Citat:
Ursprungligen postat av
sharkbait
Att köpa in ekfat fyllda med whisky ser jag definitivt som "speciell förvaring".
Meningslöst att köpa whiskey på flaska och spara i bokhyllan och tro det ska gå att sälja efter många år.
Sa ingenting om ekfat utan vanlig flaska och jo en glasflaska av någon speciell whisky. Kommer garanterat att gå att sälja efter tillräckligt många år trots att karaktärsförändringen stannar när den tappas på flaska.
Citat:
Iövrigt trodde jag tråden var menat för saker som man faktiskt använder medan de ständigt ökar(eller bibehåller) sitt värde..
Varken aktier eller ädelmetaller klassas väl som något man faktiskt brukar.
Ja men eftersom sådant inte finns så tog jag upp det bästa alternativet. Du brukar förövrigt din aktie när du röstar på årsstämman.
Citat:
Har personligen också tänkt i dessa banor och jag har "investerat" i bland annat mekaniska klockor, reservoarpennor, antika möbler, antika smycken m.m.
Mekaniska klockor behöver service för ett par 1000 med jämna mellanrum. Antikviteter och reservoarpennor går i mode och har ett mer fluktuerande pris än ädelmetaller.
Citat:
De bästa investeringarna som man faktiskt även har nytta av är dock mark i form av skog eller villa/sommarstuga och liknande.
Skog bör helt klart vara det mest relevanta svaret i tråden.
Det finns ingen naturlag som säger att sommarstugor kommer att fortsätta att öka mer än inflationen och även om det var så måste man täcka driftskostnader och renoveringar. Hellre en hyresfastighet då som trots allt genererar intäkter löpande som ska täcka dessa kostnader samt ge vis vinst.