Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Nej, spice VAR ett påhittat produktnamn men nu existerar inte produkten längre och ordet spice har istället blivit ett annat sätt att säga rökmix på. Vem fan bryr sig om vad som är "formellt och korrekt" när man kan säga precis vad man vill så länge folk förstår en?
Jag sade inte att man inte kan säga "Spice", men jag anser att det är fel och om jag ska tolka exempelvis Wikipedias artikel om Spice:
Citat:
Spice är en drog som sägs ge ett väldigt starkt cannabisliknande rus. Spice kan ha varierande sammansättning, och de aktiva substanserna utgörs av olika syntetiska cannabinoider. I blandningen förekommer bland annat CP 47,497, JWH-018 och HU-210. Flera av de aktiva ingredienserna narkotikaklassades i Sverige den 15 september 2009.
Så menar den på att det var just de cannabinoiderna som såldes då, inte de som säljs nu.
Men visst, det är väl inte skrivet i sten att det är just så, men jag tycker tillsammans med många andra samt att jag har uppfattat att den korrekta benämningen för "Spice" syftar på just de äldre cannabinoiderna som numera är narkotikaklassade för länge sedan.