnissalr / rasslar känn på fram dämpen, osv osv. Jag vet att Twostrokerider.se eller nått har sälj forum med, där finns det kanske lite dyrare men väldigt fina moppar!
När jag köper moppen kommer självklart farshan vara med och det känns bara lite jobbigt att behöva hyra släp samt spendera över 100:- eller mer på bensin, det blir bara så dyrt :/. Skulle gärna uppskatta lite tips på mopeder i närheten utav mig eller bara tips på märken, osv!
Citera
2013-05-28, 19:16
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
När jag köper moppen kommer självklart farshan vara med och det känns bara lite jobbigt att behöva hyra släp samt spendera över 100:- eller mer på bensin, det blir bara så dyrt :/. Skulle gärna uppskatta lite tips på mopeder i närheten utav mig eller bara tips på märken, osv!

Ja.. JAg skulle säga http://www.blocket.se/uppsala/Derbi_Predator_LC___vattenkyld__2001_46712401.htm? ca=10&w=1 (Dra bort skylten.) En sådan moped är fruktansvärt bra! Min kompis hade en sådan, gjorde lätt 90 kmh med lite trim saker på. Var jag på 60kg och han på 120.

Även denna. http://www.blocket.se/uppsala/PGO_Big_Max_05_a_46883458.htm?ca=10&w=1 (samma visa här Bort med skyulten bara. )

Och sist http://www.blocket.se/uppsala/EU_scooter_Baotian_Sport__07_46812758.htm?ca=10&w= 1

Jag gillar Baotian! Men dom är billiga, även väldigt bra i mitt tycke, och skruvar man inte med det så håller det VÄLDIGT länge!
Senast redigerad av volvoforlife1337 2013-05-28 kl. 19:18. Anledning: Lägger till en!
Citera
2013-05-28, 20:44
Medlem
majordoes avatar
[quote=volvoforlife1337|Jag gillar Baotian! Men dom är billiga, även väldigt bra i mitt tycke, och skruvar man inte med det så håller det VÄLDIGT länge![/QUOTE]

... Så efter alla dina trådar om problem, om brustna remmar, och vad det nu var... ja, du har alltså inte lärt dig någonting? Du tror inte att det finns ett mönster till att din scooter går sönder hela tiden? Det är en baotian...
Citera
2013-05-28, 20:58
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
... Så efter alla dina trådar om problem, om brustna remmar, och vad det nu var... ja, du har alltså inte lärt dig någonting? Du tror inte att det finns ett mönster till att din scooter går sönder hela tiden? Det är en baotian...

Visserligen, men min var inne på service en gång. Det var efter 1,9mil då den var ute för stöldförsök, och sedan dess inte alls och nu är väl mätaren runt 1000+. Men har man den på service så funkar det.
Citera
2013-05-28, 21:54
Medlem
StonedSeans avatar
Citat:
Ja.. JAg skulle säga http://www.blocket.se/uppsala/Derbi_Predator_LC___vattenkyld__2001_46712401.htm? ca=10&w=1 (Dra bort skylten.) En sådan moped är fruktansvärt bra! Min kompis hade en sådan, gjorde lätt 90 kmh med lite trim saker på. Var jag på 60kg och han på 120.

Även denna. http://www.blocket.se/uppsala/PGO_Big_Max_05_a_46883458.htm?ca=10&w=1 (samma visa här Bort med skyulten bara. )

Och sist http://www.blocket.se/uppsala/EU_scooter_Baotian_Sport__07_46812758.htm?ca=10&w= 1

Jag gillar Baotian! Men dom är billiga, även väldigt bra i mitt tycke, och skruvar man inte med det så håller det VÄLDIGT länge!

Citat:

Citat:
Visserligen, men min var inne på service en gång. Det var efter 1,9mil då den var ute för stöldförsök, och sedan dess inte alls och nu är väl mätaren runt 1000+. Men har man den på service så funkar det.
För att ta och börja med så letar jag efter en Klass 2 Moped, EJ Klass 1. Satt och tittade på trafikskolor í Uppsala, och allt är inbokat för att ta förarbevis för Klass 2!
Är trött på att vänta och så, vad skulle hända om jag skulle köpa en billig moped för typ 2-4K och köra runt på den (i stan osv) utan förarbevis. Möjligtvis också dra V-ringen så att den går lite snabbare också. Är det värt?

EDIT: Åkte hem till en polare som bor ute på landet, prövade hans Gilera Stalker (sjukt skön) moppe som han hade köpt för ca 2,5k samt stylat lite. Han gav mig äran också att efter 10 minuters provkörning köra in den till stan (där jag bor) med honom bakom mig på en landsväg med trafik, osv. Bilar körde i ca 100 på den vägen, med olika korsningar, trafik, rondeller och mer. Så idag åkte jag över 2 mil, med en Klass 2 moped helt utan problem. Mer kul har jag inte haft på länge. V-ringen är också dragen på mopeden.
Senast redigerad av StonedSean 2013-05-28 kl. 21:58.
Citera
2013-05-29, 11:26
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Satt och tittade på trafikskolor í Uppsala, och allt är inbokat för att ta förarbevis för Klass 2!

... Lyssna noga nu, för det här kan vara ganska svårt och ta in.. men.

Du behöver inte körkort för Klass II moped !!!
Citera
2013-05-29, 15:20
Medlem
StonedSeans avatar
Citat:
... Lyssna noga nu, för det här kan vara ganska svårt och ta in.. men.

Du behöver inte körkort för Klass II moped !!!
Förarbevis dååååååååååååååååååååååååååååå, samma sak
Jag vet att det är en teori lektion, men är det värt att köpa en Klass 2 moped och köra utan FÖRARBEVIS?

Vad kan det blir för konsekvenser, värt eller ej?
Citera
2013-05-29, 15:31
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Förarbevis dååååååååååååååååååååååååååååå, samma sak
Jag vet att det är en teori lektion, men är det värt att köpa en Klass 2 moped och köra utan FÖRARBEVIS?

Vad kan det blir för konsekvenser, värt eller ej?

Jag kör utan. Konsekvenserna blir väl att du får förhöjt körkort 2 år, och typ.. böter som är lika mycket som ett förarbevis. Men är du född innan 94'a eller nått sånt så får du ju köra utan. Men en klass 1 moped är mycket bättre i mitt tycke! Köp en sådan och ta bort skylten bara. Dom märker inte om dte har suttit en där eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in