Citat:
Ursprungligen postat av
Zebulah
Det var inte hyfsat mörkt i Norrbotten den 4:e maj vid 21-tiden. Det vet jag av den enkla anledningen att det var en diskussion i lokaltidningarna angående släckta gatulampor och jag reagerade mot att folk klagade på att det var "så mörkt på kvällen". Själv bor jag tio mil från Boden och det var inte mörkt ens vid 22-tiden men såklart var det inte dagsljus.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7637537
Citat:
Ursprungligen postat av
FistOfFury
Frågan verkar vara individuell att besvara, vissa anser att det var mörkt och andra ljust. Vi kanske får nöja oss med något mittemellan?

Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Diskussionen har varit upp tidigare för ca en vecka sedan. Ngn tog ett foto kl 21.00 från Boden och jag kan intyga att det inte var mörkt. Kan dock inte hitta fotot med sökfunktionen här.
Vill minnas att fotot lades ut nu i helgen, dvs kanske 25 maj (tre veckor efter mordet). Det kan skilja sig cirka 25 min per vecka.
Det går inte riktigt att avgöra utifrån foto eftersom kvällsbilder ofta exponeras så att det skiljer sig från verkligheten.
På sajten
www.vader.se/site/soltid.asp kan man välja ort och datum. Den 4 maj gick solen ner i Boden kl. 21:16. Den 25 maj beräknades solnedgången till 22:34.
Skymningen inträder något före solnedgången. Helt mörker inträffar kanske inte precis på klockslaget 21:16, utan det kan ju dröja - olika beroende på årstid och molnighet. Det lär ju dock inte ha vart såpass mörkt att man kunde bete sig lite hur som helst kl. 21 eller 22.