• 1
  • 2
2013-05-27, 20:59
Medlem
Paines avatar
Detta kan låta som ett lyxproblem men jag skulle vilja ha tips på prylar man kan köpa som behåller sitt värde och sin funktion på lite längre sikt. Efter att ha jobbat ett antal år nu så är jag relativt nöjd med summan jag kan spara undan när räkningarna är betalda, och jag vill nu unna mig lite mer, men samtidigt ska det helst vara något jag har nytta av och som inte är värdelöst efter ett eller ett par år. Reser gör jag ibland så här vill jag ha förslag på materiella saker. Något som går bort direkt är en dyrare bil då jag är nöjd med vad jag har och jag tycker även att bilar tappar för mycket i värde. Teknikprylar är jag heller inte så intresserad av, och för tillfället har jag det jag behöver. Andra saker jag funderat på:

Konst: Kan ju vara en investering, men inget som intresserar mig.
Möbler: Tappar väl en hel del i värde, men det man inte direkt sliter på kanske kan vara något ändå. En bra säng är väl värd pengarna antar jag.
Verktyg/maskiner: Kvalitetsgrejer håller väl länge, men har inget jättebehov av det för tillfället.

Annars är jaktvapen det bästa jag kommit på, då jag är jägare själv. Bra vapen håller i alla fall en halv livstid och förenar nytta med nöje. Håller värdet relativt bra också.

Fler förslag?
Citera
2013-05-27, 21:03
Medlem
klasklätters avatar
Klockor?

Det beror såklart på vilka märken modeller, men ex. gamla Omega klockor har legat på samma pris länge.
Du kan ju köpa ett gäng och alternera mellan.
Citera
2013-05-27, 21:08
Medlem
Whisky och vin, tappar inte i värde ifall du inte förbrukar det (vilket naturligtvis är att föredra) kan bli värt pengar.

Annars aktier och ädelmetaller.
Citera
2013-05-27, 22:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Begagnade designermöbler (som säljs på exempelvis Nordiska Galleriet) står sig väl om dom hålls välskötta.

Själv har jag investerat lite i lite finare gitarrer. Nu när dollarn och euron är billig får man mer gitarr för pengarna.

Då kan man säga att man förenar nytta med nöje, men det gäller att ta hand om sina guror förstås.

I övrigt rekommenderar jag extremt limiterade whiskey och vin-sorter, gärna i hela obrutna lådor och rätt förvarat.
Citera
2013-05-27, 23:22
Medlem
Avadors avatar
Som tidigare var inne på, begagnade saker av högt värde skulle jag rekommendera.

Framförallt www.kaplans.se
Citera
2013-05-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Klockor?

Det beror såklart på vilka märken modeller, men ex. gamla Omega klockor har legat på samma pris länge.
Du kan ju köpa ett gäng och alternera mellan.

Satsa på en Patek Philippe.

Annars är bra begagnade pianon väldigt billigt nu jämfört med produktionskostnad. Frågan är om de nånsin hämtar sig i pris igen.

Om du gillar herrprylar kan du leta tidlösa slipsar och flugor, näsdukar, manschettknappar, rakknivar, klädborstar, skohorn med mera på loppis.
Citera
2013-05-28, 03:17
Medlem
Vill du köpa riktiga kvlitetsgrejer för förbrukning så är det nog gamla hederliga hantverkare som gäller. Det är mycket dyrare än att dra till IKEA, men de håller bra (och) länge. Dessa har ju inte mer i värde, annat än sentimentalt då det troligen kommer att kunna bli något som går i arv, men det är kvalitet för pengarna.

Om du rent bara vill göra en pengainvestering så är de förslag jag kan komma på redan nämnda, förutom alternativet att köpa valuta medan kronan är stark.
Citera
2013-05-28, 03:22
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Whisky och vin, tappar inte i värde ifall du inte förbrukar det (vilket naturligtvis är att föredra) kan bli värt pengar.

Annars aktier och ädelmetaller.

Aktier: Mycket osäkert

Ädelmetaller: Går upp och ner

Whisky och vin: Måste förvaras lämpligt vilket ofta kostar mer än vad du tjänar på vinsten vid försäljningen så länge du inte köper upp större partier.
Citera
2013-05-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait

Whisky och vin: Måste förvaras lämpligt vilket ofta kostar mer än vad du tjänar på vinsten vid försäljningen så länge du inte köper upp större partier.

Ja du briljerade ju med egna förslag. Hade det funnits någonting som var 100 % säkert att det skulle öka i värde helt utan risk tror du inte att alla skulle köpa det vid det här laget då?

Edit. Whisky behöver inte någon speciell förvaring.
Citera
2013-05-28, 19:56
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ja du briljerade ju med egna förslag. Hade det funnits någonting som var 100 % säkert att det skulle öka i värde helt utan risk tror du inte att alla skulle köpa det vid det här laget då?

Edit. Whisky behöver inte någon speciell förvaring.

Att köpa in ekfat fyllda med whisky ser jag definitivt som "speciell förvaring".
Meningslöst att köpa whiskey på flaska och spara i bokhyllan och tro det ska gå att sälja efter många år.

Iövrigt trodde jag tråden var menat för saker som man faktiskt använder medan de ständigt ökar(eller bibehåller) sitt värde..
Varken aktier eller ädelmetaller klassas väl som något man faktiskt brukar.

Har personligen också tänkt i dessa banor och jag har "investerat" i bland annat mekaniska klockor, reservoarpennor, antika möbler, antika smycken m.m.

De bästa investeringarna som man faktiskt även har nytta av är dock mark i form av skog eller villa/sommarstuga och liknande.
Citera
2013-05-28, 20:14
Medlem
Citat:
Att köpa in ekfat fyllda med whisky ser jag definitivt som "speciell förvaring".
Meningslöst att köpa whiskey på flaska och spara i bokhyllan och tro det ska gå att sälja efter många år.

Sa ingenting om ekfat utan vanlig flaska och jo en glasflaska av någon speciell whisky. Kommer garanterat att gå att sälja efter tillräckligt många år trots att karaktärsförändringen stannar när den tappas på flaska.

Citat:
Iövrigt trodde jag tråden var menat för saker som man faktiskt använder medan de ständigt ökar(eller bibehåller) sitt värde..
Varken aktier eller ädelmetaller klassas väl som något man faktiskt brukar.

Ja men eftersom sådant inte finns så tog jag upp det bästa alternativet. Du brukar förövrigt din aktie när du röstar på årsstämman.

Citat:
Har personligen också tänkt i dessa banor och jag har "investerat" i bland annat mekaniska klockor, reservoarpennor, antika möbler, antika smycken m.m.

Mekaniska klockor behöver service för ett par 1000 med jämna mellanrum. Antikviteter och reservoarpennor går i mode och har ett mer fluktuerande pris än ädelmetaller.

Citat:
De bästa investeringarna som man faktiskt även har nytta av är dock mark i form av skog eller villa/sommarstuga och liknande.

Skog bör helt klart vara det mest relevanta svaret i tråden.

Det finns ingen naturlag som säger att sommarstugor kommer att fortsätta att öka mer än inflationen och även om det var så måste man täcka driftskostnader och renoveringar. Hellre en hyresfastighet då som trots allt genererar intäkter löpande som ska täcka dessa kostnader samt ge vis vinst.
Citera
2013-05-28, 21:36
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:

Ang aktierna så kan man inte säga rakt upp och ner att det är osäkert..

På lång sikt finns det inget som har slagit börsen..

För övrigt så ger aktier utdelning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in