2013-05-28, 13:16
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Diskussionen har varit upp tidigare för ca en vecka sedan. Ngn tog ett foto kl 21.00 från Boden och jag kan intyga att det inte var mörkt. Kan dock inte hitta fotot med sökfunktionen här.
Ja fast nu gällde det ju hur det var 4/5, har hänt väldigt mycket med ljuset sen dess. Nu är det dagsljus dygnet runt här uppe.
Citera
2013-05-28, 13:18
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Masten är nu inlagd i kartan länkad till sammanfattningen.

Fler mastpositioner motses tacksamt.

Ber om ursäkt om det redan är redovisat, men jag har letat och funderat ett tag nu på hur stort område masterna täcker in?

Och så vill jag passa på och ge dig en stor tumme upp för ditt engagemang och tålamod
Citera
2013-05-28, 13:18
Medlem
Har någon av er läst angående den holländska volleybollspelerskan som hittades styckad ute på ett citronfält i Spanien?
Ville bara uppmärksamma er på en sk. typisk transportstyckning där kroppen låg inplastad och nedgrävd. Här har man förmodligen styckat kroppen just för att kunna ta sig ur ett tätbefolkat område/lägenhet utan att verka misstänksamt.

Skillnaden med VB är ju att hon dels inte var förpackad på något sätt dels har man spridit ut kroppsdelarna av någon anledning sedan hur själva styckningen gått till.
Citera
2013-05-28, 13:19
Medlem
airell8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Ja någon oerfaren skulle ju kunna resonera så. Han har ju redan avvikit från mönstret med tanke på händerna.

Antingen avlägsnades händerna för att det funnits spår av DNA under naglar.

Kanske avlägsnades de för att de hade någon slags symbolik för GM?

Sist men inte minst, GM började med att stycka bort de kroppsdelar han fann enklast att separera från kroppen. Det kan naturligtvis diskuteras då man inte funnit händerna ännu
Citera
2013-05-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airell8
Antingen avlägsnades händerna för att det funnits spår av DNA under naglar.

Kanske avlägsnades de för att de hade någon slags symbolik för GM?

Sist men inte minst, GM började med att stycka bort de kroppsdelar han fann enklast att separera från kroppen. Det kan naturligtvis diskuteras då man inte funnit händerna ännu

Vad tror du är syftet till styckningen?
Citera
2013-05-28, 13:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Vill man tömma på blod borde man väl skära av halsen medans människan lever.

Och innan ni misstänker mig så har jag alibi för den kvällen för jag drack öl och tittade på hockey och ropade så grannarna hörde mig.
Eller händerna.
Citera
2013-05-28, 13:24
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
"hyfsat mörkt" men väldigt långt ifrån becksvart... "Skymning" när det var som mörkast skulle jag säga. Alldeles för ljust för att börja bära ut en död kropp från en lägenhet, skulle jag också säga.

De som varit på fyndplatserna kanske kan berätta lite mer om hur eller om de syns från vägen? Någon skrev iaf att det gick bilvägar där överallt, vilket jag också sett på kartan.

Ni som varit där kanske också kan komma med någon teori om var GM parkerat bilen? Kan tänka mig att han valt en mindre synlig plats iaf, förövrigt finns det många ställen där vart han skulle kunna parkera bilen diskret? Just framför huset förmodar jag iaf är uteslutet.
Citera
2013-05-28, 13:27
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Det var inte hyfsat mörkt i Norrbotten den 4:e maj vid 21-tiden. Det vet jag av den enkla anledningen att det var en diskussion i lokaltidningarna angående släckta gatulampor och jag reagerade mot att folk klagade på att det var "så mörkt på kvällen". Själv bor jag tio mil från Boden och det var inte mörkt ens vid 22-tiden men såklart var det inte dagsljus.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7637537

Citat:
Frågan verkar vara individuell att besvara, vissa anser att det var mörkt och andra ljust. Vi kanske får nöja oss med något mittemellan?
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Diskussionen har varit upp tidigare för ca en vecka sedan. Ngn tog ett foto kl 21.00 från Boden och jag kan intyga att det inte var mörkt. Kan dock inte hitta fotot med sökfunktionen här.

Vill minnas att fotot lades ut nu i helgen, dvs kanske 25 maj (tre veckor efter mordet). Det kan skilja sig cirka 25 min per vecka.

Det går inte riktigt att avgöra utifrån foto eftersom kvällsbilder ofta exponeras så att det skiljer sig från verkligheten.

På sajten www.vader.se/site/soltid.asp kan man välja ort och datum. Den 4 maj gick solen ner i Boden kl. 21:16. Den 25 maj beräknades solnedgången till 22:34.

Skymningen inträder något före solnedgången. Helt mörker inträffar kanske inte precis på klockslaget 21:16, utan det kan ju dröja - olika beroende på årstid och molnighet. Det lär ju dock inte ha vart såpass mörkt att man kunde bete sig lite hur som helst kl. 21 eller 22.
Citera
2013-05-28, 13:28
Medlem
highfives avatar
Så där jag nu är man tillbaka efter en liten tur. Har varit på södra delarna av skjutfältet och snokat. Hittade ett hus som påminner en del om det gula huset fast detta var mindre. Huset som tillhör försvaret hade rejäla hänglås på varje fönsterlucka utom på baksidan där satt en grövre modell av märla bara. Undertecknad fick upp fönsterluckan och upptäckta att fönstret bara var igen puttat, inte låst med byglarna från insidan. På insidan såg det ut som i det gula huset, men i detta fanns det även lite stolar och annat. Spännande va?

Sen 200 meter därifrån fågelvägen hittade jag någon form av före detta redskapsbod/lada eller vad det kan ha varit där endast golvet var kvar. Ovanpå golvet låg en vitaktig tunnare hopsnurrad pressening och vid sidan av denna byggplast av någon form med något röd/lila spillt på.

Tänk vad man finna på en så kort utflykt.
Citera
2013-05-28, 13:29
Medlem
Citat:
De som varit på fyndplatserna kanske kan berätta lite mer om hur eller om de syns från vägen? Någon skrev iaf att det gick bilvägar där överallt, vilket jag också sett på kartan.

Ni som varit där kanske också kan komma med någon teori om var GM parkerat bilen? Kan tänka mig att han valt en mindre synlig plats iaf, förövrigt finns det många ställen där vart han skulle kunna parkera bilen diskret? Just framför huset förmodar jag iaf är uteslutet.

Bakom huset.
Citera
2013-05-28, 13:29
Medlem
Citat:
"hyfsat mörkt" men väldigt långt ifrån becksvart... "Skymning" när det var som mörkast skulle jag säga. Alldeles för ljust för att börja bära ut en död kropp från en lägenhet, skulle jag också säga.

Däremot var det väl fortfarande mörkt "mitt-i-natten" och man kanske inte behöver bära ut kroppen samma natt som saker har hänt utan varför inte vänta till söndag eller måndag natt. Mindre antal människor som är i farten då jämfört med en lördagnatt.
Citera
2013-05-28, 13:30
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZavodMiru
Vädret kvällen den 4 maj var rätt fint. Det var klart, men blåste en del. Det bör ha varit ganska ljust vid 21-tiden. (***)

Inlägg på tråden från den 14:e maj.

Citat:
Ja fast nu gällde det ju hur det var 4/5, har hänt väldigt mycket med ljuset sen dess. Nu är det dagsljus dygnet runt här uppe.

Ämnet har tidigt varit uppe till diskussion och ngn skickade dessutom in bildbevis på att det varit hyfsat ljust runt 21 första veckorna in i maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in